2013-10-09, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Getfiskaren
Jag har tänkt göra någon rätt med fläskfilé och nudlar men vet inte riktigt vad för något jag ska göra. Är det någon som har ett gott recept till det?

Woka fläskfilén i olja och gör en jordnötssås som du serverar med nudlar. Välj grönsaker efter eget tycke.
Citera
2013-10-09, 07:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getfiskaren
Jag har tänkt göra någon rätt med fläskfilé och nudlar men vet inte riktigt vad för något jag ska göra. Är det någon som har ett gott recept till det?

Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Woka fläskfilén i olja och gör en jordnötssås som du serverar med nudlar. Välj grönsaker efter eget tycke.

Wok är inte ett dumt förslag. Jordnötssåsen skulle jag dock hoppat och bara kört med standard typ namplah, paprika, minimajs, lök, chili osv

Kanske denna kan inspirera http://sabinasmatochbak.blogspot.se/2013/02/flaskfile-wok.html
eller http://www.matdagboken.se/?p=recept&ReceptID=1829

Men man behöver ju inte följa recept slaviskt, jag tar dom mer som inspiration.

Är det glasnudlar så går det ju att mala grisen och göra popie (vårrullar), men det verkar lite slöseri.

Jag skulle rensat filen och skivat, stekt med svamp och rett en sås med soya eller gjort en gratäng med massor av grädde, svamp och gurkmejja för färgens skull i och serverat med jasminris men det var ju inte vad du frågade efter.

Nudelsoppa är väl en annan tanke.
Citera
2013-10-09, 09:56
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Glass... http://www.glassrecept.se/index.php/recept/glassrecept/167-nigellas-jordgubbsglass

Varning för den sprängande huvudvärken som kommer som ett brev på posten om man käkar för mycket dock.
Tack så mycket! Jag får se vilka alternativa frysbär mitt Ica innehåller.
Citera
2013-10-09, 20:53
Medlem
Hej!

Har fått uppdraget att fixa en veckas meny för ett kök. Jag har ingredienser som man hittar i en vanlig matbutik att röra mig med.

Maten kommer dock att kylas ner och göras matlådor av som sedan säljs till privatpersoner, alltså behöver det vara något kreativt men ändå enkelt som säljer.

Har lagt upp maten för alla dagar utom en, och nu börjar jag få slut på ideér! Så behöver lite brainstorm och hjälp av er på flashback.

Om intresse finns kan jag i nästkommande vecka uppdatera bild/resultat på när rätten tillagas, läggs upp och hur den säljer
Citera
2013-10-10, 05:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snokatt
Hej!

Har fått uppdraget att fixa en veckas meny för ett kök. Jag har ingredienser som man hittar i en vanlig matbutik att röra mig med.

Hmm, en kall pastasallad (penne) med fetaost, eller salladsost som den ibland kallas, och stavar av salami med lite salladslök (eller kanske gräslök) och nån vinegrette, lite peppar för att liva upp den lite kanske skulle vara nåt. Går ju att slänga i lite tomat, paprika eller oliver för att få lite färg åxå om nu salamin inte räcker.
Citera
2013-10-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snokatt
Hej!

Maten kommer dock att kylas ner och göras matlådor av som sedan säljs till privatpersoner, alltså behöver det vara något kreativt men ändå enkelt som säljer.

Har lagt upp maten för alla dagar utom en, och nu börjar jag få slut på ideér! Så behöver lite brainstorm och hjälp av er på flashback.

Om intresse finns kan jag i nästkommande vecka uppdatera bild/resultat på när rätten tillagas, läggs upp och hur den säljer

Det är alltså vardagsmat som gäller?

Stekt inlagd strömming och potatismos. Det är iofs jobbigt att eftervärma i portionsförpackningar eftersom firren inte ska värmas. Testa vanlig stekt strömming kanske?

Dillkött, kalops, burgunisk gryta, pörkölt/gulasch med gnocci (heter ngt annat på ungerska som jag nu glömt och inte orkar googla)
Citera
2013-10-10, 12:22
Medlem
sirbagges avatar
Har 2kilo tonfisk i olja, behöver tips på vad jag kan hitta på förutom sallader?
Citera
2013-10-10, 13:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirbagge
Har 2kilo tonfisk i olja, behöver tips på vad jag kan hitta på förutom sallader?

Haha... WTF... Jaja, du kan ha den till pasta eller ris eller göra varma mackor med den.

Oljan kan du nog inte använda, eller jag vet inte vad man ska ha den till. Men fisken är ju (speciellt om man serverar den med tomatsås) fin i sig på en vanlig kall macka åxå.

Eller kanske en pizza http://www.femme.se/jennysmatblogg/2013/06/08/tonfiskpizza/
Citera
2013-10-10, 20:42
Medlem
Atrocitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Det är alltså vardagsmat som gäller?

Stekt inlagd strömming och potatismos. Det är iofs jobbigt att eftervärma i portionsförpackningar eftersom firren inte ska värmas. Testa vanlig stekt strömming kanske?

Dillkött, kalops, burgunisk gryta, pörkölt/gulasch med gnocci (heter ngt annat på ungerska som jag nu glömt och inte orkar googla)
.
Citera
2013-10-11, 17:33
Medlem
Jag skulle gärna vilja ha tips på grytor och långkok med lite "sting" i!
Som tex:

Förra fredagen gjorde jag en riktig chili av ett högrev som fick koka i 3-4 timmar och serverades med gräddfil, guacamole, majschips, hackad tomat och riven ost. Jättegott!!

Idag håller jag på koka en gulasch. Den ska kokas 2 timmar till och serveras med cream fraiche och nybakt bröd.
Tänkte även ge mej på en pulled pork någon dag jag får tid.

Gillar sån typ av mat och skulle vilja ha tips på fler sådana maträtter.
Så fram med era tips
Citera
2013-10-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mc.afee
Som tex:

Förra fredagen gjorde jag en riktig chili av ett högrev som fick koka i 3-4 timmar och serverades med gräddfil, guacamole, majschips, hackad tomat och riven ost. Jättegott!!

Idag håller jag på koka en gulasch. Den ska kokas 2 timmar till och serveras med cream fraiche och nybakt bröd.

Så fram med era tips
Carnitas, är visserligen lite likt pulled pork. Revbensspjäll, om man nu räknar det till långkok.
Citera
2013-10-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mc.afee
Som tex:

Så fram med era tips

Gumbo: http://barariktigmat.se/2013/may/gumbo-och-en-bonsallad.html
eller jambalaya (de är lite lika så din läxa blir att reda ut skillnaden )

Annars har du ju hela indiska köket. Balti curry på lamm gillar jag. Även madrasgrejer och tikka. Se till att laga från grunden och gör kryddblandningar själv så blir det kanon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in