2016-03-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
När man ligger i kö, sätter på blinkers och följdakterligen byter fil, så får vissa fanskap för sig att tuta för att de antagligen tycker att man tränger sig eller att de inte var beredda. Men hallå, jag blinkade för att jag tänker byta fil, inte för att få ett vackert ljusspel.

När någon i filen bredvid sätter på blinkers så skapar man väl en lucka bums? Alternativet att tuta i stället förstår jag inte.

Om fler betedde sig som ouppmärksamma aggressiva egon enligt ovan i storstäderna så hade inte trafiken funkat ö.h.t.

Att du sätter på blinkers innebär inte att det är fritt fram för dig att byta fil. Du skall invänta en lucka, sen sätta på blinkers, sen byta fil. Ansvaret för filbytet ligger till 100 procent på den som byter fil.
Citera
2016-03-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att du sätter på blinkers innebär inte att det är fritt fram för dig att byta fil. Du skall invänta en lucka, sen sätta på blinkers, sen byta fil. Ansvaret för filbytet ligger till 100 procent på den som byter fil.

Tack för att du upplyser om regelverket. Det är olagligt att köra 75 på 70-väg med, tänk på det!
Invänta en lucka i Stockholms rusning, jo tjenare....
Citera
2016-03-28, 11:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
När man ligger i kö, sätter på blinkers och följdakterligen byter fil, så får vissa fanskap för sig att tuta för att de antagligen tycker att man tränger sig eller att de inte var beredda. Men hallå, jag blinkade för att jag tänker byta fil, inte för att få ett vackert ljusspel.

När någon i filen bredvid sätter på blinkers så skapar man väl en lucka bums? Alternativet att tuta i stället förstår jag inte.

Om fler betedde sig som ouppmärksamma aggressiva egon enligt ovan i storstäderna så hade inte trafiken funkat ö.h.t.
Det där är olika beroende på stad har jag märkt. I Linköping börjar man inte blinka fören man ären bit in i luckan. Om inte så kan man räkna med att den täpps till omgående.
I Sthlm däremot räcker det att lägga fingret på reglaget så skapas en lucka, lite beroende på vem som sitter bakom ratten.
Edit.
Citat:
Tack för att du upplyser om regelverket. Det är olagligt att köra 75 på 70-väg med, tänk på det!
Invänta en lucka i Stockholms rusning, jo tjenare....
Om jag som bonne kan skapa lucka med min blinkers bör vi nog tillskriva problemet, dig.
Helvete. Jag har till o med backat på Essingeleden en regning Novemberdag kl16-17 när jag hamnade fel. Backade i vägrenen o när jag var klar så blinkade jag mig ut o luckan kom.
Ja, det var idiotiskt. Hade haft körkort i ett år o begrep inte bättre.
Senast redigerad av Provocative2.0 2016-03-28 kl. 11:38.
Citera
2016-03-28, 13:23
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
"Cyklister och förare av moped klass II ska använda cykelbana, om sådan finns. Om det inte är tillåtet att köra moped där, anges detta på tilläggstavla. Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får de dock cykla eller köra moped på körbanan även om det finns cykelbana.
Cyklar med fler än två hjul, eller som drar en cykelkärra, får använda körbana även om cykelbana finns om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd."

http://www.ntf.se/konsument/lagar/cykel/

Det är alltså tillåtet att dela plats med bilarna på deras körbana när du cyklar.
Beroende på var du skall, i sådant fall. Det verkar som att lagen utformades för att man skall kunna lämna en cykelbana som går parallellt på körbanans ena sida, för att sedan kunna svänga in på en korsande väg på motsatt sida. Det kan rimligen inte vara lagligt eller tillrådligt att cykla på körbana när man planerar fortsätta cykla på körbanan när cykelbanan går parallellt med vägen, genom korsningar och rondeller, etc. Det var den typen av cyklister jag tänkte på, även om jag stör mig på alla typer av cyklister som tror att de är odödliga.
Citera
2016-03-28, 13:26
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Jag brukade tycka samma sak, men har efter hand kommit fram till att framkomligheten är bättre än den var på de gamla breda landsvägarna, som det finns gott om kvar i Norrland. Visst är det drygt att behöva bromsa för en lastbil, men det var man ju tvungen att göra innan också, nu vet man var man kan köra om säkert och behöver inte vänta på att det skall vara fritt för att köra om fyra tjugofemmetersekipage, vilket ju kan vara ett par mil om det vill sig illa, och snart är man där igen.

Fast de känns dock helt livsfarliga att cykla på. Eftersom man får det (och framför allt köra traktor på dem) så behövs det inte byggas alternativa vägar vilket gör att det ibland är enda alternativet mellan vissa orter.
Rätt trist att man då inte längre kan cykla mellan städer.
Citera
2016-03-28, 13:32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Beroende på var du skall, i sådant fall. Det verkar som att lagen utformades för att man skall kunna lämna en cykelbana som går parallellt på körbanans ena sida, för att sedan kunna svänga in på en korsande väg på motsatt sida. Det kan rimligen inte vara lagligt eller tillrådligt att cykla på körbana när man planerar fortsätta cykla på körbanan när cykelbanan går parallellt med vägen, genom korsningar och rondeller, etc. Det var den typen av cyklister jag tänkte på, även om jag stör mig på alla typer av cyklister som tror att de är odödliga.

