2015-03-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Nu får du tamejfan ge dig. Förstår du fortfarande inte att detta är en diskussion om hur långsamt man får köra på vägarna? Det har ingenting att göra med vad jag har problem med och det är inte heller något som jag hävdat i diskussionen.

Du kan inte hävda att alla som kör sakta har en anledning till det och det är inte heller det jag diskuterar. Jag påstår att du kan åka dit för att köra för långsamt utan någon anledning till detta. Det är inte mitt jobb att bedöma om personen har anledning till det eller ej men jag säger att möjligheten finns. Det är en tydlig skillnad.

Återigen, diskussionen handlade inte om jag stör mig på de som kör sakta eller ej. Att du drar en kopplingen är på tok fel. Det är en väsentlig skillnad på att ha en diskussion om något och hur man faktiskt agerar i verkligheten. Du kan inte heller anta att jag stör mig på de som kör sakta eftersom jag diskuterar ämnet i tråden. Faktum är att jag svarade på en som svarade en i tråden som störde sig på de som kör sakta.

Givetvis är det så, jag vill dock poängtera att jag tidigare sagt att det är en bedömning från fall till fall (se tidigare inlägg). Således hävdar jag att det finns en minimumhastighet men den varierar från fall till fall eftersom det är en bedömning som polisen måste göra i det aktuella fallet.
Om du nu inte irriterar dig eller hävadar att folk inte har anledning så förstår inte jag varför du horpostar i en tråd som handlar om irritation.

I går var jag i Göteborg o satan i gatan vad jag irriterade mig på just de som har bråttom. I mörkret försökte jag läsa portnummer på skyltarna utmed vägen och självklart när jag höll 30 på 50-vägen så upplevde jag det många andra skriver om. Dvs helljus samt tutning.
Den idioten hade en lika slö bil som Farbrorn med en krutlös bil. Han klarade inte att köra om när jag började tomgångsköra på tvåans växel utan valte att tuta ännu mer i 300 meter då jag hittade min adress.
Jag tror att han bakom var mer irriterad än mig
Citera
2015-03-03, 13:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggeroo
Visst, det är inte lagstadgat att man ska lämna företräde genom att vara bakom bussen, men vart ska du annars befinna dig? Om du ska ge en buss företräde måste du ju rimligtvis befinna dig bakom den! Framför bussen går ju inte. Inte heller bredvid den då bussen inte skulle kunna köra ut (om det är enfiligt vill säga). Alltså finns bara alternativet bakom bussen kvar, hur svårt är det att förstå?

Jag kom just på att vi aldrig slutförde den här delen av diskussionen.

För att vara konkret så kan du mycket väl befinna dig bredvid bussen samtidigt som du lämnar företräde. I t ex Lund och Malmö har ofta stadsbussarna en av- och påstigningsfil längst till höger (vid trottoaren med andra ord). Då finns det oftast TVÅ filer till vänster om bussfilen som är avsedd för vanliga bilar. Dessa har väjningsplikt i det ögonblick en buss signalerar att denne ämnar lämna bussfilen.

Att stanna bakom bussen i bussfilen är inte bara olämpligt, det är förbjudet. Däremot går det utmärkt att som bilist ligga snett utanför (till vänster) om bussen, släppa på gasen, stanna om det behövs och därmed låta bussen få manöverutrymme för att svänga ut i trafiken.

På det här sättet lämnar tusentals bilister företräde till bussar i stadstrafik varje dag.

Med andra ord kan vi konstatera att det inte finns något lagstöd för uppfattningen att man måste stanna bakom en buss i stadstrafik.

Dessutom är min lilla redogörelse ett praktiskt exempel på varför lagstiftarna, av helt uppenbara skäl, valt att inte lägga in ett generellt lagkrav på att man som bilist måste stanna BAKOM en buss.
Citera
2015-03-03, 14:06
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Om du nu inte irriterar dig eller hävadar att folk inte har anledning så förstår inte jag varför du horpostar i en tråd som handlar om irritation.

