2016-10-26, 22:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Tack! La den i påse imorse. Men det är en del vatten i påsen nu, ska det vara så ?

Skar ned köttet i lite smalare "filéer" då ja behöver skynda processen lite då jag vill ha den tills på fredag .

Japp, saltet drar ur vätska.
Citera
2016-10-28, 18:52
Medlem
Imbazs avatar
En fråga, har skurit upp mitt gravade renkött. Men det är typ rött i mitten, är det ätbart? Kanske tom ska se ut så?

Experttips uppskattas !
Citera
2016-10-28, 19:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
En fråga, har skurit upp mitt gravade renkött. Men det är typ rött i mitten, är det ätbart? Kanske tom ska se ut så?

Experttips uppskattas !

Japp, ska se ut så. Bara att smaska på!

Så här ser gravad och semitorkad älgrulle ut som jag brukar göra: http://i.imgur.com/LweX2Yk.jpg
Senast redigerad av JerryCotton 2016-10-28 kl. 19:48.
Citera
2016-10-28, 19:53
Bannlyst
Jag har precis upptäckt hur gott det är med blomkål. Har senaste dagarna kokat blomkål, mosat och haft som "grund" i röror, eller vad man nu vill kalla det.

Kör lite tomat, lök och paprika i en stekpanna medan jag kokar blomkålen. I med lite grädde eller liknande och när kålen är färdig slänger jag i den med det andra i stekpannan och kör det tills det blir såsigt och kryddar efter smak.

Billigt och skitgott.
Citera
2016-10-28, 21:38
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag har precis upptäckt hur gott det är med blomkål. Har senaste dagarna kokat blomkål, mosat och haft som "grund" i röror, eller vad man nu vill kalla det.

Kör lite tomat, lök och paprika i en stekpanna medan jag kokar blomkålen. I med lite grädde eller liknande och när kålen är färdig slänger jag i den med det andra i stekpannan och kör det tills det blir såsigt och kryddar efter smak.

Billigt och skitgott.

Testa även att ugnsrosta bitar av blomkål med olja och vitlök. Som ugnspotatis fast godare.
Citera
2016-10-28, 22:57
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Japp, ska se ut så. Bara att smaska på!

Så här ser gravad och semitorkad älgrulle ut som jag brukar göra: http://i.imgur.com/LweX2Yk.jpg

Härligt ! Vart brukar du köpa ditt vilt? Stormarknad eller något slakteri ?
Citera
2016-10-28, 23:08
Medlem
idiamindadas avatar
Pastasås. Garanterad toksmarrig:

-1,5 dl krämfräs
-En bit grön eller blåmögelost, ja ni vet de där som är inslagna i plast. Höng?
- 1 paket bacon
- ca en halv purjolök

Smält osten i krämfräsen på låg värme i en separat kastrull.

Stek bacon och purjo som du skurit i småbitar. Häll över i kastrullen. Peppra. Inget salt för Guds skull då både ost och bacon redan är salt så det räcker.

Tacka Idi.
Citera
2016-10-29, 20:53
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Härligt ! Vart brukar du köpa ditt vilt? Stormarknad eller något slakteri ?

Själv är bäste dräng. Annars får jag av släktingar. Ren köper jag av en samegubbe som jag känner.

Hur blev rensteken?
Citera
2016-10-31, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Testa även att ugnsrosta bitar av blomkål med olja och vitlök. Som ugnspotatis fast godare.
Hur blir konsistensen på dem? Krispig utsida och mjuk insida, lite som potäter?
Citera
2016-10-31, 18:44
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Själv är bäste dräng. Annars får jag av släktingar. Ren köper jag av en samegubbe som jag känner.

Hur blev rensteken?

Renen blev väldigt bra ! Hade dock lite för mycket enbär i tackar för all guidening!

Har du en aning hur länge gravat kött håller i ett kylskåp?
Citera
2016-10-31, 20:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Renen blev väldigt bra ! Hade dock lite för mycket enbär i tackar för all guidening!

Har du en aning hur länge gravat kött håller i ett kylskåp?

Ja enbär tar väldigt lätt över. Om köttet är uppskuret i skivor, inte så många dagar.
Om den är i bit så håller den ganska länge om du slår in det i smörpapper och låter köttet torka i kylen. Ett par veckor är inga problem. Brukar bildas en lite vit, tunn saltskorpa på ytan. Gött att skära en skiva då och då.
Citera
2016-10-31, 21:22
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ja enbär tar väldigt lätt över. Om köttet är uppskuret i skivor, inte så många dagar.
Om den är i bit så håller den ganska länge om du slår in det i smörpapper och låter köttet torka i kylen. Ett par veckor är inga problem. Brukar bildas en lite vit, tunn saltskorpa på ytan. Gött att skära en skiva då och då.

Gött ! Har en bit oskuren i en glasburk, tänkte ta till helgen

Men nästa gång det blir grava vilt så ska jag tagga ned med enbär !

Har du några andra förslag på goda råvaror att grava utom lax ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in