DeMysteriis
Citat:
Okej, tänkte mest eftersom du skrev "de flesta (om inte alla) INRIKTNINGAR". Vi avfärdar det som en simpel felskrivning då
Det kan man väl tycka till viss del. Dock så är det nog mycket så att eftersom vissa totalt avgörande bitar inom olika satanistiska rörelser (ateistiska eller teistiska/deistiska, inställning till världen och livet) skiljer sig helt och hållet mellan grupperna är det klart att de blir som vilka meningsmotståndare som helst, fast onödigt nog under samma kategori. Men visst, nog är det väl så att många satanistiska rörelser hämtat sin inspiration och sin mytologiska och teologiska grund ur andra religioner och mytologier, redan så som det är nu.
Angående det första du skrev undrar jag vad du syftar på. Jag förstår inte alls.
Angående det andra stämmer det självklart att olika grenar skiljer sig på grundläggande punkter i livsåskådningen. Det är naturligt och så är fallet med varje religion som vi känner till. Möjliga undantag skulle kanske vara hårt styrda kulter/sekter där grundaren helt har kommit på religion själv utan spinna vidare på något redan existerande.
Jag vet att du antingen sympatiserar med MLO eller finner dem mest intressanta. De tolkar sataniska myter på ett visst sätt. I deras egen terminologi "anti-kosmisk gnosticism" eller liknande. Mycket kunskap kan dock fås genom att se hur "dark doctrines" grupperna tolkar samma myter fast på ett annat sätt. Även LaVey's satanism drar sin inspiration från dessa myter med applicerar dem på ett tredje sätt osv. Jag har personligen lärt mig mycket och olika grupepringar har öppnat mina ögon för nya tolkningar och/eller gett mig information jag tidigare inte kände till.
Lesseits
Citat:
Och nu kanske det inte är just detta du säger, men jag har sett inlägg här på forat förut att många är satanister utan att veta om det, fast att dom avfärdar satanismen pga okunnighet om av vad den är. För att kalla sig satanist måste man (enligt mig) 'dyrka' satan på ett eller annat sätt. Man är inte satanist bara för att man lever likt, tex, LaVey's livsfilosofiska tankar.
Varför har du den definitionen. Är då inte buddhister egentligen buddhister (eftersom de inte nödvändigtvis behöver dyrka Siddharta Gautama). Är inte taoister egentligen taoister eftersom de inte dyrkar tao? Inom buddhismen har man namngett religionen efter målet med all rpaktik och filosofi. Inom Kristendomen har man namngett religionen efter tron på att "frälsaren" har kommit och taosimen är namngedd genom det ord som symboliserar den livsstilen den religiösa har gentemot alltet. Satanismen i LaVeys form är namngedd eftersom dess filosofi grundar sig på Satan. Inte nödvändigtvis som verklig varelse utan mer som en förebild för hur ett bra liv ska levas.
Jag anser att Satanism egentligen kan vara all seriös filosofiskt/religiöst tänkande och praxis som på något sätt grundar sig på Satan. Det är oerhört stort, kanske för stort men samtidigt är det nödvändigt. Satanism är inget enhetligt fenomen.