Citat:
Ursprungligen postat av
Motvinda
Hur sjukt nära är den inställd på då innan den reagerar kan man undra?
Inte är tre sekunder regeln iaf.
Jag bor sedan länge i Tyskland, och det verkligen frapperande vilken enorm skillnad som består i körskicklighet mellan Tyskland (eller kanske "kontinenten" i sig) och långsamlandet Sverige, som jag brukar kalla det.
Det jag stör mig mest på när jag besöker mina hemtrakter är att det på motorväg inte blinkas vid omkörning eller i alla fall inte efter fullbordad omkörning när det ska tillbaks i högerfilen. En annan grej, också relaterad till blinkning, är på landsväg eller i tätort. Speciellt vid högersväng saktas det ner tills bilen nästan står stilla, först då sätts färdriktningsvisaren på och högersvängen utförs i typ 5 kmh. Ytterligare ett sattyg är vägvejrar som förhindrar omkörning av fordon framförda av Skalman. Vägvejrarna stoppar förstås också upp all omkörningstrafik om fordonet längst fram får en punktering eller har något annat problem. Dessutom kan dessa i framtiden komma att utnyttjas av vägpirater som helt sonika ställer sig på tvären och sedan i lugn och ro kan gå från bil till bil och råna de strandsatta.
Jag har kört enormt mycket bil i väldigt många av Europas länder (även utanför Europa), och det är iögonfallande hur Sverige sticker ut. Inte bara körs det mycket långsammare, tveksammare och sämre på nästan alla sätt och vis i Svedala, det är också attityden till trafiken i sig. Svenskar ser oerhört allvarligt på smärre "trafikbrott". Ja, jävlar om någon kör 40 på en 30-väg, drar på vinterdäcken en vecka för sent eller parkerar 5 minuter på en handikappsparkering för att snabbt springa in på systemet när 5 andra handikappsparkeringsplatser är lediga. Då står fradgan om munnen på moralsvensken. När det däremot gäller skjutningar, rån, våldtäkter, inbrott o.s.v., tja, då blir det bara någon axelryckning eventuellt med ett "tja, vad kan man göra?"