2004-05-04, 20:21
Avslutad
Jag undrar detsamma. Varför tar du bort dina egna inlägg? Ångrat vad du skrev?
Citera
2004-05-05, 11:48
Medlem
Gleamers avatar
Satanism. religion eller sekt...

Håller på med ett religionsarbete om satanismen där jag ska ta reda på om satanismen ses som en religion eller en sekt. Antar att jag hittar satanisters åsikter här så då frågar jag er, hur ser ni på er själva? Är ni en religion som kan bli lika stor som kristendomen eller är ni en sekt?

Har även skapat en liknande tråd i Övrigt för att få reda på vad folk andra människor tycker.
Citera
2004-05-05, 14:08
Bannlyst
Två trådar om samma sak

*tråd låst*
Citera
2004-05-17, 01:00
Medlem
Jaggers avatar
Hmm låter som ett samtal i moderaternas partikansli
Citera
2004-05-17, 08:33
Medlem
Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Hmm låter som ett samtal i moderaternas partikansli

Taskigt partiprogram bara
Citera
2004-06-13, 00:12
Bannlyst
citat av satanism anhängare.

tror själv på ateism/satanism, och grundar mina tankar och livstil efter dessa kombinerade "meningar" "ord" "betylser". så gott de går iaf. alla är vi inte fullkomliga och kommer ant. aldig bli. "skitsaksamma". (skrivihop.nu. dont bother. enjoy!) så nog snackat om att ev. lavey var jude. gud ske pris. bikta dig. bränn kyrkor och annat trams. denna sk. satanisten påpekade en regel som var relevant för honom. vet dock inte om de var "true" satanism han var anhängare av eller om han ant. fått medias ideer av vad satanism är. kanske var han en finskt death metallare?! *ironi*: citerar här under.

"att gråta är syndens näste av undergivelse. att få någon att gråta är makt / nickname"

vad jag undrar är:

vadå synd? för mig skulle de vara en sk. "synd" att tro/tillbedja en högre makt. vilket han även gör klart senare. "undergivelse". att ha makt över någon kan jag sträcka mig till. men, som ja fattar så menar denna grabb en kristen gud lr what so ever.
jag fattar den lilla poäng som finns i citerad, men inte en verklig grund att ta de på allvar. detta kanske är sk. idiotisk att forska i. men idioti har oftast lett till "kunskap" så varför inte några "vettiga" kommentarer?

caine gbg kanske.. heh
Citera
2004-06-13, 00:22
Medlem
MooGyMaNs avatar
man kan ju gråta av skratt... kanske det nickname syftar på.

beteer jag mig således som en jävla idiot till pajas, gör bort mig så till den milda grad att folk gråter av skrattande åt dumskallen moogyman.... har jag makt då? coolt....
Citera
2004-06-13, 00:31
Bannlyst
så kan man åxå se på det välkommet. men ja hade mer sett de som "kul" än "makt".

lite mer seriöst nu va?

finns andra trådar å driva med
Citera
2004-06-13, 01:54
Moderator
Evil Eds avatar
Orkar inte läsa, men allt som handlar om det onda är meningslöst för människan!
Citera
2004-06-13, 05:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Orkar inte läsa, men allt som handlar om det onda är meningslöst för människan!

som jag ser de. så så har du gjort ett fint patetiskt och OT ointressant inlägg! det vad inte vad jag sökte efter. har du inget att komma med. prata om de i /forum/"OT" lr nåt.

nåväl. ger dig en chans och förklarar läget för den obildade.

sann satanism har ingenting med "ondska" och göra, inte heller med white power, guda tro eller what so ever. vad skolan bildar "er" idag, så kan ni lika gärna ladda hem ebooks om "nordic /satanism religion" eller gå till närmsta bibliotek å och försök låna en bok om satanism lära. nä, tänkte inte det. det finns sk. mörka och ljusa "fält" som vi tar hänsyn till. tillskillnad mot dina högre och ljusa makter som du utrycker dig genom att säga "onda" ting. makter som är en direkt begärelse av underkastelse som du utrycker dig. av denna lilla text så ger ja dig nöjet att läs några mer rader. associerar till de flesta böcker av religion. ta livet av dig. du kommer till en bättre plats. offra dig. vänd kinden till. bli förläten för dina synder. behöver ja göra de tydligare. satanism e ond.. whatever. antar att du tror att "satan" är en sort makt/högre person som vi tillbedjer för att må bättre/dyrka. precis som de flesta andra religoner. nej, satan är något du påverkas av, men du kommer aldig att uppfatta den med din syn på livet. iaf inte med med den synen du påpekade.

såhär gör man ett svar bra mkt längre än va de borde va. undrar va min ratio e i text? dunno. skriv 1 rad. svara ett a5.. well..

läs din läxa innan. off topic.

påpekar ja satanism fel? comment me? sue me?
Citera
2004-06-14, 15:07
Medlem
D.Masters avatar
Bara en fråga. om nu satanismen inte är ond, varför kallas det satanism. Eller syftar det inte på den vad de kristna kallar Satan/Djävulen? För om det syftar till den kristna bilden så är ju satan den riktgt elaka som lever på människans lidande, eller? Och då är det ju inte så konstigt om folk tror att satanismen är rakt igenom ond.
Citera
2004-06-14, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D.Master
Bara en fråga. om nu satanismen inte är ond, varför kallas det satanism. Eller syftar det inte på den vad de kristna kallar Satan/Djävulen? För om det syftar till den kristna bilden så är ju satan den riktgt elaka som lever på människans lidande, eller? Och då är det ju inte så konstigt om folk tror att satanismen är rakt igenom ond.

