Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Jag vill också komma snabbt fram, men jag har ambitionen att göra det inom lagens begränsning och jag är inte intresserad av att förlora tid till förmån för någon som nöjeskör aggressivt.
Ja, men den tid du förlorar står ju i proportion till hur mycket du ev måste sänka farten. Förlängningen av restiden att köra t ex 107 istället för 110 blir 2,8%!! T ex en resa på exakt en timme (1:00:00) skulle öka till 1:01:41. För en så minimal tidsbesparing tycker du alltså det är värt att orsaka en massa irritation för andra förare.
Eller så löser du det enkelt genom att köra om som du brukar - vilket ju ändå funkar bra i dom flesta fall, när ingen snabbare kommer bakom. Men är beredd att öka lite ifall någon kommer ikapp (så du kommer förbi bilen du kör om inom rimlig tid) - sen är det bara gå höger igen och fortsätta i 110. Då slipper du dessa 2,8% förlängd restid, utan att störa andra.
Kommer du ikapp t ex en lastbil i 80 istället för 110, så är det ju såklart en helt annan sak. Då är det fritt fram att köra om i 110, så länge du har koll bakåt och inte byter fil nära framför snabbare, förare så dom får bromsa kraftigt.
Har man lite planering behöver man dessutom inte sänka mycket själv heller ifall någon närmar sig
- räcker att du går ner till t ex 90-100 km/h tillfälligt (så du inte kommer ikapp lastbilen lika snabbt), så hinner man förbi. Minimal tidsförlust för dig (troligtvis inte mer än en sekund eller 2 i dom flesta fall).
Men du tycker denna typ av anpassning är jobbig och vill bara slå på farthållaren och skita i dom bakom. Det är här jag menar att du låter din lathet gå ut över andra (där handlar det inte ens om tid längre, utan ren lathet).