Citat:
Ursprungligen postat av
Sainsburys
Ja, jag vet. Men dom flesta kör ju 80 på en 70-väg, och det tycker jag är okej förutsatt att trafiken tillåter det.
Jag tror också att antalet döda eller allvarligt skadade minskar om man får ner hastigheten, men jag tror inte det gäller när man kör 80 på en 70-väg utan jag tror den forskningen syftar på högre hastigheter.
Nu vet jag inte var någonstans du jobbar, men i Stockholm så är det generellt en högre puls i trafiken (inte alltid) och då är det mer socialt accepterat och kanske även av trafikpoliserna att man håller en högre hastighet så att trafiken flyter på.
Jag har inget emot att fartsyndare som åker så pass snabbt att dom riskerar att förlora körkortet åker fast. Alltså att man åker 30kmh snabbare än vad man får. Det finns folk som kommer åkandes i 160-180 på en 110-väg, och dom har jag inget emot om dom åker fast, men håller man 120 på en 110-väg så känns det lite "mesigt" (att bli stoppad för det) eller vad man ska säga.
Jo men samtidigt, hur många kör max 30/km? Eller hur många kör max 7 km/h i ett gångfartsområde. Mäter man varenda en, med en mätare som inte gör massa avdrag, så vågar jag påstå att en majoritet ändå kör över.
Jag har själv haft diskussioner med folk som tycker det är löjligt att ta folk på en 30 sträcka, bara för att "alla kör ju över 30".
Sedan kan jag absolut förstå med trafiksituationer. Ligger man på en 90 väg, låg trafikintensitet och bra väder, hur mycket påverkar det om jag kör 100? Jag kan förstå det.
Men handlar i stora drag om att få bort ett beteende där man som person väljer var man ska köra över eller inte. För helt ärligt finns det för många nötter i trafiken och man kan inte lita på att folk gör den rätta bedömningen.
Ja det beror också lite på poliserna. Skiljer från län också, vissa av trafikpoliserna är bara ute efter att ta "spetsen". Alltså de som kör omkring ett körkortsomhändertagande, kanske bara väljer att ge böter när det går 20 km/h för fort.
Om du håller 120 km/h på en 110 väg, då kommer du inte åka fast. Vågar jag påstå.
Som sagt, en laser drar direkt bort 3 km/h från mätningen. Sedan beror det på vinkel på laser, oftast drar det iväg kanske 2-5 km/h på bra ställen(kan försvinna 10-15 km/h om man står taskigt till).
Om din mätare sedan står på 120 km/h, så går din bil egentligen kanske 118 km/h. Som säkerhet, för att en bil absolut ALDRIG får kunna gå mer än vad mätaren visar så lägger biltillverkarna in sitt eget säkerhetsavdrag på någon 1-2 km/h under.
I och med att polisen bara rapporterar från 6 km/h(för att åklagaren vill det), alltså då 116 km/h.
Då kan du vara relativt lugn på 120 km/h på en 110-väg. För alla avdrag gör att du ligger under 116.
Det är av denna anledning varför jag aldrig "skäms" över att ge böter till någon som kör exempelvis 8 km/h för fort. För det har troligen egentligen gått 16 km/h för fort om inte värre.