2010-07-15, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det är faktiskt lite kul att AB försöker vrida det till att: "vi pratar inte med ombud", som anledning att de inte accepterade dementin. Låter lite panikslaget då en tidning givetvis 99% förlitar sig på ombud som TT, AP, pressekreterare, pressreleaser etc.

Ännu roligare blir det när Mellinskan ska försvara sig så gör hon det via ett ombud och inte själv:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469851.ab

Just DET argumentet är väl det mest ihåliga hittills. Pinsamt dåligt faktiskt.
Sedan när har man inte pratat med en ministers pressekreterare? Annars ksulle väl behovet av pressekreterare knappast finnas...
Citera
2010-07-15, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag vet inte det. Här på flashback kanske det verkar så, men stämningarna på Flashback är sällan representativa för hur det ser ut i stort.

Jag vet att du bara läser AB, men varför inte läsa ledarna i SvD, Expressen och DN för en gångs skull?
Citera
2010-07-15, 16:25
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatojuice
Jag vet att du bara läser AB, men varför inte läsa ledarna i SvD, Expressen och DN för en gångs skull?

Mycket bra råd. Att regelbundet läsa ledarna i SvD, DN, Expressen och AB ger en bra översikt vad som händer i landet. T.o.m. Mellinskan krönikor är normalt sett läsvärda, just nu verkar hon dock bara panikslagen och försöker hitta ett halmstrå för att klara sin heder.

Mellin borde göra en pudel och säga att hon och AB gjort fel, så här får inte svensk press agera. Det skulle ge respekt
Citera
2010-07-15, 16:30
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Jaså? Kan du då ta och redogöra för mig de grunder som domstolen kommer att bygga sin bedömning på vid ett bifall till Mr Pinks talan om förtal. Redogör gärna ingående vad gäller omständigheter, lagrum, förarbeten, doktrin och tidigare rättspraxis. Eller bygger din bedömning kanske på en subjektiv, skönsmässig och ogrundad spekulation? Hur som helst så ser jag fram emot att få ta del av din redogörelse.
Den praxis som finns i frågan är visserligen svår att tolka generellt, men det är uppenbart utifrån det vi vet att AB gjort ett övertramp. Tittar man på t ex. Persbrandtfallet och Kvacksalvarfallet så har man en situation liknande denna. Sen kan man givetvis ifrågasätta om uppsåtet varit att utsätta SOL för andras missaktning osv. men likt förbannat har detta skett, och AB har tillochmed erkänt att de dabbat sig.
Jag grundar min bedömning på en magkänsla. Jag är varken domare eller jurist, så det är mycket möjligt att jag har fel i min bedömning.
Du som uppenbarligen kan YGL utan och innnan med praxis osv. kan ju förklara för mig hur det ligger till?

Edit: Det det står och faller på TF 7:4 p14 formuleringen " dock ej om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den; "
Expressen föll väl för att de inte kunde styrka sanningen bakom påståendena att Persbrandt var inne på avgiftningsklinik?
Senast redigerad av skolmatsal 2010-07-15 kl. 16:38.
Citera
2010-07-15, 16:32
Avslutad
Enligt Dopping kan det accepteras att bli hänvisade till ombud i mer triviala fall, men tydligen är ABs reaktion inte så märklig, om man ska tro http://staffandopping.blogspot.com/2010/07/sa-fel-hade-jag-om-littorinaffaren.html

Citat:
Men det finns dementier och det finns Dementier. Många journalister ogillar starkt att ofta tvingas tala med pressekreterare, informationschefer och andra företrädare för den som de egentligen ska bevaka. I mindre viktiga frågor är det ofta både praktiskt och accepterat att nöja sig med ”pressisen”, men är digniteten hög (vilket den nästan alltid är när det handlar om nyhetsscoop) så är en kommentar/dementi direkt från den det berör (telefon eller live) betydligt mer värdefull för mediet. Förmodligen tänkte Aftonbladet så här: om de nu är så säkra på att anklagelsen är felaktig - vad hindrar Littorin från att personligen säga det till vår reporter?
Citera
2010-07-15, 16:38
Bannlyst
Många journalister ogillar starkt att ofta tvingas tala med pressekreterare, informationschefer och andra företrädare för den som de egentligen ska bevaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Enligt Dopping kan det accepteras att bli hänvisade till ombud i mer triviala fall, men tydligen är ABs reaktion inte så märklig, om man ska tro http://staffandopping.blogspot.com/2010/07/sa-fel-hade-jag-om-littorinaffaren.html

Ajdå. Undrar om inte politiker, idrottsmän, närlingslivsföreträdare etc starkt ogillar att tala med journalister.
Citera
2010-07-15, 16:42
Medlem
Citat:
Det är faktiskt lite kul att AB försöker vrida det till att: "vi pratar inte med ombud", som anledning att de inte accepterade dementin. Låter lite panikslaget då en tidning givetvis 99% förlitar sig på ombud som TT, AP, pressekreterare, pressreleaser etc.

