2018-03-08, 14:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nja, i mitt fall kan jag ta en annan väg vid den tiden på dygnet. Är inte ens ett sjukhus jag normalt besöker.
Är mer den bristande respekten av oskyddade trafikanter jag störde mig på.
Inte för att jag ska smiska dig även om du troligtvis tycker om det men här är din fråga:

Man undrar vart i helvete polisen fans just i det ögonblicket.

Så. Ha de. 😉
Citera
2018-03-08, 14:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Inte för att jag ska smiska dig även om du troligtvis tycker om det men här är din fråga:

Man undrar vart i helvete polisen fans just i det ögonblicket.

Så. Ha de. 😉
Aha😜
Men detta är en gnälltråd o nu ville jag gnälla.
Citera
2018-03-08, 21:57
Medlem
Prodelins avatar
Så fort det är en dum kvinna bakom ratten blir jag irriterad, speciellt då dem är oftast okunniga överlag om det mesta.
Citera
2018-03-09, 00:29
Medlem
Folk överlag har ju otroligt svårt att följa enkla regler i trafiken tycker jag, för många kör sitt eget race. Finns dock länder som har det mycket värre än vi har det.
Citera
2018-03-09, 22:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Fast det är inget kul där (kolla mitt inlägg i andra tråden) - där väljer långsamma förare bara fil som det behagar. Det är inte så värst roligt (ganska farligt) att hålla t ex 160 km/h och sen få köra slalom mellan utspridda fisåkare som ligger i 90-100 km/h blandat med folk som byter fil i slumpvis riktning i 110-120 km/h för att köra om dessa.
Dessutom kommer det ju ovillkorligen också leda till att långsamma förare oftare lägger sig bredvid varandra i samma fart och blockerar båda filer - man har ju ingen "riktlinje" då att man ska hålla sig till höger.
Man kan ju förstås fortfarande ha kvar lagen om att man ska hålla till höger, även om man ändå får köra om där - risken är dock att lata långsamma förare kommer ta det som en signal i att skita i att hålla sig till höger eftersom "man kan ju köra om på andra sidan".

EDIT:
Det funkar förstås utmärkt att köra om till höger som det är nu. Men det beror ju på att dom flesta ändå håller sig till höger. Det är ju bara då och då när det är något pucko som blockerar vänsterfilen (eller som bara ligger där och kör utan anledning), som man behöver köra om till höger - men skulle alla välja den fil det behagar så skulle det bli mycket värre. Då får man köra slalom, om man vill köra snabbt.
Sen på dom sträckor med 3 filer i varje riktning så funkar det ofta bra att köra om i högerfil eftersom så många av dom långsamma förarna väljer att ligga i mitten. Mittfilen får ju då samma funktion som högerfilen egentligen skulle haft - sen kan man köra om i höger och vänsterfilen istället för mitten och vänster. Men skulle dom istället sprida ut i alla filer som dom gör i USA, skulle det bli mycket sämre framkomlighet.

På dom 3-filiga sträckorna skulle det förmodligen inte bli nån skillnad om man tog bort lagen om att hålla till höger (folk verkar ändå gilla att ligga i mitten) - men dom flesta sträckor är ju trots allt 2 filer och där skulle det rätt säkert bli sämre.
Och naturligtvis är det du som ska passera alla andra med 60knyck hastighetsskillnad. Alla puckon är i vägen för just dig
Varför är det fel på 95 % av alla trafikanter och nästan bara du har rätt.
Senast redigerad av pollenper 2018-03-09 kl. 22:15.
Citera
2018-03-09, 23:06
Medlem
cyklister och cyklister och dom där jävla cyklisterna.
Ja dom har rätt att vara på vägen men FFS!
Det är ju inte en jävel som följer några som helst regler.

Dom cyklar upp på trottar ner på vägen, mellan bilar osv osv.
Det värsta är när dom är i blindsonen och man ska svänga vänster
Då ska dom rätt fram och jag till vänster, och eftersom man inte ser dom så kör man på dom(I värsta fall)
Citera
2018-03-13, 00:22
Medlem
Enydrions avatar
Mest irriterande idag var:. (det var väldigt dimmigt idag så svårt att köra om)

1. förare av lastare på landsväg utan väggen, de går ju inte fort de där, dessutom hade stolpskottet två vita strålkastare uppe på hyttens tak, riktade snett neråt bakåt, de bländade alltså den bil bakom som ville köra om...kan ju knappast vara lagligt...

Det var ingen vägren på vägen, men stolpskottet körde förbi minst en parkeringsplats som finns här och där utefter vägen, kör man långsamtgående fordon i dimma så kan man väl för sjutton försöka underlätta en aning för dessa? Det var alltså helt mörkt ute, nämnde jag det...

2 bonddrummel i traktor med släp bakefter, med en stor tank, typ för flytgödsel, här var det extra bred väg, så inga problem köra om av den anledningen...

När jag är jämsides visar det sig att bondtölpen också har en vit strålkastare på bakdelen av traktorn riktad snett nedåt/ bakåt, som alltså bländade rejält...

Är det nåt jävla mode hos långsamtgående fordon med arbetsstrålkastare bakåt att nattetid när man kör på landsväg ha dessa tända!!! särskilt om det är dimmigt ute...

Så nu har jag fått skriva av mig lite...
Citera
2018-03-13, 00:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Mest irriterande idag var:. (det var väldigt dimmigt idag så svårt att köra om)

1. förare av lastare på landsväg utan väggen, de går ju inte fort de där, dessutom hade stolpskottet två vita strålkastare uppe på hyttens tak, riktade snett neråt bakåt, de bländade alltså den bil bakom som ville köra om...kan ju knappast vara lagligt...

Det var ingen vägren på vägen, men stolpskottet körde förbi minst en parkeringsplats som finns här och där utefter vägen, kör man långsamtgående fordon i dimma så kan man väl för sjutton försöka underlätta en aning för dessa? Det var alltså helt mörkt ute, nämnde jag det...

2 bonddrummel i traktor med släp bakefter, med en stor tank, typ för flytgödsel, här var det extra bred väg, så inga problem köra om av den anledningen...

När jag är jämsides visar det sig att bondtölpen också har en vit strålkastare på bakdelen av traktorn riktad snett nedåt/ bakåt, som alltså bländade rejält...

Är det nåt jävla mode hos långsamtgående fordon med arbetsstrålkastare bakåt att nattetid när man kör på landsväg ha dessa tända!!! särskilt om det är dimmigt ute...

Så nu har jag fått skriva av mig lite...
Får jag gissa även om det knappast hjälper?
Har själv lagt märke till de där strålkastarna o vad jag vet så får man bara ha vitt ljus bakåt när man backar.
Skulle tro att de med LGF gör det för att synas. Tanken är god. Men då kanske det är bättre med en röd, blinkande ledramp?
Håller oavsett med. Det blir som att försöka se genom en vägg o kör man om så får man ett helvete att se mötande bilars halvljus.
Citera
2018-03-13, 07:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Får jag gissa även om det knappast hjälper?
Har själv lagt märke till de där strålkastarna o vad jag vet så får man bara ha vitt ljus bakåt när man backar.
Skulle tro att de med LGF gör det för att synas. Tanken är god. Men då kanske det är bättre med en röd, blinkande ledramp?
Håller oavsett med. Det blir som att försöka se genom en vägg o kör man om så får man ett helvete att se mötande bilars halvljus.

Jo, den 1a landsvägen är väldigt krokig, så det är bara ett par tre ställen man kan köra om typ långtradare ens under idealiska förhållanden.

Nr 1 hade bara 1 helt vanligt bakljus, så jag har förståelse för att han tänt de på taket, det var en ganska stor lastare så att bli påkörd bakifrån av personbilar var nog ganska ofarligt för honom... men inte för oss.

Men när han samlat på sig en bilkö bakom kunde han ju släckt dem en stund, de gjorde ju då endast att man medan man spanade i dimman dessutom hade en strålkastare vänd mot sig...
Citera
2018-03-13, 10:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo, den 1a landsvägen är väldigt krokig, så det är bara ett par tre ställen man kan köra om typ långtradare ens under idealiska förhållanden.

Nr 1 hade bara 1 helt vanligt bakljus, så jag har förståelse för att han tänt de på taket, det var en ganska stor lastare så att bli påkörd bakifrån av personbilar var nog ganska ofarligt för honom... men inte för oss.

Men när han samlat på sig en bilkö bakom kunde han ju släckt dem en stund, de gjorde ju då endast att man medan man spanade i dimman dessutom hade en strålkastare vänd mot sig...
Just den där bilkön är extremt irriterande. Många vägrar att lämna plats o när man passerar en parkeringsficka utan att de går åt sidan blir man frustrerad. Att de finns på vägen är ok. Men sammarbeta då😡
Citera
2018-03-13, 12:52
Medlem
Dawkinseans avatar
Jag kör alltid med farthållare på motorväg och stör mig rejält på två fenomen:

1) man kommer ikapp en något långsammare (5-10 km/h) bil i högerfilen, går ut till vänster för att glida förbi, varvid den andra bilen ökar farten så att vi blir liggande sida vid sida med ungefär samma hastighet.

Det går i teorin att sakta ner och glida in bakom puckot, men jag vill inte vara den mest hatade bilisten i vänsterfilen, så jag måste då i praktiken överskrida hastighetsbegränsningen för att kunna släppa förbi andra omkörare bakom mig.

2) Ligger och kör med farthållaren och blir omkörd av en bil, som snart därefter sänker sin hastighet så att jag antingen också får sänka min, eller köra om. Detta kan upprepas flera ggr i rad med samma pucko.
Citera
2018-03-13, 13:51
Medlem
Jag kör 0-10 km/t över hastighetsbegränsningen på en 2-filig väg.

Då kommer det en som satt farthållaren på några km över min hastighet.
Istället för att gasa på och köra om snabbt så ligger den andra och masar km
efter km innan han kommer förbi.
Varför gillar man att ligga i döda vinkeln?

Jag avstår från diverse epitet på dessa mindre vetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in