2013-02-08, 22:02
Medlem
troubleices avatar
Nä nu är jag helt övertygad om att Oralmedic är det enda som verkligen fungerar! Har provat dessa geler som ska skydda blåsan men dom hjälper inte ett skit. Iallafall inte på såna här stora jävlar.

Tog Oralmedic vid 18.00 och den är borta nu! Är så jävla lättad. Gjorde jäkligt ont denna gång då blåsan var som ett öppet sår... Och medlet innehåller ju svavelsyra. Men lätt värt det att ha ont några sekunder istället för ont i flera dagar. Det enda negativa är väl priset.

Ni måste prova, tro mig, ni kommer inte ångra er!! Kommer fasen aldrig använda något annat mot munblåsor någonsin igen.

Först tar den bort all skadad vävnad och lägger ett effektivt skydd över såret. Och så påskyndar den läkningen. Några timmar och jag kan äntligen prata och äta!

Jag tror jag är kär
Citera
2013-02-15, 23:01
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Nä nu är jag helt övertygad om att Oralmedic är det enda som verkligen fungerar! Har provat dessa geler som ska skydda blåsan men dom hjälper inte ett skit. Iallafall inte på såna här stora jävlar.

Jag tror jag är kär
Skall nog ochså försöka fixa Oralmedic.

Själv har jag haft munblåsor i 12 år, ofta 2-3 på en gång. Jag har alltid trott att jag varit en mes som tyckt att det gjort så jävla ont. Testat allt möjligt, kan säga vad som fungerar och inte.

Alkohol och Xylocain har fungerat fint mot smärta. Men bara tillfälligt, med alkohol så brukar jag må sämre efter och med Xylocain så får klåda innanför läppar och kinder efter en stunds användning.

Alla salvor jag testat har ej fungerat. Är väl säkert ett 10-tal olika från apoteket. Nån enstaka minskade smärtan.

Cannabis måste jag säga är det enda som fungerat för mig, testade det helt orelaterat till min sjukdom och munblåsorna var mysteriskt borta för första gången på 10 år.
Trodde inte att det hade någonting med gräset att göra, trodde bara att det var att jag kom ur tonåren som gjorde att sjukdommen försvann.
Men sen kom det tillbacka, testade igen, försvann, kom igen, testade igen, försvann osv.

Nuförtiden så röker jag aldrig, dricker det bara. (tror att det blir bättre kur då)

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Munblåsor är en form av herpes. Prova med antibiotika så går det nog över fortare. Man bli dock inte av med viruset.
nej... det blev bara värre för mig...
Citera
2013-02-16, 14:24
Medlem
Filioss avatar
Hudceliaki (DH) kan orsaka munblåsor. Det kan nog vara värt att kolla upp det om ni går länge med det.
Citera
2013-02-19, 12:39
Medlem
Afte!! NU även i Halsen!!!

Hejsan. Jag är 27 år gammal och har sen några år tillbaka fått afte blåsor i munnen 1-2st per månad. Dessa brukar sätta sig på insidan av läpparna eller på tandköttet och gör något djävulskt ont. Dessa brukar hänga sig kvar i ungefär 7-10 dagar.

Men nu i fredags fick jag så jäkla ont i halsen och tänkte att jag åkt på någon influensa/förkylning igen. Men på lördag morgon var det så fruktansvärd halsont så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Käka alla möjliga receptfria läkemedel mot halsont men inget hjälpte.

besluta mig för att leka doktor själv och drog bort tungan och får då se ett bamse sår liknandes afte långt bak på höger sida bredvid halsmandeln!! Inte så konstigt att man har så ont så man döööör!!

jag kan varken äta/prata eller röra munnen för det är den värsta smärta ja upplevt på bra länge. Det finns någon afte gel man kan lägga på men nu sitter denna så dumt till så man kommer inte åt den och om man nu skulle göra det kommer tungan skrapa bort gelen ändå!