Nu var det ju – som alla verkar överens om – mycket "kraftfulla påståenden" AB hade. Så det är väl fullt naturligt AB ville prata med SOL personligen. AB skrev ju redan den 8 juli (min fetstil):
Citat:
Aftonbladet hade tidigare under dagen bett om en enskild intervju för att ge honom möjlighet att bemöta uppgifterna. Pressekreteraren Agnes Palinski nekade dock till en sådan intervju.

I stället mötte Aftonbladet Littorin i ankomsthallen på Visby flygplats. En från början leende minister blev snabbt tystlåten när vi ställde frågor om det påstådda brottet.
– Sådana frågor kommenterar jag inte alls, sa ministern.

---

Senare under kvällen sa pressekreteraren Agnes Palinski att ministern sagt till henne att han aldrig någonsin har begått det påstådda brottet. Han ville dock inte säga det själv, direkt till Aftonbladet.

AB hade alltså bett om ett möte redan innan konfrontationen i Visby. På flygplatsen blev det "inga kommentarer" och iväg. Senare, efter att Palinski sagt att SOL dementerat till henne, blir AB lovade en intervju men istället avgår SOL och försvinner. Han gör alltså allt han kan för att själv undvika AB.

Det är av samma anledning som t.ex. DNs mailfrågor är mycket mindre värdefulla än en intervju öga mot öga. Man vill presentera påståendena för SOL personligen, få kommentar, ställa frågor, få svar direkt och ställa följdfrågor baserat på svaren.

Gällde det SOLs favoritmat i solvärmen funkar det kanske med en mailfråga eller en pressekreterare som säger "Sill och potatis!", men här gällde det mycket "kraftfulla påståenden". Självklart vill man prata direkt med personen det gäller.

Jag förstår ärligt inte vad som är märkligt med detta.
Citera
2010-07-15, 16:50
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götterdämmerung
Självklart vill man prata direkt med personen det gäller.

Jag förstår ärligt inte vad som är märkligt med detta.

Visst, jag håller med. Men här pratar vi om en person som är mer eller mindre psykiskt trasig. Den brutala vårdnadstvisten i kombination med att vara en minister med ett val i antågande kan nog knäcka vem som helst.

SOL har medgivit depression och medicinering (om jag inte läst helt fel). Det är väl inte otroligt att han helt enkelt inte orkade prata med AB direkt.

Här borde AB haft mer fingertoppskänsla och inte sparka på dom som redan ligger ned, men lösnummer och profit vägde tydligen tyngre.
Senast redigerad av Lobengula 2010-07-15 kl. 16:56.
Citera
2010-07-15, 16:50
Medlem
Maurice Bishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götterdämmerung
Nu var det ju – som alla verkar överens om – mycket "kraftfulla påståenden" AB hade. Så det är väl fullt naturligt AB ville prata med SOL personligen. AB skrev ju redan den 8 juli (min fetstil):

AB hade alltså bett om ett möte redan innan konfrontationen i Visby. På flygplatsen blev det "inga kommentarer" och iväg. Senare, efter att Palinski sagt att SOL dementerat till henne, blir AB lovade en intervju men istället avgår SOL och försvinner. Han gör alltså allt han kan för att själv undvika AB.

Om man tittar på den film som TV4 visade igår så svarar han direkt på frågan: Nej Nej Nej INNAN han fortsätter med inga kommentarer ... det är inte så som Aftonbladet hävdar att han direkt sa inga kommentarer.

Aftonbladet ljuger om detta och filmen som TV4 visade igår bevisar detta.
Citera
2010-07-15, 16:53
Medlem
Dr_Kronas avatar
Jag tror knappast att SOL kommer att uttala sig till media fler gånger. Oftast vinkar dom ju till saker och ting helst med uppseendeväckande rubriker för att dra läsare.

Media kommer säkert att få svårt att få uttalanden från övriga politiker också. Speciellt AB
Citera
2010-07-15, 17:04
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Visst, jag håller med. Men här pratar vi om en person som är mer eller mindre psykiskt trasig. Den brutala vårdnadstvisten i kombination med att vara en minister med ett val i antågande kan nog knäcka vem som helst.

SOL har medgivit depression och medicinering (om jag inte läst helt fel). Det är väl inte otroligt att han helt enkelt inte orkade prata med AB direkt.

Här borde AB haft mer fingertoppskänsla och inte sparka på dom som redan ligger ned, men lösnummer och profit vägde tydligen tyngre.

Hjälper inte ett jobb ?
Jo han är i Sverige SOL ..
Citera
2010-07-15, 17:05
Medlem
Testa, du som är väl insatt i kapten Klänning-härvan, har du hittat några kopplingar mellan de inblandade i den härvan och till SOL ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in