2011-03-31, 14:00
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
varför skulle det inte vara det? satanisterna gjorde ju samma sak med det kristna de vände den uppochned och gjorde den till en symbol som idag associeras med satanism, fast det var en kristen symbol.

Det uppochnedvända korset syftade inom kristendomen till att Petrus korsfästes uppochner. Då han traditionellt anses vara den första påven, har symbolen varit vanlig där.

Visst kan symboler tas över och fås andra vbetydelser, som exempelvis det indiska solkorset.

Men i grunden är det en vanlig kristen symbol!
Citera
2011-03-31, 14:02
Medlem
Azazel666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putrifectus
Självklart får man kalla vad som helst för satanism, men min personliga åsikt är att LaVeyism inte bör klassificeras som satanism, då dess mål är motsatsen till en stor del av de seriösa satanistiska former som finns (du vet, sådant som faktiskt går ut på utövan, och inte bara "jag har läst en bok om en speciell livsfilosofi, så nu är jag satanist!" )
Jag förstår vad du menar, dock anser jag att LaVey satanism är satanism då det var hyfsat banbrytande med cos på sin tid. Sen håller jag med om att det finns mycket annat som kan bänämnas satanism.
Citera
2011-03-31, 14:32
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marylux
Jag ser hela bibeln mest som en samling metaforer och genom detta blir Satan någon att beundra, en motpol till total underkastelse för en högre auktoritet.

Var hittar du den bilden? Satan underkastar sig väl Gud genom hela Bibeln?
Citera
2011-03-31, 14:56
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putrifectus
Jag håller starkt med här. Jag har aldrig förstått vad som skall vara så "satanistiskt" med uppochnedvända kors, då petruskorset stått för underkastelse inför Kristus längre än symbolen använts av "satanister".

Ja, Petrus kände sig, enligt traditionen, inte värdig att dö på samma sätt som Jesus, och valde därför att korsfästas uppochned. Sedan dess har det varit såväl en symbol för att vara underkastad, erkänna sig underlägsen till - och framför allt se upp till - Jesus; samtidigt som det förknippats med påvedömet i den katolska kyrkan, då Petrus ses som de första påven. Att som satanist vandra omkring och vara "rebell" med en urgammal symbol för underkastelse till Jesus känns lite udda. Men det är kanske nästa fas av satanismens urvattning - LaVeys ateism och kostympartyn är för hardcore; den nya generationen reformerade LaVey-satanister erkänner Jesus som Guds son, och underkastar sig

Citat:
Det jag från början fann mest lockande inom den satanistiska gnosticismen är aspekten av skaparen (YHVH) som en tyrannisk fängslande kraft, vilket varit min åsikt sedan jag var mycket yngre, och Lucifer som den sanna ljusbäraren.

Detta stämmer ganska bra överens även med andra former av gnosticism, väl (om jag inte missar något)? Alltså demiurgen som skapargud, och den sanna guden som roten till vår "gudomliga gnista"? I t.ex. kristen gnosticism ser man ju Gud i GT och NT som olika gudar; där GT:s Gud är demiurgen och den Gud som prisas av Jesus är den sanna, högsta guden. Och att våra gudomliga gnistor är fångade i våra kroppar, men kan befrias genom gnosis. Är det ungefär samma grej, men ur ett annat perspektiv?

Citat:
jag vill frigöra mig från det materiella och fysiska livet, medans de satsar helt och hållet på den existensen.

Jo, det är ju en viss skillnad i inställning där
Citera
2011-03-31, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Men i grunden är det en vanlig kristen symbol!
inkorrekt. korset är egentligen en astrologisk symbol relaterat till det indiska solkorset.
Citera
2011-04-04, 01:27
Medlem
Maryluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Var hittar du den bilden? Satan underkastar sig väl Gud genom hela Bibeln?

Isaiah 14:12-15 :

12 How are you fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how are you cut down to the ground, which did weaken the nations!
13 For you have said in your heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also on the mount of the congregation, in the sides of the north:
14 I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High.
15 Yet you shall be brought down to hell, to the sides of the pit.

Jag är medveten om att vissa menar att detta var riktat till den dåvarande babylonska kungen, och inte alls Lucifer, men det spelar egentligen ingen roll. Jag tror att om man tror på någonting så är det sant. Det spelar ingen roll om det "faktiskt" är sant, i en objektiv synvinkel, eftersom det är din egen övertygelse som spelar roll. Antar att jag skiljer mig från många andra på den punkten.
Citera
2011-04-04, 03:38
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marylux
Jag är medveten om att vissa menar att detta var riktat till den dåvarande babylonska kungen, och inte alls Lucifer, men det spelar egentligen ingen roll.

Nja, det är riktat till en babylonsk kung som kallas för "lucifer" i texten (vilket alltså är det latinska ordet för morgonstjärnan/Venus; förmodligen ironiskt menat). Lucifer har över huvud taget ingen koppling till Satan, utan syftar till morgonstjärnan (Venus) eller begreppet "morgonstjärna" i allmänhet (som när Jesus kallar sig själv "lucifer", i den latinska översättningen - "morgonstjärnan" i den svenska - i Uppenbarelseboken 22:16).
Kopplingen Satan-Lucifer görs först i senare ("efter-biblisk") kristen mytologi - där vi mer börjar närma oss den überdualistiska Hollywoodbilden av religionen.

Citat:
Jag tror att om man tror på någonting så är det sant.

Fast här handlar det ju om en simpel feltolkning, som sedan länge är känd. Att tro på det vore väl bara... dumt? Men du menar att vi lika gärna skulle kunna tolka "How are you fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning!" som "alla ska ha pizzor levererade till dörren varje måndagmorgon, och borgmästaren ska betala!" - och det vore en lika korrekt tolkning som något annat - eller hur tänker du riktigt här?