Jag tycker precis som du, cyklister som cyklar på vägen trots att det finns cykelbana åt det håll dom ska kan vara störande när man kör bil. Huruvida de bryter mot lagen eller inte får avgöras från fall till fall, men tveksamt om något sådant ärende har tagits upp i domstol.
Citera
2016-03-28, 13:45
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast de känns dock helt livsfarliga att cykla på. Eftersom man får det (och framför allt köra traktor på dem) så behövs det inte byggas alternativa vägar vilket gör att det ibland är enda alternativet mellan vissa orter.
Rätt trist att man då inte längre kan cykla mellan städer.
En del 2+1-vägar är ju S.K. motortrafikleder och där får man inte cykla eller köra traktor. Men det där med cykel vet jag inte på, det känns ju totalt livsfarligt att ge sig ut att cykla där folk kör snabbare än 60-70 i alla fall, även om man har rätt bra med utrymme på vägrenen på den gamla landsvägstypen.
Citera
2016-03-28, 13:55
Medlem
De som framförallt cyklar på vägarna istället för cykelbanorna är främst tävlingscyklister eller cyklister med snabbt tempo. Om ni tycker det är farligt att ha dessa på vägarna skall ni bara veta hur farligt det är att ha dem på cykelbanorna...måste man välja blir det förmodligen säkrast för alla att dessa cyklar på vägarna istället för cykelbanorna!
Citera
2016-03-28, 13:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
En del 2+1-vägar är ju S.K. motortrafikleder och där får man inte cykla eller köra traktor. Men det där med cykel vet jag inte på, det känns ju totalt livsfarligt att ge sig ut att cykla där folk kör snabbare än 60-70 i alla fall, även om man har rätt bra med utrymme på vägrenen på den gamla landsvägstypen.

Ja, man får inte cykla på motortrafikled (eller köra traktor, därför måste det finnas alternativa vägar). Men det är inte pga 2+1 i sig man inte får cykla på vissa av dem.

De vägarna som byggs om till 2+1-väg är kanon att cykla på, vägrenen är i princip lika bred som filerna så man har gott om utrymme. Däremot finns det ju vägar där det är 90 och vägrenen endast är 20cm och en del vägar (tror det mest är 70, men finns nog ett par där man får köra snabbare) som helt saknar vägren utan de vita markeringarna sitter längst ut mot vägkanten. De är inte alltid roliga att cykla på när det är mycket trafik, nej. Men där har ju bilister i alla fall möjlighet att svänga ut för att lämna utrymme. På 2+1-vägar går ju inte ens det.
Citera
2016-03-28, 15:20
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
De som framförallt cyklar på vägarna istället för cykelbanorna är främst tävlingscyklister eller cyklister med snabbt tempo. Om ni tycker det är farligt att ha dessa på vägarna skall ni bara veta hur farligt det är att ha dem på cykelbanorna...måste man välja blir det förmodligen säkrast för alla att dessa cyklar på vägarna istället för cykelbanorna!
Men varför cyklar de inte på övergivna vägar där det är lite, eller ingen trafik. Varför skall de envisas med att cykla genom stan? I alla fall om de skall träna för Tour de France. Och de cyklar ju i alla fall inte lika snabbt som jag kör min bil, annars hade det inte varit ett problem.
Citera
2016-03-28, 16:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det är inte helt rätt även om andemeningen i lagstiftningen är att huvudansvaret för ett körfältsbyte ligger på den som avser att byta körfält.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Citat:
Vändning, backning, körfältsbyte m.m.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Citat:

Lagstiftningen ger en viss handlingsfrihet utan att man specifikt pekar ut någon situation. Det primära valet görs av cyklisten själv. Vad som händer om polisen stoppar cyklisten vet vi inte. Det finns en tingsrättsdom som dömde en cyklist i Lund till böter för att inte ha använt befintlig cykelbana. Nu är inte domen prejudicerande så varje situation får betraktas som oprövad.

Men undantaget i lagstiftningen gör att cykling på väg inte är förbjudet enligt definition.
Citera
2016-03-28, 17:53
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Lagstiftningen ger en viss handlingsfrihet utan att man specifikt pekar ut någon situation. Det primära valet görs av cyklisten själv. Vad som händer om polisen stoppar cyklisten vet vi inte. Det finns en tingsrättsdom som dömde en cyklist i Lund till böter för att inte ha använt befintlig cykelbana. Nu är inte domen prejudicerande så varje situation får betraktas som oprövad.

Men undantaget i lagstiftningen gör att cykling på väg inte är förbjudet enligt definition.
Låt gå för det. Jag skulle i så fall vilja kalla det gråzon. Helt oavsett så är det en irriterande del av trafiken, lite som ogräs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in