2004-02-23, 15:47
  #517
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Svar till båda:

Min bedömning baseras sig väl på minst ett tiotal satanister som jag träffat, och samtliga har varit högst patetiska. Om man nu tänker på vad Daniel skrivit och mina erfarenheter kan man dra en lös slutsats om att kanske <10% av satanisterna är seriösa och genomtänkta. Detta kan jag tänka mig stämmer rätt bra med verkligheten.

Det skulle tyvärr inte förvåna mig om så var fallet. Eller så är det bara det att de som är seriösa inte har samma "uppmärksamhetsproblem" och därför håller sig undan mer.
Citera
2004-02-23, 16:00
  #518
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Om vi utgår ifrån att alla egentligen är egoister, t ex att människor som bedriver välgörenhet egentligen gör det i egoistiskt syfte, dvs att de upplever njutning i att ta på sig rollen som en barmhärtig samarit - så ser jag det inte som en omöjlighet att en satanist skulle kunna stödja ett system som går ut på just detta, som stödjer hans personliga njutningsreflexer.
Andra orsaker till njutning kan ju vara att tillhöra en ideologi som pressar ner de som inte delar ens åsikter. Skulle en satanist-socialist få sitt system genomfört kunde ju njutningen i att sätta åt alla icke-socialister och ta ifrån dem produktionsmedlen innebära ytterligare njutning

Jag tänkte bara påpeka att detta är så som jag ser det. Jag är visserligen inte socialist men jag kan se varför vissa satanister väljer att vara det.

Citat:
Det är ingen omöjlighet med en socialistisk satanist, se på Tani Jantsang, men det är ovanligt.

Ändå måste jag påpeka att organisationen hon är medlem i (och stor drivande kraft) fick en enorm genomslagskraft när den bildades. Var och varannan satanist är antingen medlemmar eller länkar till sidan från sina egna sidor etc. Många av smågrupperingarna utanför CoS och ToS stödjer också Satanic Reds (http://www.geocities.com/satanicreds).
Citera
2004-02-24, 12:27
  #519
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodildon
Svar till båda:

Min bedömning baseras sig väl på minst ett tiotal satanister som jag träffat, och samtliga har varit högst patetiska. Om man nu tänker på vad Daniel skrivit och mina erfarenheter kan man dra en lös slutsats om att kanske <10% av satanisterna är seriösa och genomtänkta. Detta kan jag tänka mig stämmer rätt bra med verkligheten.
Jag skulle nog även tro att det är så att de flesta som kallar sig satanister (framför allt i åldrarna 13-18 år) egentligen inte är satanister, utan förvirrade ungdomar som inte har en aning om vad den filosofi de säger sig tilhöra egentligen står för..
Citera
2004-02-24, 12:45
  #520
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag skulle nog även tro att det är så att de flesta som kallar sig satanister (framför allt i åldrarna 13-18 år) egentligen inte är satanister, utan förvirrade ungdomar som inte har en aning om vad den filosofi de säger sig tilhöra egentligen står för..
Ja förmodligen. Dock var de individer jag träffade samtliga i den övre skalan eller över 18. Annars tror jag du har rätt.
Citera
2004-02-24, 15:03
  #521
Avslutad
Det är som att prata satanism med "dem" ("okunniga tonårs black metal satanister") som att prata om kristendom med Jehovas Vittnen (tro mig jag har försökt flera gånger).
Citera
2004-02-24, 21:35
  #522
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Det är som att prata satanism med "dem" ("okunniga tonårs black metal satanister") som att prata om kristendom med Jehovas Vittnen (tro mig jag har försökt flera gånger).
Nå, vad säger de då? (Den första gruppen dvs.)
Citera
2004-02-25, 15:34
  #523
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Nå, vad säger de då? (Den första gruppen dvs.)

Jag orkar inte gå in på att försöka återge hel aderas sätt att resonera. Grunden ligger väl i att satanismen för dem enbart är som en motsats till vad de uppfattar som kristendom. Kristendom= godhet, tro på Gud, vara en i flocken, tro på livet etc. Satanism = ondska, tro på Satan istället för Gud, vara ensamvarg (men förvånansvärt många söker sig trots detta till grupper av likasinnade), tro och hylla döden etc.
Jag själv anser ju att satanismen kanske är motsatsen till kristendom fast den "ultimata motsatsen". Kristna har ondska och godhet (dualismen) och ska man vända sig mot detta bör man då förneka hela dualismen (alltså indelning av allt i gott och ont) - inte bara välja den "onda sidan". Dessutom så är kristendomen en dödens religion klädd i livets färger (allt inom religionen handlar om att få det bättre efter döden genom att man får komma till himlen) medans atanismen är en livets religion klädd i dödens färger (vi anser att man inte kan veta vad som händer efter döden ochs ka leva sitt liv här och nu istället). Anledningen till att det ses me ddöens färger är att satansiter accpterar att både de mörka och det ljusa, det destruktiva och det konstruktiva etc kan vara positivt (och negativt). Därför uppmärksamams det mycket om vi använder symboler för döden tex.