I går var jag i Göteborg o satan i gatan vad jag irriterade mig på just de som har bråttom. I mörkret försökte jag läsa portnummer på skyltarna utmed vägen och självklart när jag höll 30 på 50-vägen så upplevde jag det många andra skriver om. Dvs helljus samt tutning.
Den idioten hade en lika slö bil som Farbrorn med en krutlös bil. Han klarade inte att köra om när jag började tomgångsköra på tvåans växel utan valte att tuta ännu mer i 300 meter då jag hittade min adress.
Du är ju fan definitionen av att vara dum i huvudet. Hur många gånger vill du att jag ska förklara det för dig att det inte är jag som irriterar mig på något utan att jag svarade på en person (Moltas) som svarade på en annan som irriterade sig på de som körde sakta (Se här: (FB) Mest irriterande i trafiken ). Jag tänker inte förklara det djupare än så, det är bara att läsa tråden så kommer du förstå istället för att sitta här och dumma dig.

Du får köra hur sakta du vill så länge du har giltiga skäl till detta men hade jag fått döma situationen så tycker inte jag att läsa portnummer är ett giltigt skäl till att ligga betydligt under hastigheten när du har bakomvarande bilar. Om det är lagligt eller ej tänker jag inte spekulera kring (det kräver bla. mer insyn i händelsen), men där har du min åsikt. Något jag gör själv i situationer som du precis berättade är att ställa mig vid kanten och ta reda på vart jag ska, alternativt släppa förbi. Då slipper jag irritera någon bakomvarande som kanske får för sig att göra något dumt. Samma sak gör jag på motorvägen om jag kör om en lång rad med bilar. Kommer det någon i hög hastighet och det finns en lucka så släpper jag förbi, det hade jag själv velat att någon gjorde för mig. Man vet aldrig vad bakomvarande har för anledning att köra fort, likaså med framförvarande som kör långsamt.
Citera
2015-03-03, 14:12
Medlem
Citat:
Du är ju fan definitionen av att vara dum i huvudet. Hur många gånger vill du att jag ska förklara det för dig att det inte är jag som irriterar mig på något utan att jag svarade på en person (Moltas) som svarade på en annan som irriterade sig på de som körde sakta (Se här: (FB) Mest irriterande i trafiken ). Jag tänker inte förklara det djupare än så, det är bara att läsa tråden så kommer du förstå istället för att sitta här och dumma dig.

Du får köra hur sakta du vill så länge du har giltiga skäl till detta men hade jag fått döma situationen så tycker inte jag att läsa portnummer är ett giltigt skäl till att ligga betydligt under hastigheten när du har bakomvarande bilar. Om det är lagligt eller ej tänker jag inte spekulera kring (det kräver bla. mer insyn i händelsen), men där har du min åsikt. Något jag gör själv i situationer som du precis berättade är att ställa mig vid kanten och ta reda på vart jag ska, alternativt släppa förbi. Då slipper jag irritera någon bakomvarande som kanske får för sig att göra något dumt. Samma sak gör jag på motorvägen om jag kör om en lång rad med bilar. Kommer det någon i hög hastighet och det finns en lucka så släpper jag förbi, det hade jag själv velat att någon gjorde för mig. Man vet aldrig vad bakomvarande har för anledning att köra fort, likaså med framförvarande som kör långsamt.
Ändå horpostar du trotts Moltas länkar. Är det jag som förstår dem som är korkad eller är det du? Kör man 90 på en 70-väg så kan man alltid hävda att man anser att det är befogat då sommarsolen i backspegeln bländar.
Du behöver inte svara då jag nu bara ger exempel för att slippa gå offtopic
Citera
2015-03-03, 14:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Varför behöver du snigelköra i 300m för att hitta rätt nummer? När man sett ett nummer så är det bara att räkna portarna eller kolla skyltarna i korsningarna.