Ska vi tala om kristendomens moral (ondska och godhet) så förklarade en kristen person för mig att ondska enligt hans kyrka (Södermalmskyrkan) var alla handlingar som särade människan från Gud. Han tog upp extrema saker som krig och våldtäkt men även saker som rapmusik och liknande. Det handlade dock för honom inte om att all rapmusik var ond utan att han personligen gled från Gud pga sitt musicerande. Därför slutade han med det.

Satan är taget pga att den myten representerar en livsstil som satanisten tycker är bra. Folk tar alltför ofta kristendomens syn på godhet och ondska som sin egen trots att de skilljer sig starkt.
Satan representerar följande:

* Balanserad dualism. Här accepteras såväl glädje som sorg. Hat likväl som kärlek osv. Detta är i motstånd till kristendomen som bara vill välja en sida av människan och ta bort den andra. Satanisten ser till människans hela.
* Individualism. Satan ville inte böja sig för Gud och ville inte lyda under någon annan än honom själv. Satanisten är likadan.
* Kunskap. Satan gav enligt myten kunskap till människan genom ormen i paradiset. Gud ville att vi skulle vara dumma varelser men satan öppnade våra ögon.
* Antinomianism. Att gå mot vad samhället säger eller vad man själv säger. gå och utforska den "andra sidan". Se båda sidorna innan du väljer vad du gillar bäst. För att se vad du själv passar bäst för/gillar mest.

Citat från en artikel av RyanS (http://www.satan4u.8m.com/philosophy/index.html) som i sin tur citerat Flowers och Webb:

Stephen Flowers:

"Literally antinomianism implies something 'against the law.' But the practitioner of the left-hand path is not a criminal in the usual sense. He or she is bound to break the cosmic laws of nature and to break the conventional social laws imposed by ignorance and intolerance. But in so doing the left-hand path practitioner seeks a "higher law" of reality founded on knowledge and power. Although beyond good and evil, this path requires the most rigorous of ethical standards. These standards are based on understanding and not on blind obedience to external authorities."

Don Webb writes:

"The forces that oppose the will are those habits of blind obedience to external symbols and signals. The LHP initiate begins his or her quest not only by rejecting sentimental attachments to cultural norms, which most non-thinking people call 'good,' but by actively making fun of such attachments in Symbolic ways such as a Black Mass, a Black Seder, eating beef (if raised Hindu), and so forth."

* Jordelig "lust". Fokus ligger inte på att göra saker i livet för att komma någon annanstans efter döden. Vi gör saker för oss som vi finner att vi drar nytta av här i livet. Nästan den enda tanken inom satanismen om ett efterliv (ändå väldigt ovanlig) är att egot lever kvar efter kroppens död enbart om vi har gjort allt vi kan för att behaga oss i detta liv (detta tolkas oftast symboliskt av satanisten).
* Egoism. Hänger ihop med det mesta jag skrivigt tidigare. Egosim behöver inte handla om att "sköta sig själv och skita i andra" (det kan betyda det dock). Det handlar helt enkellt om att inse att allt vi gör är i egenintresse och det finns ett fokus på att får fram vad vi egentligen vill utan inverkan av resten av samhället. Det mest välkända fenomenet där vi tror att vi agerar för oss själva när andra krafter verkligen styr är reklam. Om någon mår bra av att hjälpa hemlösa gör någon det (för att han själv mår bra av det). Mår man bättre av att inte hjälpa dem så gör man inte det.
* Skapa sin egen moral. I kristendomen finns det en moral absolut. Moralen är något i sig. Rätt eller fel. Satanisten bestämmer själv vad som är rätt och fel för just den individen. Det finns således ingen speciell satanisk moral.

Vi har också tolkningar av urgammla läror om "den mörka kraften" (för att se vad som menast med Satan se tråden med namn "Bevis för Satan").

http://www.geocities.com/satanicreds/d-force.html

"There is a Dark Force that Is. It is ONE and it is immutable reality. It is infused into ALL living things - the atma, the "breath." It animates these living things manifesting as Will. It is One-Thing - therefore, no matter where it is, or what it is in, it is always One-Thing. . .

Each of the all-different living creatures (and plants) have a Law of their OWN Nature. This Law is the result of how this Dark-One-Thing is “stretched” so that it is infused into their particular being-flesh-atoms. How it is infused, is called TAN (as in Tantra)."

För att helt förstå måste man nog läsa hela artikeln och kanske ännu mer om de mörka lärorna (dark doctrines).

Det viktiga är att ta ut de ur sammanhanget kristendom. Många satanister bryr sig inte ett dugg om Satan. Många ser att Set, Loke, oden, Pan eller Lillith är mer passande förebilder. Och det är just som förebilder man ser myterna (även om det finns vissa som tror på en verklig mörkrets prins). Man bugar inte för någon annan. Man är sin egen gud.

Frågor är välkommna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in