Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-09, 13:46
  #2869
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Att medvetet hindra en omkörning är ett allvarligt trafikbrott som regleras i TrF. Samtidigt finns det också krav på att den som är på väg att företa en omkörning tydligt måste annonsera detta.

Absolut, det är jag enig i, men det är svårt att bevisa att någon hindrat en omkörning eller att någon inte annonserat sin omkörning.
Citera
2015-09-09, 13:51
  #2870
Medlem
Något jag stötte på idag för första gången, någon som blinkar höger när de åker in i en rondell, för att sedan fortsätta blinka höger genom hela rondellen för att svänga av på sista avfarten. Antar att han tyckte att han var tydlig och blinkade i god tid eller nått.
Citera
2015-09-09, 13:53
  #2871
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Något jag stötte på idag för första gången, någon som blinkar höger när de åker in i en rondell, för att sedan fortsätta blinka höger genom hela rondellen för att svänga av på sista avfarten. Antar att han tyckte att han var tydlig och blinkade i god tid eller nått.

Jag såg en liknande grej för ett tag sen, bilen började blinka vänster och strax därefter körde till höger, tilläggas bör att det ej fanns någon väg till vänster. Samma sak hände i korsningen strax därefter. Det skulle kunna vara felkopplat men man vet ju aldrig.
Citera
2015-09-09, 14:16
  #2872
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Något jag stötte på idag för första gången, någon som blinkar höger när de åker in i en rondell, för att sedan fortsätta blinka höger genom hela rondellen för att svänga av på sista avfarten. Antar att han tyckte att han var tydlig och blinkade i god tid eller nått.

Vill man fördjupa sig i rondellkörning så finns det flera trådar...

(FB) Köra i Cirkulationsplats (rondell).
Citera
2015-09-09, 14:17
  #2873
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Absolut, det är jag enig i, men det är svårt att bevisa att någon hindrat en omkörning eller att någon inte annonserat sin omkörning.

Så är det, dom flesta trafikbrott passerar utan åtgärd.
Citera
2015-09-09, 14:38
  #2874
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så är det, dom flesta trafikbrott passerar utan åtgärd.

Därför förespråkar jag dashcam, men det verkar ju som att man är oense om huruvida det är lagligt eller inte.
Citera
2015-09-09, 14:56
  #2875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Jag vet inte vad du har för bil. Själv har jag en V70 på 140hkr. Med hjälp av huvudet så kör jag om bilar som kör saktare än mig.
I går på en riktigt kurvig o kuperad 80-väg körde jag om en kö på två bilar som låg i 70 utan problem. Själva sträckan bestod i två kurvor samt en svacka.
Men med hjälp av huvudet så såg jag att inget möte kom. Självklart fick jag ett helljus i nacken.
Men dessa två var inget hinder. Hade de genat i kurvan, vilket hade varit ett naturligt sätt att ta den så hade jag fått nya dörrar på deras försäkring.
Det du ser som hinder eller "förhindrare" är i ditt huvud.
Acceptera att folk kör saktare än dig o flytta för fan på dig när jag kommer för du är irriterande när du fiskör i laglig hastighet.

Haha - jag är faktiskt benägen att hålla med där. Det är inte så stor skillnad på att ligga bakom folk som kör precis skyltat eller 10 under. Det går nästan lika sakta oavsett. Om nån vill köra snabbare än en själv så underlättar man i den mån man kan. Oavsett om man så kör 50 km/h över gränsen själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hen ökar såklart farten för att det finns utrymme att göra det, när vägen får dubbelt så många filer så är det naturligt att farten ökar eftersom det får plats dubbelt så många bilar per kilometer vägsträcka. Det är alltså fullt naturligt (även om det kan vara irriterande) att farten varierar mellan de tvåfiliga och de enfiliga partierna på sådana vägar.
Det jag stör mig på är sådana arslen som prompt måste passa på att köra om så många som möjligt bara för att det finns två filer.

Du kan ju fan inte påstå att det beteendet är bättre. Det är ju verkligen att jävlas med andra om något. Man ligger och hindrar maximalt där det inte går att köra om. Sen när det väl går att köra om så försvårar man omkörning.
Det går helt klart segare att köra om ifall den som ligger i högerfilen samtidigt accelererar upp en 10-20 km/h - speciellt om man har en slö bil.
Det värsta är ju dock att dom som inte vill överstiga laglig fart i omkörningen eller dom som inte får upp farten (t ex en lastbil om det är lite uppför) kanske inte kommer alls då, utan blir liggande parallellt med idioten och formar på så sätt en "rullande vägspärr" som hindrar alla som kommer bakom och vill köra snabbt.

