Citat:
Ursprungligen postat av
Lantisgubbe
Mest irriterande är alla civilbilar som kollar hastigheten. Måste vara på helspänn för att upptäcka dom. Cobran skyddar som tur är mot radar och laser. Tur att polisen prioriterar trafikbrotten. Är väl dom enda dom kan lösa, eftersom folk erkänner vid vägkanten. Några andra brott lyckas man ju inte klara upp!
Hahaha - det där håller jag lugnt med om. Fan vad skönt om man slapp tänka på dom. Irriterande också när man tror nojjar och tror någon är civilpolis så är dom inte det (så får man köra sakta i onödan - det kan bli en rätt lång sträcka).
Läste dock någonstans att några civilbilar skulle använda radar och då kommer jag också köpa en varnare så har man större chans att upptäcka dessa. Laser ska man ju helst ha störare för om det ska ha full effekt - för mätningen går på tiondels sekunder (=man hinner inte bromsa förrän det är för sent). Med en störare så stör den samtidigt som den varnar - då bromsar man in snabbt och sen stänger av störaren direkt när man kommer ner i laglig fart (så man inte blir stoppad för det istället). Det är ju dock lite mer avancerat och kräver att man monterar in sändare framtill i grillen på bilen.
Med en som bara är varnare kan ju dock hjälpa indirekt genom att man blir varnad när dom mäter på bilar framför eller om den som mäter, missar lite eller råkar ha långt avstånd på första försöket (så det hjälper ju en del - dock inte 100% skydd).
För kamerorna tycker jag inte det behövs varnare då dom ändå är så generösa att det sitter en skylt vid varje kamera numera - bara bromsa ner och köra lagligt sista 100 m fram till kameran, sen gasa på igen (påverkar inte snittfarten mycket).
Näst civilpoliser och fartkontroller så är det värsta - det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
KycklingIRymden
Det som irriterat mig mycket på senare tid (i takt med mer pendling) är den så kallade "omkörningsfilssjukan" på motorvägen. Det ligger en personvagn med mätaren på hundra i vanliga filen. Det ligger en annan i omkörningsfilen med mätaren på hundratio. Sedan ligger kanske tio bilar på raken i omkörningsfilen på detta.
Kör du inte om någon. Lägg dig i vanliga filen. Att bara ligga efter en annan bil är inte att köra om någon.
Själv ligger jag och kollar gps för hastighet så min mätare står närmare hundratjugo (då de slår ca. 10% uppåt). Det medför att varje gång jag stöter på en sådan köbildning lägger mig i vanliga filen, kör om många bilar och sen blinkar ut och kör om den bilen som ligger i högra körfältet.
De som blir omkörda på det här sättet blir givetvis super-irriterade. Kanske hade de varit mindre irriterade om de lyckats göra som man bör, dvs att ligga i höger körfält och köra ut när det är en faktisk omkörning på g och inte utifall att man någon gång skulle behöva kanske köra om en annan bil? Vem vet.
Jag kör också om till höger. På dom 3-filiga sträckorna gillar ju folk att ligga och såsa i mittfilen också. Där har det hänt när jag kört mellan Södertälje och Stockholm att det blivit massvis med omkörningar och nästan lika många omkörningar i högerfilen som till vänsterfilen (jag tar bara den filen som är ledig

)
Citat:
Ursprungligen postat av
brordet
Körde förbi en idag som hade fått motorstopp i vänsterfilen på en motorväg (100km/h). Totalt livsfarligt. Det var nära att smälla flera gånger framför mig. Man borde ju ha gott om tid att rulla in på höger sida av vägen när man får motorstopp. Han hade stannat mitt i vänsterfilen.
Hände mig också i somras på E18 - en som fått punka, parkerat bilen inne vid räcket och stod och bytte däck på bilens högersida (d v s han stod själv innanför kantlinjen i vänsterfilen). Det var dock ingen framför mig när jag såg honom - jag behövde bara bromsa lite grann och glida över i högerfilen. Men fan att man vågar alltså - det kan ju komma nån som t ex sitter och SMS:ar i 120

(eller som bara är allmänt ouppmärksam/har dålig framförhållning). Det var ju gles trafik men då hade det nog inte varit så svårt att rulla över till vägrenen på högersidan då, heller.