2019-06-07, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
C20

Kolla denna video med MC gubben framför, kan inte låta bli skratta men det är just detta beteende bilister även sysslar med när man ligger bakom, nu fick MC killen lära sig en läxa...

Hehehe....

https://www.youtube.com/watch?v=t5VTcv30CvY
Finns många roliga "Brake check"-videos på nätet, men detta har inget alls med diskussionerna här att göra. Har det gått så långt så är det road rage och inte vanlig härlig passiv eco-driving och där man med sin körstil medvetet slöar ner bakomvarande stressmongon med en aggressiv körstil och för dyr belånad bil.

Att gå ut i god tid inför en omkörning kallas för planering btw. Och hur lättlästa är inte dessa dårar som tror de är först med att tänka "nej nu tar jag den där fan på insidan". Man luktar sig till dem på 400 m avstånd, så full gas fram till långtradarn så blockar man aset lätt. Lika roligt varje gång. Sen släpper man och jämnar ut farten mot lastbilen och då kommer helljuset....ha ha
Citera
2019-06-07, 23:14
Medlem
Brake Checks....är livsfarliga....

Visst...många vids man kan garva åt...
Men det finns vids där det går käpprätt åt helvette.....

Har råkat ut för detta själv...jävla dårskap....och dumheter...

Kl 04.30 på väg hem från Enköping mot Stockholm E18 för några månader sen....110 väg..på väg hem efter ett gig... roddat in allt i förvaringslokalen...sen hem....bara jag o sen en jävla stolle vinglig körning på den dessutom....

Mkt pundarvarning.....fuck ett jävla beteende....dessutom livsfarligt...bytte fil fort som satan....körd3 fortare då tomt på vägen uppemot 130.....ville bara ha aset bakom mig.......men de satt i en jävla motorsvag skitbil tack o lov....så slapp ha dem före mig.......
Senast redigerad av Eldgrisen 2019-06-07 kl. 23:17. Anledning: Stavfel
Citera
2019-06-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag vill också komma snabbt fram, men jag har ambitionen att göra det inom lagens begränsning och jag är inte intresserad av att förlora tid till förmån för någon som nöjeskör aggressivt.

Ja, men den tid du förlorar står ju i proportion till hur mycket du ev måste sänka farten. Förlängningen av restiden att köra t ex 107 istället för 110 blir 2,8%!! T ex en resa på exakt en timme (1:00:00) skulle öka till 1:01:41. För en så minimal tidsbesparing tycker du alltså det är värt att orsaka en massa irritation för andra förare.
Eller så löser du det enkelt genom att köra om som du brukar - vilket ju ändå funkar bra i dom flesta fall, när ingen snabbare kommer bakom. Men är beredd att öka lite ifall någon kommer ikapp (så du kommer förbi bilen du kör om inom rimlig tid) - sen är det bara gå höger igen och fortsätta i 110. Då slipper du dessa 2,8% förlängd restid, utan att störa andra.

Kommer du ikapp t ex en lastbil i 80 istället för 110, så är det ju såklart en helt annan sak. Då är det fritt fram att köra om i 110, så länge du har koll bakåt och inte byter fil nära framför snabbare, förare så dom får bromsa kraftigt.
Har man lite planering behöver man dessutom inte sänka mycket själv heller ifall någon närmar sig
- räcker att du går ner till t ex 90-100 km/h tillfälligt (så du inte kommer ikapp lastbilen lika snabbt), så hinner man förbi. Minimal tidsförlust för dig (troligtvis inte mer än en sekund eller 2 i dom flesta fall).
Men du tycker denna typ av anpassning är jobbig och vill bara slå på farthållaren och skita i dom bakom. Det är här jag menar att du låter din lathet gå ut över andra (där handlar det inte ens om tid längre, utan ren lathet).
Senast redigerad av C20 2019-06-07 kl. 23:25.
Citera
2019-06-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Finns många roliga "Brake check"-videos på nätet, men detta har inget alls med diskussionerna här att göra. Har det gått så långt så är det road rage och inte vanlig härlig passiv eco-driving och där man med sin körstil medvetet slöar ner bakomvarande stressmongon med en aggressiv körstil och för dyr belånad bil.

Att gå ut i god tid inför en omkörning kallas för planering btw. Och hur lättlästa är inte dessa dårar som tror de är först med att tänka "nej nu tar jag den där fan på insidan". Man luktar sig till dem på 400 m avstånd, så full gas fram till långtradarn så blockar man aset lätt. Lika roligt varje gång. Sen släpper man och jämnar ut farten mot lastbilen och då kommer helljuset....ha ha

Skulle va skitkul att testa en pit maneuver på en sån som dig. Det verkar ju som du vill råka ut för road rage i verkligheten - du kommer garanterat provocera fram det ifall du gör som du skriver.
Misstänker du bara sitter här och trollar. Ute i vekligheten är du för feg.
Jag har sett folk som går ut extra tidigt många gånger (och tagit dom på det sätt jag beskrev) - men ingen som gasar upp för att komma snabbare till lastbilen och blockera.
Citera
2019-06-08, 02:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja, men den tid du förlorar står ju i proportion till hur mycket du ev måste sänka farten. Förlängningen av restiden att köra t ex 107 istället för 110 blir 2,8%!! T ex en resa på exakt en timme (1:00:00) skulle öka till 1:01:41. För en så minimal tidsbesparing tycker du alltså det är värt att orsaka en massa irritation för andra förare.
Eller så löser du det enkelt genom att köra om som du brukar - vilket ju ändå funkar bra i dom flesta fall, när ingen snabbare kommer bakom. Men är beredd att öka lite ifall någon kommer ikapp (så du kommer förbi bilen du kör om inom rimlig tid) - sen är det bara gå höger igen och fortsätta i 110. Då slipper du dessa 2,8% förlängd restid, utan att störa andra.

Kommer du ikapp t ex en lastbil i 80 istället för 110, så är det ju såklart en helt annan sak. Då är det fritt fram att köra om i 110, så länge du har koll bakåt och inte byter fil nära framför snabbare, förare så dom får bromsa kraftigt.
Har man lite planering behöver man dessutom inte sänka mycket själv heller ifall någon närmar sig
- räcker att du går ner till t ex 90-100 km/h tillfälligt (så du inte kommer ikapp lastbilen lika snabbt), så hinner man förbi. Minimal tidsförlust för dig (troligtvis inte mer än en sekund eller 2 i dom flesta fall).
Men du tycker denna typ av anpassning är jobbig och vill bara slå på farthållaren och skita i dom bakom. Det är här jag menar att du låter din lathet gå ut över andra (där handlar det inte ens om tid längre, utan ren lathet).
Och alla fördelarna kommer dig tillgodo, smidigt för dig när alla viker åt sidan.
Jag får kryssa, vänta, komma senare, bara besvär för att underlätta för dig.

Jag prioriterar min fart och bekvämlighet i stället för din.
Citera
2019-06-08, 03:13
Medlem
Folk som ligger några km/h under begränsningen.

En gubbe på jobbet har så satans bråttom att vara först ut från parkeringen, lägger sig sedan i 80 - 85 på den krokiga landsvägen, där begränsningen är 90. Man blir tokig.
Citera
2019-06-08, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och alla fördelarna kommer dig tillgodo, smidigt för dig när alla viker åt sidan.
Jag får kryssa, vänta, komma senare, bara besvär för att underlätta för dig.

Jag prioriterar min fart och bekvämlighet i stället för din.

Ja, så har jag också gjort när jag kört lagligt (vilket sker väldigt sällan - men har ju hänt när man t ex haft någon farträdd med sig. Tillräckligt många gånger för man ska få känna på det). Tycker inte det är särskilt jobbigt att göra dom anpassningarna jag skrev om Du bekräftar gång på gång att du är en lat jävel som gillar att åka bil, snarare än att köra
- även fast du sitter bakom ratten.

Hoppas du tycker det är helt ok även med folk som dubbelparkerar, ställer sig på handikapp eller stannar mitt på gatan utanför en butik i stan, sätter på varningsblinkers och sen går dom in och handlar. Särskilt om det är dåligt väder (inget skönt att gå då). Nu gör inte jag så - men det är ju samma typ av beteende så att säga. Prioritera din egen bekvämlighet över andra. Vänsterfils-fisare stör faktiskt en del av oss mer än dessa.