Om man själv fisåker så underlättar man ju omkörning genom att sakta ner en aning där det blir 2-filigt istället. Men det är ju såklart inte alltid så - man får ju anpassa sig. Ett typiskt läge är ju om man har fritt framför sig och några bilar kört ikapp en på den 1-filiga sträckan (dvs. dom vill köra fortare) - då blir ju dom oftast bara glada när omkörningen går fortare.
Har man däremot själv kört ikapp bilar som kör ännu långsammare på den 1-filiga sträckan (och ligger bakom dessa när det blir 2-filigt) så saktar man ju inte ner, utan håller konstant fart
- annars blir ju avståndet till framförvarande långt i slutet av den 2-filiga sträckan och dom som vill "svepa hela raddan" får det besvärligare. Man får ju tänka lite som sagt. Likaså om man måste köra väldigt långsamt - t ex 80 km/h eller lägre där gränsen är 90 eller 100, så håller man ju det hela tiden. Sakta ner ytterligare där det blir 2 filer är ju till mer till hinder än hjälp i det fallet.

Att däremot öka på den 2-filiga sträckan, är ju alltid mer eller mindre störande för andra. Ett riktigt oskick. Kan man köra en viss fart på 2-filigt kan man göra det på 1-filigt också.
Citera
2015-09-09, 15:02
  #2876
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Haha - jag är faktiskt benägen att hålla med där. Det är inte så stor skillnad på att ligga bakom folk som kör precis skyltat eller 10 under. Det går nästan lika sakta oavsett. Om nån vill köra snabbare än en själv så underlättar man i den mån man kan. Oavsett om man så kör 50 km/h över gränsen själv.



Du kan ju fan inte påstå att det beteendet är bättre. Det är ju verkligen att jävlas med andra om något. Man ligger och hindrar maximalt där det inte går att köra om. Sen när det väl går att köra om så försvårar man omkörning.
Det går helt klart segare att köra om ifall den som ligger i högerfilen samtidigt accelererar upp en 10-20 km/h - speciellt om man har en slö bil.
Det värsta är ju dock att dom som inte vill överstiga laglig fart i omkörningen eller dom som inte får upp farten (t ex en lastbil om det är lite uppför) kanske inte kommer alls då, utan blir liggande parallellt med idioten och formar på så sätt en "rullande vägspärr" som hindrar alla som kommer bakom och vill köra snabbt.

Om man själv fisåker så underlättar man ju omkörning genom att sakta ner en aning där det blir 2-filigt istället. Men det är ju såklart inte alltid så - man får ju anpassa sig. Ett typiskt läge är ju om man har fritt framför sig och några bilar kört ikapp en på den 1-filiga sträckan (dvs. dom vill köra fortare) - då blir ju dom oftast bara glada när omkörningen går fortare.
Har man däremot själv kört ikapp bilar som kör ännu långsammare på den 1-filiga sträckan (och ligger bakom dessa när det blir 2-filigt) så saktar man ju inte ner, utan håller konstant fart
- annars blir ju avståndet till framförvarande långt i slutet av den 2-filiga sträckan och dom som vill "svepa hela raddan" får det besvärligare. Man får ju tänka lite som sagt. Likaså om man måste köra väldigt långsamt - t ex 80 km/h eller lägre där gränsen är 90 eller 100, så håller man ju det hela tiden. Sakta ner ytterligare där det blir 2 filer är ju till mer till hinder än hjälp i det fallet.

Att däremot öka på den 2-filiga sträckan, är ju alltid mer eller mindre störande för andra. Ett riktigt oskick. Kan man köra en viss fart på 2-filigt kan man göra det på 1-filigt också.


Fortkörare överlag är irriterande i trafiken, var är det som gör att deras tid är värd mer och till en sådan grad att de anser det värt att riskera andras säkerhet för den?
Som sagt, vissa här i tråden borde verkligen inte få ha körkort.
Citera
2015-09-09, 15:24
  #2877
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Därför förespråkar jag dashcam, men det verkar ju som att man är oense om huruvida det är lagligt eller inte.

Det finns krav på hur en dashcam skall placeras och riktas för att vara laglig. Dessutom tror jag att många har för höga tankar om dashcams när det gäller eventuell bevisning.

Min känsla är att dom största förespråkarna för dashcams själva kör rätt dåligt.
Citera
2015-09-09, 16:11
  #2878
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns krav på hur en dashcam skall placeras och riktas för att vara laglig. Dessutom tror jag att många har för höga tankar om dashcams när det gäller eventuell bevisning.

Min känsla är att dom största förespråkarna för dashcams själva kör rätt dåligt.