Jag måste också klargöra en sak om "okunniga tonårs black metal satanister" för jag tyckte att du verkade ta åt dig lite av det uttrycket. Alla som är tonåringar, lyssnar på black metal och kallar sig satanister är naturligtvis inte dumma i huvudet och många vet vad de talar om. Men de flesta av de som kallar sig satanister och som är okunniga i ämnet kommer de-facto från metal kulturen och främst då black metal.
Citera
2004-04-03, 14:09
  #524
Medlem
Lechonians avatar
Några frågor angående satanism

Det är några grejer jag inte riktigt förstår angående satanism, så om någon kunde förklara vore det bra.

1. Om nu "meningen med livet" för en satanist är att bli "elit" och bräcka majoriteten av människor såväl fysiskt som intellektuellt och mentalt, hur ser de i så fall på åldrande? Åldras gör vi alla (så vitt jag vet iaf), så förr eller senare kommer styrkan förtvina och intellektet tappa i skärpa. Försöker de då bli några slags überpensionärer som minnsann inte behöver rullator eller bo på äldreboenden osv, eller tar de livet av sig för att de inte längre kan hålla sig på topp?

2. Så vitt jag förstått saker och ting så ser många satanister mänskligheten ur något slags darwinistiskt perspektiv, där den starkare överlever. Hur förklarar de i så fall existensen av t.ex. medkänsla och altruism? Jag utgår ifrån att de flesta satanister anser att människor uteslutande är ett resultat av evolution, och att det inte existerar något som en själ eller dylikt. I så fall måste ju evolutionen ha utvecklat dessa egenskaper för ett syfte?

Även om jag är totalt främmande till så gott som allt vad satanismen står för, så tycker jag iaf det är bra att de verkar ta ansvar för sina egna liv, istället för att förvänta sig att andra ska göra allt åt dem (de som brukar skriva i detta forum iaf). Många religiösa skulle nog kunna dra lärdom av den inställningen. Får mig att komma tänka på Liknelsen om mannen som förskingrade i bibeln (http://bible.gospelcom.net/cgi-bin/bible?passage=lukas+16&SVL_version=yes&language=sw edish&x=0&y=0).

Till sist skulle jag vilja rekommendera Emanuel Swedenborgs bok Heaven and Hell: http://swedenborg.newearth.org/hh/hh00toc.html
Kan möjligen vara av visst intresse för de som tror att dessa existerar iaf. Stämmer väl överens med många nära döden-upplevelser som finns att läsa om på diverse sajter på webben. Enligt Swedenborg finns det två diametralt motsatta typer av kärlek:
1. Kärlek till Gud och sin nästa. 2. Kärlek till sig själv och till det världsliga. Jag tycker punkt 2 verkar stämma rätt bra överens med de satanister som skriver här.
Citera
2004-04-03, 14:19
  #525
Medlem
Darkstars avatar
1. "Meningen med livet" och att vara Elit har väl inget med varandra att göra? Hur gör du den kopplingen? Meningen med livet för en Satanist väljer han själv. Att vara Elit är att vara bättre än andra på just det som man väljer att försöka vara framstående i?

2. Medkänsla och altruism är väl medfött för att ens avkomma ska ha en förmåga att överleva. Att "slösa" dessa egenskaper på individer man inte har något band till är oftast motproduktivt.
Citera
2004-04-03, 14:44
  #526
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkstar
1. "Meningen med livet" och att vara Elit har väl inget med varandra att göra? Hur gör du den kopplingen? Meningen med livet för en Satanist väljer han själv. Att vara Elit är att vara bättre än andra på just det som man väljer att försöka vara framstående i?

Baserat på vad jag läst i trådarna här får jag intrycket av att det är viljan att ligga på topp (i så många områden som möjligt) som är själva drivkraften för en satanist.

Citat:
Ursprungligen postat av Darkstar
2. Medkänsla och altruism är väl medfött för att ens avkomma ska ha en förmåga att överleva. Att "slösa" dessa egenskaper på individer man inte har något band till är oftast motproduktivt.

Men faktum är ju att vi inte bara känner medkänsla för de som är av vårt eget kött och blod, utan även ofta för folk som vi inte ens känner. T.ex., om vi ser någon skada sig, så upplever vi ofta ett obehag av detta (lite som om det hade drabbat oss själva) och känner sympati med den drabbade.
Citera
2004-04-03, 14:48
  #527
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
1. Om nu "meningen med livet" för en satanist är att bli "elit" och bräcka majoriteten av människor såväl fysiskt som intellektuellt och mentalt, hur ser de i så fall på åldrande? Åldras gör vi alla (så vitt jag vet iaf), så förr eller senare kommer styrkan förtvina och intellektet tappa i skärpa. Försöker de då bli några slags überpensionärer som minnsann inte behöver rullator eller bo på äldreboenden osv, eller tar de livet av sig för att de inte längre kan hålla sig på topp?

