2019-04-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, här är jag splittrad!
Jag tycker dom är bra, om det är riktiga fartdårar som åker fast. Men jag vill inte att folk, likt mig själv, som kör 80-90 på en 70-väg åker fast för det, då jag personligen anser att det inte är en hastighetesöverträdelse som är "farlig" så att säga. Fast ja, det är ju inte jag som bestämmer vilka lagar som gäller.

Enda anledningarna till kontrollerna är;
1) bättra på siffrorna hos polisen
2) dra in pengar till invandringskostnaderna
Citera
2019-04-16, 11:53
Medlem
Citat:
Jag tycker dom är bra, om det är riktiga fartdårar som åker fast. Men jag vill inte att folk, likt mig själv, som kör 80-90 på en 70-väg åker fast för det, då jag personligen anser att det inte är en hastighetesöverträdelse som är "farlig" så att säga. Fast ja, det är ju inte jag som bestämmer vilka lagar som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av B71
Enda anledningarna till kontrollerna är;
1) bättra på siffrorna hos polisen
2) dra in pengar till invandringskostnaderna

Har inga problem med 10 km/h för fort på 70-80. Där är poliserna bara för att dra in pengar. För att det är så lätt att köra för fort där.

Däremot vid skolor / 30-40 km/h områden, där kan de stå mer. Inte för att dra in pengar utan för att verkligen rädda liv.
Citera
2019-04-16, 19:36
Medlem
Olycksdrabbade vägar
Citera
2019-04-19, 09:47
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Herregud, har ni autism hela bunten? Har aldrig sett så många paragrafryttare på ett och samma ställe .

Eller så kör jag bara som jag vill och känner att jag klarar av. Ni andra kan hålla er till den lagliga högerfilen tack .

Du tror inte att detta paragrafrytteri kan härledas till en viss självbevarelsedrift, som iofs kanske är ett koncept du är obekant med?

Bilister som du som tycker att 110 är mesfart, vänsterfilen bara är till för balla bilar och att alla andra stör din påhittade "rytm" är ett jävla aber för såna som kanske har barn i bilen eller inte alltid är ute i sista sekunden.
Skitsamma om jag t.ex. ligger och mesar i 90 på en 90-väg, när du ska köra om utan att kolla döda vinkeln och blir påkörd av cool kille nummer två kommer jag likt förbannat att drabbas av det.
Citera
2019-04-19, 18:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Har inga problem med 10 km/h för fort på 70-80. Där är poliserna bara för att dra in pengar. För att det är så lätt att köra för fort där.

Däremot vid skolor / 30-40 km/h områden, där kan de stå mer. Inte för att dra in pengar utan för att verkligen rädda liv.
Vilka hastigheter tycker ni ska gälla när det är skyltat 70 eller 90?
Citera
2019-04-22, 08:25
Medlem
Mullrets avatar
Irriterande är när bilisterna kör zig-zac i tvåfiliga körfält. Livsfarligt. Zigenare beteende.
Citera
2019-04-23, 09:30
Medlem
En del maskar på påfarter till motorväg, långsam med tempot, tvingades igår bromsa in lite pga gubbfan körde för långsamt sen även på det körde slut på accelerations sträckan....sen klämmer sig in....suck.

Notera att själv nte kubde byta körfält då fordon redan var till vänster om mig bla en lastbil...samt tätare trafik.....

Byter ofta körfält om påfarter framför mig i god tid... men inte alla gånger det går....
Citera
2019-04-23, 13:27
Medlem
Det mest irriterande är Daniel Helldéns små cyckelf*ttor som tror att dom är nåt. Är busschaffis och har slagits m dom 2 gånger //Micke
Citera
2019-04-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV

Hey...kör likadant...på 70-80-90 vägar....tempot högre, kör ca 10km/h för fort generellt....110 så är det ca 120 ca...

Men som du skrev...30-50...så petar sjäv ner hastigheterna och håller dem rätt hårt....då som du skrev, finns en anledning till det ...tätbebyggt o många ute o knallar/cyklar...och rädar liv...samt barn.
Citera
2019-04-24, 11:55
Medlem
Citat:

Fast om man åker fast för att ha kört 6-7 km/h för fort så har det ju egentligen gått fortare. Då det är säkerhetsavdrag på lasern, samt att beroende på vinkel så försvinner en del km/h.

Sedan visar ju forskning på att om man får ner hastigheten på vägarna så minskar antalet döda/allvarligt döda i trafiken. 10 km/h hit eller dit kan vara skillnaden på att klara sig nästan oskadd till att vara död.
Kollar man mellan fingrarna på 10 km/h, så kommer ju tillslut alla köra 10 km/h för fort. Och sedan kommer det bara stegra.
För att inte tala om den bromssträcka som skillnaden blir på 10 km/h-20 km/h hit eller dit.
Citera
2019-04-24, 13:31
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Fast om man åker fast för att ha kört 6-7 km/h för fort så har det ju egentligen gått fortare. Då det är säkerhetsavdrag på lasern, samt att beroende på vinkel så försvinner en del km/h.