Jag pluggade med några individer som gjorde en egen "dashcam" som filmade i 180 graders vidvinkel, så där fick man info från alla håll samtidigt. Men samtidigt måste man ju ha tillräcklig kvalité på filmen för att kunna se detaljer.
Citera
2015-09-09, 22:27
  #2879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Ja det må så vara att det är i mitt huvud, men lika sugen som jag är på att köra om lika osugen är jag på att få 2 nya dörrar på någon annans försäkring. Absolut är det naturligt att gena i kurvan, men jag tänker inte riskera att sabba min bil även om det är någon annans försäkring som får täcka det.
Jag accepterar att folk kör saktare jag har aldrig påstått något annat, men jag anser det skäligt att hjälpas åt i trafiken.

Uppenbarligen är du jävligt nöjd med att du har en V70 med 140 hk annars hade du inte tagit upp det. Det spelar absolut ingen roll i diskussionen huruvida jag har en Ford Fiesta eller en Lamboghini Gallardo. Jag försöker att köra trafiksäkert att hålla maximal hastighet men samtidigt värna om mina medtrafikanter. Dessvärre finns det idioter i trafiken, och ja du är inräknad där med din sista kommentar.
Att jag nämner min bil beror på att den är skitslö. Men inte ens det gör att trafikanter som kör sakta blir ett hinder.
Vad gäller min sista kommentar handlar lm att du har dina egna regler att följa med maximal hastighet medan jag anpassar min körning utifrån erfarenhet samt vägens utformning.
I exemplet jag gav så körde jag i 90. Jag låg tio över maximal hastighet medan de övriga låg tio under.
Så med ditt resonemang gjorde faktiskt de fel o inte jag.

Din rädsla att gnugga plåt är även det i ditt huvud.
Jag kör ofta om i öppna kurvor som man normalt skär. Man ser längre än man tror o jag räknar kallt med att de jag kör om har koll på mig då de först sett mig i backspegeln samt sett mina tecken som utförs enl rekomendationer.
Jag har efter 27 år i trafiken ännu inte gnuggat plåt.
Så lär dig att framföra ditt fordon så kommer även du att sluta se hinder när de ligger under maximal hastighet för att vara säkrare än dig mot sina medtrafikanter.
Citera
2015-09-09, 23:28
  #2880
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Att jag nämner min bil beror på att den är skitslö. Men inte ens det gör att trafikanter som kör sakta blir ett hinder.
Vad gäller min sista kommentar handlar lm att du har dina egna regler att följa med maximal hastighet medan jag anpassar min körning utifrån erfarenhet samt vägens utformning.
I exemplet jag gav så körde jag i 90. Jag låg tio över maximal hastighet medan de övriga låg tio under.
Så med ditt resonemang gjorde faktiskt de fel o inte jag.

Din rädsla att gnugga plåt är även det i ditt huvud.
Jag kör ofta om i öppna kurvor som man normalt skär. Man ser längre än man tror o jag räknar kallt med att de jag kör om har koll på mig då de först sett mig i backspegeln samt sett mina tecken som utförs enl rekomendationer.
Jag har efter 27 år i trafiken ännu inte gnuggat plåt.
Så lär dig att framföra ditt fordon så kommer även du att sluta se hinder när de ligger under maximal hastighet för att vara säkrare än dig mot sina medtrafikanter.

Jag har inte heller gnuggat plåt efter 16 år i trafiken, men jag har inga intentioner att göra det i framtiden heller.

Jag kör också om i öppna kurvor men jag kör inte om, om framförvarande ligger och skär kurvan, jag ser det som en riskfaktor för att gnugga plåt.

Och en flygande omkörning med fri sikt är i 9/10 fall inga problem, men en accelererande omkörning på tight slingrig väg trots bra sikt är inte optimalt när fordonen framför skär kurvan.

Bara det att du räknar kallt med att andra uppmärksammar dig gör dig till en risk i trafiken, man kan inte köra omkring och tro att alla andra ska anpassa sig efter hur man själv kör.

Senast idag blev jag omkörd av en bil som tog alltför stora risker, i andra omkörningen som gjordes som jag såg så fick mötande trafik väja. Med ditt resonemang att andra ska vara uppmärksamma på dig resonerar du lika illa.

Jag håller för närvarande på att ta körkort för mc och det jag får höra från alla är att agera som om ingen ser dig så klarar du dig. Men det hade varit bättre om man sluppit idioter på vägarna som tycker att alla andra ska uppmärksamma dem när dem inte gör det samma.

Jag kör med huvudet, men du verkar köra utan hjärna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback