2013-12-11, 20:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Äsch, inte ska du klandra dig själv! Tipsa istället vad för kul jag kan göra med köttbitarna eller vad jag kan styra för tillbehör!

Tja, igen för att inte göra livet svårt för en snuvig en... En gryta, ska vara lite korv i den men jag tror att du klarar dig om du har rökt paprikapulver och ett par paprikor hemma. Får kanske smaka av lite, men det kan ju bli lite starkt om du är förkyld.

http://linasmatresa.blogspot.se/2011/10/linas-hostgryta-med-flaskkarre-och.html

Men för att vara tråkig så hade jag nog lika gärna gjort en variant på fläskkotlett, stek på och servera med sås och potatisgratäng. Är gratängen bra så klarar man sig faktiskt utan sås dessutom.

Funderar på om en rotsaksgratäng skulle passa, den är ju lite sötare men med lite salt på köttet så kan det fungera. Men jag lämnar inga garantier. https://www.ica.se/butiker/maxi/vasteras/maxi-ica-stormarknad-halla-980/butiken/vara-recept/rotsaksgratang/

Innan du nu skivade upp den (och faktiskt efteråt åxå) så hade du material för en nattmangling där resultatet skulle bli pulled pork (isärsliten gris, men det låter lite burdust). Finns en fin tråd om det.
Citera
2013-12-15, 00:11
Medlem
Sill och potatis går väl alltid ner?
Citera
2013-12-15, 04:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Sill och potatis går väl alltid ner?

Tja, det är inte fel. En SoS funkar åxå, eller doppikopp med kall falukorv och egenodlad mandel.

Man behöver så lite egentligen.

Själv är jag lite orolig, jag drar till Thailand i januari och funderar kring att här är det mat+potatis men där är det mat+ris... Kommer på korv stroganoff, kycklig med curry, räkor och fisk går nog bort för det är svindyrt där jag ska vara. Men nån gång kommer jag att göra stekt fläsk med löksås och potatis i alla fall.

Finns det Svenska rätter med ris och utan potatis som jag bara förträngt. Ingen ugn heller bara så ni vet för annars hade lite lådor varit trevligt.

Biff stroganoff borde jag nog kunna fixa dock. Korv av klass vetefan... Så KS kanske går bort.

Micro kan eller kan inte finnas, men där har jag redan fått tips (tack, alla).

Så det blir säkert mycket thaikäk, men köttbullar och ris känns inte rätt.

Märklig frågeställning, men jag har funderat lite och det känns som att jag vill käka lite riktig mat ibland. Gumman verkar kunna överleva på Som Tam och kyckling i åratal. Dvs samma käk vareviga dag.
Citera
2013-12-15, 19:43
Medlem
svampdamps avatar
Brukar köra köttfärssås och spaghetti med Dolmios burkar. Hur kan jag spica till köttfärssåsen lite extra? Mer smak osv. Tänker inte göra den själv från grund.
Citera
2013-12-15, 23:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Brukar köra köttfärssås och spaghetti med Dolmios burkar. Hur kan jag spica till köttfärssåsen lite extra? Mer smak osv. Tänker inte göra den själv från grund.

Vitlök, tomatpuré med vitlök, sambal olek, chilisås, sriracha

Men ta en chilifrukt, dela och ta bort det vita inuti och hacka ner den fint i köttfärssåsen. Sen kan du ta det därifrån. Det vita är det starka.

Köp nån starksås (jag gillar Blairs såser) från tex extremefoods (har affär i Sthlm/Gbg) eller Da bomb som jag tror finns på teknikmagasinet och vissa ICA affärer.

Lite svårt att veta hur extra spicy den ska vara. Så att börja med en chili, eller delar av en utan det vita ger ju en lite mjukare ingång är att dra ner 1 flaska after death som skulle göra såsen oätlig för alla utom fakirer.
Citera
2013-12-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, det är inte fel. En SoS funkar åxå, eller doppikopp med kall falukorv och egenodlad mandel.

Man behöver så lite egentligen.

Själv är jag lite orolig, jag drar till Thailand i januari och funderar kring att här är det mat+potatis men där är det mat+ris... Kommer på korv stroganoff, kycklig med curry, räkor och fisk går nog bort för det är svindyrt där jag ska vara. Men nån gång kommer jag att göra stekt fläsk med löksås och potatis i alla fall.

Finns det Svenska rätter med ris och utan potatis som jag bara förträngt. Ingen ugn heller bara så ni vet för annars hade lite lådor varit trevligt.

Biff stroganoff borde jag nog kunna fixa dock. Korv av klass vetefan... Så KS kanske går bort.

Micro kan eller kan inte finnas, men där har jag redan fått tips (tack, alla).

Så det blir säkert mycket thaikäk, men köttbullar och ris känns inte rätt.

Märklig frågeställning, men jag har funderat lite och det känns som att jag vill käka lite riktig mat ibland. Gumman verkar kunna överleva på Som Tam och kyckling i åratal. Dvs samma käk vareviga dag.

Haha, allvarlig talat... Omfamna kulturen och ät de rätterna som finns i Thailand, det är ju för det mesta jättegott. Varför ens åka utomlands om man bara ska umgås med svenskar, äta typiskt svenska rätter, osv...?

Dessutom finns det nog potatis på burk i storköpscentrum bland de internationella varorna.
Senast redigerad av haraaz 2013-12-16 kl. 12:41.
Citera
2013-12-16, 13:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
Haha, allvarlig talat... Omfamna kulturen och ät de rätterna som finns i Thailand, det är ju för det mesta jättegott. Varför ens åka utomlands om man bara ska umgås med svenskar, äta typiskt svenska rätter, osv...?

Dessutom finns det nog potatis på burk i storköpscentrum bland de internationella varorna.

Jag har varit där 3 månader i år redan, och det blir januari-apri nästa år. Så visst har jag käkat min beskärda del thaikäk.

Det var inte frågan, utan mer vad jag kan varva med för "riktig" mat ibland.

Köttsoppa tror jag är en kandidat i alla fall, palt/kroppkakor en annan. Om jag nu får tag i potatis (den på glasburk är inte riktig potatis enligt mig).

Sen ska jag vara i Isaan så det finns inte så mycket faranger att snacka med. Sist såg jag 2 st på ett par veckor.
Citera
2013-12-20, 16:39
Medlem
trattfans avatar
Tänkte slänga ihop någon pastarätt ikväll.
Brukar vanligtvis använda mig utav pappardelle/tagiatelle-pasta(stavning?). Till detta så tänker jag tärna kyckling.

Sedan är det nu fantasin tryter. Tidigare har jag haft 3 olika varianter.

Variant 1:
Pesto, majs, lök, tomater, soltorkade tomater.
Har dock inga bilder på denna maträtt.

Variant 2:
Philadephiaost, grädde, sambal oelek, chilifrukt, tomat, bladspenat och getost

http://www.bilddump.se/bilder/20130724214300-83.183.119.139.JPG

Variant 3:
Philadelphiaost/creimefraische, grädde, champinjoner, lök, tomat, parmesanoost, ruccola och babyspenat.

http://www.bilddump.se/bilder/20130613190911-83.183.119.139.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20130613190715-83.183.119.139.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20130613190023-83.183.119.139.jpg

Det jag söker efter nu är dock något ny variant. Alla tips och trix välkomnas! =)
Citera
2013-12-20, 16:46
Medlem
Tips på pasta och kyckling.

Lök, vitlök, champinjoner, kycklingfilé i bitar, crème fraiche, smaka av med salt och peppar. Hacka och blanda ner massa färsk basilika, typ en hel kruka.
Blanda med kokt penne, gratinera med ost.

Jag tror jag har postat detta tidigare i tråden och då mer utförligt.

Smaklig spis
Citera
2013-12-20, 16:55
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Tips på pasta och kyckling.

Lök, vitlök, champinjoner, kycklingfilé i bitar, crème fraiche, smaka av med salt och peppar. Hacka och blanda ner massa färsk basilika, typ en hel kruka.
Blanda med kokt penne, gratinera med ost.

Jag tror jag har postat detta tidigare i tråden och då mer utförligt.

Smaklig spis
Låter gott! Skall försöka testa det! Tyvärr har jag inte tillgång till créme fraiche då jag bor i Australien och det inte verkar finnas. Dock finns någon "Sourcream" som typ är som créme fraiche!

Testar nog detta imorgon och återkommer med resultat! Får se om jag kör med penne dock, har svårt för sådan pasta och gillar mer pappardelle/Tagiatelle!

Tack!
Citera
2013-12-20, 19:37
Medlem
Har problem med att komma på vad jag ska äta imorgon när mina släktingar kommer över. Jag tänkte något kött med råstekt potatis men borde kanske komma på något annat. Har ni några förslag? Det ska inte vara för avancerat utan kan vara rätt så enkelt men väldigt gott.
Citera
2013-12-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har problem med att komma på vad jag ska äta imorgon när mina släktingar kommer över. Jag tänkte något kött med råstekt potatis men borde kanske komma på något annat. Har ni några förslag? Det ska inte vara för avancerat utan kan vara rätt så enkelt men väldigt gott.
En association jag fick direkt är biff rydberg, kanongott och det jobbigaste är väl egentligen att skära och hacka. Men för guds skull, köp bra kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in