Sedan visar ju forskning på att om man får ner hastigheten på vägarna så minskar antalet döda/allvarligt döda i trafiken. 10 km/h hit eller dit kan vara skillnaden på att klara sig nästan oskadd till att vara död.
Kollar man mellan fingrarna på 10 km/h, så kommer ju tillslut alla köra 10 km/h för fort. Och sedan kommer det bara stegra.
För att inte tala om den bromssträcka som skillnaden blir på 10 km/h-20 km/h hit eller dit.

Ja, jag vet. Men dom flesta kör ju 80 på en 70-väg, och det tycker jag är okej förutsatt att trafiken tillåter det.
Jag tror också att antalet döda eller allvarligt skadade minskar om man får ner hastigheten, men jag tror inte det gäller när man kör 80 på en 70-väg utan jag tror den forskningen syftar på högre hastigheter.

Nu vet jag inte var någonstans du jobbar, men i Stockholm så är det generellt en högre puls i trafiken (inte alltid) och då är det mer socialt accepterat och kanske även av trafikpoliserna att man håller en högre hastighet så att trafiken flyter på.

Jag har inget emot att fartsyndare som åker så pass snabbt att dom riskerar att förlora körkortet åker fast. Alltså att man åker 30kmh snabbare än vad man får. Det finns folk som kommer åkandes i 160-180 på en 110-väg, och dom har jag inget emot om dom åker fast, men håller man 120 på en 110-väg så känns det lite "mesigt" (att bli stoppad för det) eller vad man ska säga.
Senast redigerad av Sainsburys 2019-04-24 kl. 13:35.
Citera
2019-04-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, jag vet. Men dom flesta kör ju 80 på en 70-väg, och det tycker jag är okej förutsatt att trafiken tillåter det.
Jag tror också att antalet döda eller allvarligt skadade minskar om man får ner hastigheten, men jag tror inte det gäller när man kör 80 på en 70-väg utan jag tror den forskningen syftar på högre hastigheter.

Nu vet jag inte var någonstans du jobbar, men i Stockholm så är det generellt en högre puls i trafiken (inte alltid) och då är det mer socialt accepterat och kanske även av trafikpoliserna att man håller en högre hastighet så att trafiken flyter på.

Jag har inget emot att fartsyndare som åker så pass snabbt att dom riskerar att förlora körkortet åker fast. Alltså att man åker 30kmh snabbare än vad man får. Det finns folk som kommer åkandes i 160-180 på en 110-väg, och dom har jag inget emot om dom åker fast, men håller man 120 på en 110-väg så känns det lite "mesigt" (att bli stoppad för det) eller vad man ska säga.

Jo men samtidigt, hur många kör max 30/km? Eller hur många kör max 7 km/h i ett gångfartsområde. Mäter man varenda en, med en mätare som inte gör massa avdrag, så vågar jag påstå att en majoritet ändå kör över.
Jag har själv haft diskussioner med folk som tycker det är löjligt att ta folk på en 30 sträcka, bara för att "alla kör ju över 30".

Sedan kan jag absolut förstå med trafiksituationer. Ligger man på en 90 väg, låg trafikintensitet och bra väder, hur mycket påverkar det om jag kör 100? Jag kan förstå det.
Men handlar i stora drag om att få bort ett beteende där man som person väljer var man ska köra över eller inte. För helt ärligt finns det för många nötter i trafiken och man kan inte lita på att folk gör den rätta bedömningen.

Ja det beror också lite på poliserna. Skiljer från län också, vissa av trafikpoliserna är bara ute efter att ta "spetsen". Alltså de som kör omkring ett körkortsomhändertagande, kanske bara väljer att ge böter när det går 20 km/h för fort.

Om du håller 120 km/h på en 110 väg, då kommer du inte åka fast. Vågar jag påstå.
Som sagt, en laser drar direkt bort 3 km/h från mätningen. Sedan beror det på vinkel på laser, oftast drar det iväg kanske 2-5 km/h på bra ställen(kan försvinna 10-15 km/h om man står taskigt till).
Om din mätare sedan står på 120 km/h, så går din bil egentligen kanske 118 km/h. Som säkerhet, för att en bil absolut ALDRIG får kunna gå mer än vad mätaren visar så lägger biltillverkarna in sitt eget säkerhetsavdrag på någon 1-2 km/h under.
I och med att polisen bara rapporterar från 6 km/h(för att åklagaren vill det), alltså då 116 km/h.
Då kan du vara relativt lugn på 120 km/h på en 110-väg. För alla avdrag gör att du ligger under 116.

Det är av denna anledning varför jag aldrig "skäms" över att ge böter till någon som kör exempelvis 8 km/h för fort. För det har troligen egentligen gått 16 km/h för fort om inte värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in