Jag anser att en satanist är en "person som har en livsstil, religion, filosofi som bygger på [myten om] Satan". Vad detta är, hur det tolkas enskillt av en individuell satanist osv bryr jag mig inte särskillt mycket om. För mig är symboliken stark att man ska kämpa för att få det bra, för att må bra själv (Satan som inte var nöjd under Guds makt och gjorde uppror). Detta handlar inte alla gånger om att vara elit. Det är olika beroende på vad man begär. För mig finns det inget i satanismen som handlar om att man måste vara elit. Det kan förekomma men det behöver inte göra det.
Att åldras är naturligt och vill en satanist bli som du beskriver "überpensionär" så får han/hon söka att bli det. Vill någon hellre ligga i sängen, åka rullstol, bli omhändertagen på ålderdomshem och titta på tv så får han/hon göra det. Självmord ses det oftast ned på inom satanismen och ska endast utföras om man mår riktigt dåligt och alla andra utvägar är fördömda (min åsikt). De allra flesta satanister räknar inte med något liv efter detta och därför ger självmord ingenting egentligen.

Citat:
2. Så vitt jag förstått saker och ting så ser många satanister mänskligheten ur något slags darwinistiskt perspektiv, där den starkare överlever. Hur förklarar de i så fall existensen av t.ex. medkänsla och altruism?

Medkänsla och alturism behöver inte stryka på foten bara för att vi ser till det naturliga urvalet. Låt mig presentera några citat och en länk för att påvisa vad jag menar:

"SURVIVAL OF THE FITTEST: this is a strictly biological concept that means: whoever has their genes spread out all over the place most, is the fittest since their descendents, their GENES, survive."

"The Fittest are what you see alive right now, today. They ARE the fittest, the survivors. In 100 years the FITTEST will be the people (and animals) who are here then. Do these shit disturbers have children? If not, then they are genetically dead. If they never have children, their line will have perished into oblivion with 99% of the other UNFIT species that vanished. Simple as that. The fittest, in terms of biology, does not mean "those who can make computer" or "make culture." Nope. It means those who are HERE - and even moreso, those who REPRODUCE."

Om egoism:

http://apodion.com/vad/article.php?id=15&aid=188&template_file=printfrien dly.html

Citaten är hämtade från "EQUALITY! SURVIVAL OF THE FITTEST! AND OTHER BUZZ WORDS" (http://www.geocities.com/satanicreds/equality.html).

Vissa djur överlever pga att de tar hand om varandra och lever i flock. Andra litar mer på sig själva. Satansiten brukar se på egoism/alturism att vi är centrum för vårat eget universum. det betyder inte att vi aldig sätter anra före oss själva utan att när vi sätter andra före oss själva så inser vi att vi gör det för att vi själva mår bra av det (här kan det diskuteras om vi då också sätter oss själva först fast vi materiellt hjälper någon annan).
Jag kan inte förstå att man INTE kan tro på darwins tankar om att de mest anpassade överlever (inte de "starkaste"). Som det står i citatet så är alla djur/växter osv som finns idag de mest anpassade. De som inte kunde anpassa sig är UTDÖDA. De som har svårt att anpassa sig minskar i antal osv. Hur man anpassar sig är oerhört olika från djur till djur och växt till växt beroende på storlek, var de finns i världen (klimat osv) etc.

Citat:
Jag utgår ifrån att de flesta satanister anser att människor uteslutande är ett resultat av evolution, och att det inte existerar något som en själ eller dylikt. I så fall måste ju evolutionen ha utvecklat dessa egenskaper för ett syfte?


Det finns satanister som tror på en själ (ToS har ett "själliknande" koncept i sin lära bla). Men jag tror att vi är skapade helt genom evolution. Evolutionen har utvecklat de mänskliga egenskaperna för att det är dessa egenskaper som har varit mest anpassade till utveckling. Det människan kunde göra/hade som vi inte har haft nytta av har försvunnit. Jag är ingen expert men vi är inte lika håriga nu när vi har kläder då tyget värmer istället för håret. I norden är vi inte mörka i hyn som de i Afrika för att vi inte behöver det pigmentet mot solen osv. Allt handlar om vad vi behöver och vilka gener som är mest anpassade till att föröka sig. Det är min åsikt iaf.
Citera
2004-04-08, 22:48
  #528
Medlem
Satanism i praktiken?

Satt och bläddrade i detta forum, eftersom jag inte är speciellt bevandrad i ämnet undrar jag hur det funkar rent praktiskt?

Några koncisa (och kanske aningen naiva) frågor.. Frågorna bygger på lösryckt uppsnappad information från allehanda källor.

Erkänner eller fönekar en satanist Guds existens?
Om han erkänner den, har man för avsikt att vinna över honom? (Vanligt tema i filmer). Om man förnekar Gud, är kristendomen i sådana fall irrläror vilket i sådana fall skulle göra honom till satan (inverterat begrepp).

Är satanism inte en filosofi i större utsträckning än en religion?

Vad är det för vits med organiserad satanism?

Finns det ett motsatsförhållande mellan att "satsa på sig själv" och visa empati mot andra människor?

Är det inte kontraproduktivt i det långa loppet att inte bry sig andra än sig själv?

Skulle "den barmhärtige samariten" kunnat vara satanist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in