Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det är faktiskt lite kul att AB försöker vrida det till att: "vi pratar inte med ombud", som anledning att de inte accepterade dementin. Låter lite panikslaget då en tidning givetvis 99% förlitar sig på ombud som TT, AP, pressekreterare, pressreleaser etc.
Nu var det ju – som alla verkar överens om – mycket "kraftfulla påståenden" AB hade. Så det är väl fullt naturligt AB ville prata med SOL personligen. AB skrev ju
redan den 8 juli (min fetstil):
Citat:
Aftonbladet hade tidigare under dagen bett om en enskild intervju för att ge honom möjlighet att bemöta uppgifterna. Pressekreteraren Agnes Palinski nekade dock till en sådan intervju.
I stället mötte Aftonbladet Littorin i ankomsthallen på Visby flygplats. En från början leende minister blev snabbt tystlåten när vi ställde frågor om det påstådda brottet.
– Sådana frågor kommenterar jag inte alls, sa ministern.
---
Senare under kvällen sa pressekreteraren Agnes Palinski att ministern sagt till henne att han aldrig någonsin har begått det påstådda brottet. Han ville dock inte säga det själv, direkt till Aftonbladet.
AB hade alltså bett om ett möte redan innan konfrontationen i Visby. På flygplatsen blev det "inga kommentarer" och iväg. Senare, efter att Palinski sagt att SOL dementerat till henne, blir AB lovade en intervju men istället avgår SOL och försvinner. Han gör alltså allt han kan för att själv undvika AB.
Det är av samma anledning som t.ex.
DNs mailfrågor är mycket mindre värdefulla än en intervju öga mot öga. Man vill presentera påståendena för SOL personligen, få kommentar, ställa frågor, få svar direkt och ställa följdfrågor baserat på svaren.
Gällde det SOLs favoritmat i solvärmen funkar det kanske med en mailfråga eller en pressekreterare som säger "Sill och potatis!", men här gällde det mycket "kraftfulla påståenden". Självklart vill man prata direkt med personen det gäller.
Jag förstår ärligt inte vad som är märkligt med detta.