Även om man såklart ska visa hänsyn liksom man inte retar handikappade för att dom inte kan gå.
Citera
2015-03-03, 15:57
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ändå horpostar du trotts Moltas länkar. Är det jag som förstår dem som är korkad eller är det du? Kör man 90 på en 70-väg så kan man alltid hävda att man anser att det är befogat då sommarsolen i backspegeln bländar.
Du behöver inte svara då jag nu bara ger exempel för att slippa gå offtopic
Detta är ett forum, här diskuterar vi. Har du problem med det så ska du inte sitta här och klaga, då kan du lika gärna logga ut för gott. Bara för att jag diskuterar med någon som resonerar annorlunda eller delar vissa åsikter så betyder inte det att jag stödjer dem till fullo. Vill du fortsätta diskutera om det är lagligt att köra sakta eller ej så föreslår jag att du läser mitt inlägg här (FB) Lagligt köra för sakta? och svarar i den tråden, så kan vi dedikera denna till vad den egentligen är till för.

Nej, det blir aldrig befogat att köra över hastigheten. Är du bländad ska du snarare sakta ner och hålla koll på hastigheten, inte tvärt om. Maxgräns finns, men inte någon minimihastighet. Däremot finns det en hel del vad gäller att hindra eller störa trafiken. Personligen så stör jag mig något otroligt på personer som inte visar respekt. Det gäller bland annat de som ligger i ärslet med helljuset trots att jag redan gör en relativt snabb omkörning (se (FB) Mest irriterande i trafiken ), men även de som kör långsamt. Jag visar respekt i trafiken, behöver jag köra långsamt för någon anledning så släpper jag förbi bakomvarande eller stannar på lämplig plats innan jag kör vidare. Det händer till och från och det sparar mig från att bli förbannad i onödan och har förhoppningsvis underlättat för mer än bara mig själv, det är jag ganska säker på att det har.
Citera
2015-03-03, 18:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Varför behöver du snigelköra i 300m för att hitta rätt nummer? När man sett ett nummer så är det bara att räkna portarna eller kolla skyltarna i korsningarna.

Även om man såklart ska visa hänsyn liksom man inte retar handikappade för att dom inte kan gå.

Trafikanter kommer aldrig ha samma kriterier för när något är irriterande. Det är ju inte heller speciellt intressant och vad som är irriterande för någon orsakar sällan några diskussioner. Om man accepterar att någon annan snigelkör i 300 meter eller i 50 meter för att hitta rätt nummer är för dom flesta ganska ointressant.

Diskussionerna uppstår självklart när okunniga medlemmar upphöjer sitt eget tyckande till lag och försöker stötta sin egen korkade uppfattning genom egna misslyckade och felaktiga lagtolkningar.

I det fallet fungerar den här forumdelen på precis samma sätt som övriga Flashback. Är man korkad nog att klämma ur sig en massa felaktigheter så får man smäll på fingrarna överallt på Flashback.

Så även i den här tråden.
Citera
2015-03-03, 18:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Trafikanter kommer aldrig ha samma kriterier för när något är irriterande. Det är ju inte heller speciellt intressant och vad som är irriterande för någon orsakar sällan några diskussioner. Om man accepterar att någon annan snigelkör i 300 meter eller i 50 meter för att hitta rätt nummer är för dom flesta ganska ointressant.

Diskussionerna uppstår självklart när okunniga medlemmar upphöjer sitt eget tyckande till lag och försöker stötta sin egen korkade uppfattning genom egna misslyckade och felaktiga lagtolkningar.

I det fallet fungerar den här forumdelen på precis samma sätt som övriga Flashback. Är man korkad nog att klämma ur sig en massa felaktigheter så får man smäll på fingrarna överallt på Flashback.

Så även i den här tråden.

Jo brukar vara så.

Det jag anmärker i många fall (som detta) är ju att den person som anser sig blir irriterad av en annan bilist ofta är den som först irriterade den andre. Som i det här fallet överdriven snigelkörning.

