2022-10-23, 19:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Ja säkerhetstänk och ordning är ju inte direkt prioriterat utanför Sverige, tur vi har kommit längre åtminstone 😏

Lastbilar ligger generellt 7- 10 km/h för fort, iaf häromkring. Jag har försökt skärpa till mig det senaste och kör max 5 över. Blir tokig när de som borde föregå med gott exempel i trafiken, kör upp i röven på en då. Bromsar ner dom direkt 😤
Så det handlar ytterst sällan om att man ligger under hastighetsgränsen. Det är bara en upplevelse att det är så, för de som ligger 10 plus över.

Lastbilars hastighetsmätare kaliberas vartannat år i samband med besikting av färdskrivaren, personbilar däremot har glädjemätare och visar ofta både 7 och 8 kilometer i timmen för mycket. Kontrollera med hjälp av gps så kommer du upptäcka att lastbilarna faktiskt oftast kör exakt rätt hastighet. Personbilarna däremot brukar ofta ligga en bit under skyltad hastighet.
Citera
2022-10-23, 19:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
På tal om att köra nära, är ute och kör på våra fina riksvägar och likt förbannat har man en lastbil i ändan, hinner inte ens börja räkna innan även den har passerat riktmärke/kantstolpen.
Moderna lastbilar bromsar av sig själva om chauffören inte gör det när de kommer för nära framförvarande. Dessutom har de mycket bättre bromsar än en personbil. De har en dator som räknar ut exakt viken bromskraft som behövs på varje hjul och bromsar alltså olika mycket på varje hjul. Kommer de för nära framförvarande fordon tänds en röd varning i vindrutan. Bromsar man inte då börjar den blinka rött och tjuter högt. Bromsar man inte då bromsar lastbilen själv. Så jag är mer orolig om en upphinnande personbil kommer för nära än om en lastbil gör det.

Sedan kan man ju undra hur sakta du kör när du blir upphunnen av en lastbil. De får bara köra 80 utom på motorväg och motortrafikled och hastighetsöverträdelser registreras i färdskrivaren vilket gör att vid en kontroll åker föraren dit på fortkörningar han gjort 28 dagar bakåt i tiden. Därför är nog lastbilschaufförer mer måna om att hålla hastigheten än de som kör personbil och i princip måste tas på bar gärning för att få fortkörningsböter.
Citera
2022-10-23, 19:23
Medlem
XavierPierrous avatar
Det mest irriterande för undertecknad är att hamna bakom motorburen ungdom på landsbygden som segar sig fram i en ombyggd A-traktor.
Citera
2022-10-23, 19:36
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lastbilars hastighetsmätare kaliberas vartannat år i samband med besikting av färdskrivaren, personbilar däremot har glädjemätare och visar ofta både 7 och 8 kilometer i timmen för mycket. Kontrollera med hjälp av gps så kommer du upptäcka att lastbilarna faktiskt oftast kör exakt rätt hastighet. Personbilarna däremot brukar ofta ligga en bit under skyltad hastighet.

Ja.. brukar jämföra med min GPS, den bilen jag har nu visar inte mkt fel, ett par km bara. Så brukar typ utgå från vad som anges i bilen. Men ligger ju dessutom fem över för det mesta.

Även om dom ligger ”rätt” så ska dom inte upp i röven på mig, även om jag så skulle ligga i 70 på 80 vägen.
Borde väl vara mer okej att ligga tio under än tio över, det är ju trots allt Max hastighet som anges.
Citera
2022-10-23, 19:39
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Moderna lastbilar bromsar av sig själva om chauffören inte gör det när de kommer för nära framförvarande. Dessutom har de mycket bättre bromsar än en personbil. De har en dator som räknar ut exakt viken bromskraft som behövs på varje hjul och bromsar alltså olika mycket på varje hjul. Kommer de för nära framförvarande fordon tänds en röd varning i vindrutan. Bromsar man inte då börjar den blinka rött och tjuter högt. Bromsar man inte då bromsar lastbilen själv. Så jag är mer orolig om en upphinnande personbil kommer för nära än om en lastbil gör det.

Sedan kan man ju undra hur sakta du kör när du blir upphunnen av en lastbil. De får bara köra 80 utom på motorväg och motortrafikled och hastighetsöverträdelser registreras i färdskrivaren vilket gör att vid en kontroll åker föraren dit på fortkörningar han gjort 28 dagar bakåt i tiden. Därför är nog lastbilschaufförer mer måna om att hålla hastigheten än de som kör personbil och i princip måste tas på bar gärning för att få fortkörningsböter.

Hur sjukt nära är den inställd på då innan den reagerar kan man undra?
Inte är tre sekunder regeln iaf.
Citera
2022-10-24, 11:20
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Hur sjukt nära är den inställd på då innan den reagerar kan man undra?
Inte är tre sekunder regeln iaf.

Jag bor sedan länge i Tyskland, och det verkligen frapperande vilken enorm skillnad som består i körskicklighet mellan Tyskland (eller kanske "kontinenten" i sig) och långsamlandet Sverige, som jag brukar kalla det.

Det jag stör mig mest på när jag besöker mina hemtrakter är att det på motorväg inte blinkas vid omkörning eller i alla fall inte efter fullbordad omkörning när det ska tillbaks i högerfilen. En annan grej, också relaterad till blinkning, är på landsväg eller i tätort. Speciellt vid högersväng saktas det ner tills bilen nästan står stilla, först då sätts färdriktningsvisaren på och högersvängen utförs i typ 5 kmh. Ytterligare ett sattyg är vägvejrar som förhindrar omkörning av fordon framförda av Skalman. Vägvejrarna stoppar förstås också upp all omkörningstrafik om fordonet längst fram får en punktering eller har något annat problem. Dessutom kan dessa i framtiden komma att utnyttjas av vägpirater som helt sonika ställer sig på tvären och sedan i lugn och ro kan gå från bil till bil och råna de strandsatta.