Men du kommer ju inte sluta med det du håller på med, så det är bara hoppas du retar upp någon galen person med en skruttig bil (som dom inte är så rädd om, ifall den får några bucklor).
Eller så kan man hoppas på att någon du känner måste snabbt till sjukhus och det inte finns någon ambulans nära, så ni får ta egen bil - sen blir ni kraftigt nersölade p g a såna som dig själv. För det är faktiskt inte bara p g a oss "dumma nöjesåkande fortkörare" man ska hålla vänsterfilen relativt "ren"
Citera
2019-06-08, 09:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, så har jag också gjort när jag kört lagligt (vilket sker väldigt sällan - men har ju hänt när man t ex haft någon farträdd med sig. Tillräckligt många gånger för man ska få känna på det). Tycker inte det är särskilt jobbigt att göra dom anpassningarna jag skrev om Du bekräftar gång på gång att du är en lat jävel som gillar att åka bil, snarare än att köra
- även fast du sitter bakom ratten.

Hoppas du tycker det är helt ok även med folk som dubbelparkerar, ställer sig på handikapp eller stannar mitt på gatan utanför en butik i stan, sätter på varningsblinkers och sen går dom in och handlar. Särskilt om det är dåligt väder (inget skönt att gå då). Nu gör inte jag så - men det är ju samma typ av beteende så att säga. Prioritera din egen bekvämlighet över andra. Vänsterfils-fisare stör faktiskt en del av oss mer än dessa.

Men du kommer ju inte sluta med det du håller på med, så det är bara hoppas du retar upp någon galen person med en skruttig bil (som dom inte är så rädd om, ifall den får några bucklor).
Eller så kan man hoppas på att någon du känner måste snabbt till sjukhus och det inte finns någon ambulans nära, så ni får ta egen bil - sen blir ni kraftigt nersölade p g a såna som dig själv. För det är faktiskt inte bara p g a oss "dumma nöjesåkande fortkörare" man ska hålla vänsterfilen relativt "ren"
Tjohej.
Fri fart för C20!

Tänk om jag har bråttom till sjukhuset då.
Citera
2019-06-08, 13:15
Medlem
Irriterande med radio på vägarna
Citera
2019-06-08, 13:26
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman

Tycker nästan synd om dig pajas, leka farbror polis med andras säkerhet i fara

Haha..på dig tönt
Citera
2019-06-08, 14:00
Medlem
Citat:

Kan säga såhär: en 2,8% ökning av tiden, dvs runt 2 minuter per timme kan resultera i att du förlorar två (2!) dagslöner! Upprepas detta så att du ökar din restid med 2,8% flera gånger på 28 dagar förlorar du nästan två (2!) veckolöner!!! Det finns folk som bokstavligen kör mot klockan och har kanske ett par minuter tillgodo då föraren har legat i en trafiksituation som gör att denne inte kunnat planera sin resa. Oftast är det folk som du och andra här inne som byter fill hela tiden, som ser till att trafiken inte flyter på.

En förare av ett fordon kan till och med få tvingas att stanna i ett dygn på vägen för att du sniglar fram på en motorväg! Föraren förlorar då hela sin dagslön direkt!
Citera
2019-06-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfdd
Folk som ligger några km/h under begränsningen.

En gubbe på jobbet har så satans bråttom att vara först ut från parkeringen, lägger sig sedan i 80 - 85 på den krokiga landsvägen, där begränsningen är 90. Man blir tokig.

Han kör med andra sidan i den hastighet som är lämplig för den krokiga landsvägen. Bara för att det står skyltat 90 betyder inte att du FÅR KÖRA i den hastigheten. Du skall, enligt trafikförordningen, anpassa din hastighet efter väglaget och rådande situation. Är det olämplig att köra i skyltad hastighet, som det ofta är på krokiga landsvägar, ja då får du inte köra i högsta tillåtna hastighet. Sedan har du fordon som inte får köra mer än 80-90 oavsett skyltad hastighet.

SKyltad hastighet är inte minsta tillåtna hastighet, utan högsta tillåtna hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in