Typ som att när filerna går ihop gasar bilisten upp 20km/h extra för att köra om mig för att sedan sakta ned igen. Sen kommer han till den här tråden och klagar på att en bilist nosade honom i röven på 2+1 väg istället för att vänta på nästa omkörningsfil.

Människor försöker inte tänka lite längre. Men den mentaliteten har ju dom flesta i trafiken.
Citera
2015-03-03, 19:56
Medlem
_AlleMan_s avatar
Pensionärer som sitter och kör 20-30 på en kurvig 50/70 väg där det inte går att köra om måste vara det mes frustrerande som finns
Citera
2015-03-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Nu var det svårt att se portarnas nummer från vägen samt att det inte fanns ett system jag skulle till 66 och svängde först in till 40-80. Men när det råkade vara fel så blev jag en aning förvirrad. Men till slut hittade jag rätt när jag svängde in på 60-100. Kan även påpeka att det var mörkt, dålig belysning samt snöblask i luften.
Dög den förklaringen?
Citera
2015-03-03, 21:45
Medlem
Citat:
Detta är ett forum, här diskuterar vi. Har du problem med det så ska du inte sitta här och klaga, då kan du lika gärna logga ut för gott. Bara för att jag diskuterar med någon som resonerar annorlunda eller delar vissa åsikter så betyder inte det att jag stödjer dem till fullo. Vill du fortsätta diskutera om det är lagligt att köra sakta eller ej så föreslår jag att du läser mitt inlägg här (FB) Lagligt köra för sakta? och svarar i den tråden, så kan vi dedikera denna till vad den egentligen är till för.

Nej, det blir aldrig befogat att köra över hastigheten. Är du bländad ska du snarare sakta ner och hålla koll på hastigheten, inte tvärt om. Maxgräns finns, men inte någon minimihastighet. Däremot finns det en hel del vad gäller att hindra eller störa trafiken. Personligen så stör jag mig något otroligt på personer som inte visar respekt. Det gäller bland annat de som ligger i ärslet med helljuset trots att jag redan gör en relativt snabb omkörning (se (FB) Mest irriterande i trafiken ), men även de som kör långsamt. Jag visar respekt i trafiken, behöver jag köra långsamt för någon anledning så släpper jag förbi bakomvarande eller stannar på lämplig plats innan jag kör vidare. Det händer till och från och det sparar mig från att bli förbannad i onödan och har förhoppningsvis underlättat för mer än bara mig själv, det är jag ganska säker på att det har.
Jag vill säga emot dig eftersom du i denna tråd argumenterar mot den som har samma åsikt som mig. Eftersom denna tråd handlar om vad man irriterar sig på så håller jag mig till topic. Eftersom jag inte irriterar mig på de som kör sakta så förutsätter jag att opponenten har en annan åsikt.
Det är vad som gör ett forum bra.
Tur att tråden inte heter, Vad vi irriterar oss på på Flashback. För då hade du skrivit om mig nu
Men åter till topic.
Var återigen i Gbg. Innan jag åkte hem behövde jag tanka och körde rakt fram till ST1 i stället för att svänga upp på RV40. Det kostade 22kr för att köra 300m. Efter tankningen så hade de asen satt upp en station till för att ta miljöavgift när jag åkte ut ur stan.
Jag hoppas räkningen kommer till gamal ägaren av bilen. Annars så blev detta den dyraste etanol jag köpt.
Citera
2015-03-03, 22:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nu var det svårt att se portarnas nummer från vägen samt att det inte fanns ett system jag skulle till 66 och svängde först in till 40-80. Men när det råkade vara fel så blev jag en aning förvirrad. Men till slut hittade jag rätt när jag svängde in på 60-100. Kan även påpeka att det var mörkt, dålig belysning samt snöblask i luften.
Dög den förklaringen?

Jo men hur ska han veta vad du håller på med? Tycker att man i första hand ska köra. Det skadar inte att vända om man missar sin korsning om man nu vet att personen bakom inte kommer förbi. Eller bara släppa förbi personen.

Men annars sitter såklart inte lite tålamod och förståelse helt fel ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in