Alltså, du kan ju knappast påstå att Bibeln ger bilden av att Satan är X eller Y, om detta är din egen tolkning - som du dessutom känner till är en felaktig sådan (vilket du visar att du känner till i ditt inlägg). Det blir väldigt förvirrande. Hellre kan du säga "min bild av Gud är X, och min bild av Satan är Y - och det baserar jag på tolkningar som jag vet är felaktiga" - men det blir ju också lite "makes no sense" över det hela, ändå
Senast redigerad av BRT 2011-04-04 kl. 03:50.
Citera
2011-04-05, 08:12
Medlem
IshethZenunims avatar
Många skulle kalla mig för satanist, men jag brukar inte göra det. Min tro - som verkar ligga närmast det som The Process Church of The Final Judgment tror på - är betydligt mer komplex än så, även om jag hyllar Satan. I korthet kan man beskriva den såhär:

Det finns tre huvudgudar/krafter eller vad man nu vill kalla dem. Man behöver inte se dem som gudar, utan kan se dem som representationer av olika delar av människan.

Jehovah - representerar disciplin, mod, hänsynslöshet, själslig renhet, självförnekelse och plikttrogenhet.

Lucifer, Ljusbringaren - representerar livsglädje, att behandla andra med kärlek och respekt, att leva i fred och harmoni, viljan att uppnå mänsklig framgång.

Satan - representerar dels viljan att nå bortom de mänskliga begränsningarna och begären, att bli enbart själ och inte kropp, dels viljan att sjunka så djupt det går ned i avgrunden och till fullo hänge sig åt galenskap och alla fysiska förlustelser, att bli enbart kropp och inte själ.

Kristus existerar som en fjärde kraft som är den som förenar de övriga tre och gör dig hel. För att uppnå detta så måste man för det första acceptera alla sidor av sig själv. Det innebär att man måste stå öga mot öga med sina mörkaste drifter, sina mest oacceptabla lustar och på en djup, själslig nivå acceptera varenda en av dem till fullo. Det handlar inte bara om att tänka "jaha, jag blir upphetsad av djursex, då vet jag det" eller "jag tycker faktiskt om att ta kokain", för det kan vem som helst göra utan att faktiskt acceptera det. Först när du är helt utan skuldkänslor så har du accepterat den du är.

Som så många andra så läste jag The Satanic Bible för en massa år sedan, när jag var runt 15. Fortsatte sedan att läsa allt jag kom över som hade något med ockultism att göra, tills jag stötte på The Process någon gång i slutet av 90-talet när jag hade fått tillgång till internet.
Citera
2011-04-05, 17:23
Medlem
Adversariuss avatar
Satanismen är, tack och lov, inte lika kollektivistisk som organiserade religioner. Man är fri att utveckla sitt eget trossystem och sin egen syn på, och förhållande till, djävulen. För mig var det en spirituell resa på många år; en mycket turbulent sådan, då mitt förakt och min förvirring landade mig i slutenvården vid både ett och två tillfällen. Även om man givetvis utvecklas spirituellt under hela livet så känner jag ändå att jag börjar finna mig tillrätta och skymta det sanna ljuset, och det ger enorma mängder styrka att använda sig av i vardagen. Min trosinriktning är en typ av deistisk kaosgnosticism; kaos är den övermäktiga kraften, bestående av allt och inget på samma gång, och innehållande alla möjliga dimensioner samtidigt som det inte innehåller något alls. I detta kosmiska universum står livsbejakandet och ljuset för den falska läran, en förslavningsmetod. Djävulen står för frigörelse och återvändo till kaos genom döden och negativiteten. Hans roll på jorden är den som vilseledare för människan, som blint leds mot ett stup likt en skock får. Kaos strävar efter att förtära kosmos och det kommer det i sinom tid att göra. Jag tror inte på att jag som människa kan få någon slags telepatisk eller transcendental kontakt med djävulen eller att densamme påverkar händelser eller människor aktivt, vi är små små biologiska kugghjul begränsade av tid och rum, och kan inte göra någonting åt det öde som väntar, när denna aeon når sitt slut.

Även om denna tro inte involverar magi, ockultism, litteratur eller dylikt i någon aktiv utsträckning är den fortfarande i allra högsta grad teistisk och har inget med LaVey-flamset att göra. Djävulen är i allt jag ser, dag för dag, hur det manifesterar sig är för esoteriskt och jobbigt att beskriva.
Citera
2011-04-08, 14:58
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfly82
Jag förstår inte varför jag ska gå o va snäll mot andra om det inte ger mig något tillbaka? Då slösar jag värdefull tid på onödiga saker? Bättre är väl det att vara snäll mot någon om det kan ge mig något tillbaka? Då använder jag den tiden till att få mig något tillbaka som gynnar min tid här på jorden.

Fast prova och gör något snällt så kommer du märka att man mår bra av det. Att bara leva med sig själv i centrum kommer troligen göra dig ensam.
Citera
2011-04-09, 19:09
Medlem
Bredsjo-Antes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Fast prova och gör något snällt så kommer du märka att man mår bra av det. Att bara leva med sig själv i centrum kommer troligen göra dig ensam.
Satanister är generellt väldigt generösa och kärleksfulla när det kommer till sina egna. Att slösa energi på folk som inte uppskattar det, eller inte ger något tillbaka ser vi som idioti.
Citera
2011-04-10, 23:04
Medlem
Negativt? haha det finns inte inom satanism finns inget dåligt , satan vill att du ska göra som du vill "det onda" som kristna tycker är dåligt. Satan = frihet , sex när du vill , ät så mycket du vill , gör livet roligt , gör det du tycker är bra , satan finner bara dom rika , inte slavar eller fattiga dom har inte hört av satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in