Jag har kört enormt mycket bil i väldigt många av Europas länder (även utanför Europa), och det är iögonfallande hur Sverige sticker ut. Inte bara körs det mycket långsammare, tveksammare och sämre på nästan alla sätt och vis i Svedala, det är också attityden till trafiken i sig. Svenskar ser oerhört allvarligt på smärre "trafikbrott". Ja, jävlar om någon kör 40 på en 30-väg, drar på vinterdäcken en vecka för sent eller parkerar 5 minuter på en handikappsparkering för att snabbt springa in på systemet när 5 andra handikappsparkeringsplatser är lediga. Då står fradgan om munnen på moralsvensken. När det däremot gäller skjutningar, rån, våldtäkter, inbrott o.s.v., tja, då blir det bara någon axelryckning eventuellt med ett "tja, vad kan man göra?"
Citera
2022-10-24, 12:36
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Jag bor sedan länge i Tyskland, och det verkligen frapperande vilken enorm skillnad som består i körskicklighet mellan Tyskland (eller kanske "kontinenten" i sig) och långsamlandet Sverige, som jag brukar kalla det.

Det jag stör mig mest på när jag besöker mina hemtrakter är att det på motorväg inte blinkas vid omkörning eller i alla fall inte efter fullbordad omkörning när det ska tillbaks i högerfilen. En annan grej, också relaterad till blinkning, är på landsväg eller i tätort. Speciellt vid högersväng saktas det ner tills bilen nästan står stilla, först då sätts färdriktningsvisaren på och högersvängen utförs i typ 5 kmh. Ytterligare ett sattyg är vägvejrar som förhindrar omkörning av fordon framförda av Skalman. Vägvejrarna stoppar förstås också upp all omkörningstrafik om fordonet längst fram får en punktering eller har något annat problem. Dessutom kan dessa i framtiden komma att utnyttjas av vägpirater som helt sonika ställer sig på tvären och sedan i lugn och ro kan gå från bil till bil och råna de strandsatta.

Jag har kört enormt mycket bil i väldigt många av Europas länder (även utanför Europa), och det är iögonfallande hur Sverige sticker ut. Inte bara körs det mycket långsammare, tveksammare och sämre på nästan alla sätt och vis i Svedala, det är också attityden till trafiken i sig. Svenskar ser oerhört allvarligt på smärre "trafikbrott". Ja, jävlar om någon kör 40 på en 30-väg, drar på vinterdäcken en vecka för sent eller parkerar 5 minuter på en handikappsparkering för att snabbt springa in på systemet när 5 andra handikappsparkeringsplatser är lediga. Då står fradgan om munnen på moralsvensken. När det däremot gäller skjutningar, rån, våldtäkter, inbrott o.s.v., tja, då blir det bara någon axelryckning eventuellt med ett "tja, vad kan man göra?"

Hur ser olycksstatistiken ut i dessa länder som du jämför med då?

Hur många dödsolyckor hindrar vejrarna även om de irriterar ibland?

Eftersom 1/10 dör vid påkörning i 30km/h, men 9/10 dör vid 50km/h, så kan det vara befogat att bli irriterad över folk som inte respekterar 30 gränsen som dessutom ofta är vid skolor.
För mig blir det som någon som drar fram vapen mot barnen om de kör snabbare på dessa vägar.
Senast redigerad av Motvinda 2022-10-24 kl. 13:33.
Citera
2022-10-24, 13:44
Medlem
Motvindas avatar
Citat:

https://motorbranschen.mrf.se/har-ar-europas-mest-olycksdrabbade-lander/

https://www.europarl.europa.eu/resources/library/images/20210810PHT09804/20210810PHT09804_original.jpg

https://www.mhf.se/sverige-ett-av-de-europeiska-lander-med-minst-trafikdoda/

Ja Sverige utmärker sig verkligen. I min ögon är det däremot positivt att färre dör.
Citera
2022-10-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som sagt, svennar är sävliga i trafiken, inte undra på du får en lastbil bakom för du kör för sakta och håller inte hastigheten.

Var i hans inlägg stod det att han inte höll hastigheten…?
Sen är det fortfarande inte ändrat något sen sist vi diskuterade detta, utan fortfarande gäller att det inte är absolut krav på att man alltid skall köra i skyltad hastighet, och fortfarande gäller (oavsett vad framförvarande håller för hastighet) att bakomvarande skall hålla tillräckligt avstånd och inte stressa framförvarande.
Citera
2022-10-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
När jag kör på huvudled så stör jag mig på folk som kommer i hög fart från andra vägar och som tvärbromsar vid korsningen så att jag hinner tvivla på om de har tänkt stanna.

Då gör de fel och skulle kuggat på uppkörning med sådant beteende.
Citera
2022-10-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Liknande funktioner och teknik finns i många moderna personbilar sedan ett gäng år
Citera
2022-10-24, 16:08
Medlem
Citat:

Har själv kört massor kors och tvärs genom Tyskland sedan många år och tycker det är liknande mentalitet etc som folk generellt i trafiken i Sverige. Tyskarna är definitivt inte särskilt annorlunda i trafiken mot svenskarna, lite mer vana med högre hastigheter i vissa fall ja. Men snitt hastigheterna på Autobahn är ju inte alls så höga som folk här hemma tror, utan faktiskt inte så mycket högre än på vara motorvägar ens på de fartfria sträckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in