Nu är jag inne på 5e dagen med denna enorma aflte blåsa i halsen och jag blir snart tokig. Jag har gått ner 3kg sen i fredags (och jag behöver verkligen inte gå ner 198cm lång 85kg)

Snälla snälla , finns det någon därute som varit med om att ha haft afte i halsen som kan komma med något bra tips!? eller överlag om någon känner till någon huskur man skulle kunna testa.
Väldigt tacksam för svar !

Bild på helvetet : http://i.imgur.com/Sy9WCRf.jpg
Citera
2013-02-19, 12:48
Medlem
Läs denna tråd, den börjar lite annorlunda bara.
https://www.flashback.org/t1488535
Citera
2013-02-19, 13:00
Moderator
ofays avatar
Visst ser det ut som afte, något som kallas suttons afte eller major ras.

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral för utredning av andra bakomliggande sjukdommar.Du kan då kanske få klobetasol utskrivet som faktiskt funkar men som är receptbelagt.

Som regel vid afte är att alltid använda Zendium tandkräm, vid blåsor skölja med klorhexidin, och andolex/ xylociansalva som bedövar.
Citera
2013-02-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Visst ser det ut som afte, något som kallas suttons afte eller major ras.

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral för utredning av andra bakomliggande sjukdommar.Du kan då kanske få klobetasol utskrivet som faktiskt funkar men som är receptbelagt.

Som regel vid afte är att alltid använda Zendium tandkräm, vid blåsor skölja med klorhexidin, och andolex/ xylociansalva som bedövar.

xylocian viskös har jag hemma sen tidigare och det bedövar inget alls mer än i munnen men själva aften och svalget gör ont ändå!

Jag har crohns sjukdom i tunntarmen och har även blivit diagnostiserad IBS så vet inte om det har någon bidragande orsak till mina köttsår.

Läste nyss att Zendium även har någon munskölj som skulle vara bra. Får kila ner till apoteket och köpa andolex och testa. Hur länge ska man behöva gå med detta :/ 7-10 dagar är ju i regel men nu när den är så stor och på utsatt ställe kanske det tar ännu längre tid , blää jag vill inte mer nu. man låter som en liten pojke men jag kan lova att det gör sjukt ont och sen då ha så 24/7 i 5 dagar nu är riktigt riktigt jobbigt.
Citera
2013-02-19, 16:43
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny85
xylocian viskös har jag hemma sen tidigare och det bedövar inget alls mer än i munnen men själva aften och svalget gör ont ändå!

Jag har crohns sjukdom i tunntarmen och har även blivit diagnostiserad IBS så vet inte om det har någon bidragande orsak till mina köttsår.

Läste nyss att Zendium även har någon munskölj som skulle vara bra. Får kila ner till apoteket och köpa andolex och testa. Hur länge ska man behöva gå med detta :/ 7-10 dagar är ju i regel men nu när den är så stor och på utsatt ställe kanske det tar ännu längre tid , blää jag vill inte mer nu. man låter som en liten pojke men jag kan lova att det gör sjukt ont och sen då ha så 24/7 i 5 dagar nu är riktigt riktigt jobbigt.

Jo det är det jag menar. Ring vc, de får sätta in en mer effektiv behandling på dig än xylocain viscös 20mg/ml. Det är bara symtomdöljande.
Citera
2013-02-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Jo det är det jag menar. Ring vc, de får sätta in en mer effektiv behandling på dig än xylocain viscös 20mg/ml. Det är bara symtomdöljande.

Ok tack för svar. Var nere på apoteket och andolex var tydligen receptbelagd så får ringa vc i morgon. Köpte dock aftamed munskölj på hälsokosten som tydligen skulle vara bra. Den "dämpa" smärtan iallafall i 5min :P men den ska tydligen också då påskynda läkningen. Någon som testat aftamed munskölj?
Senast redigerad av conny85 2013-02-19 kl. 17:50.
Citera
2013-02-19, 17:51
Medlem
BootyLuvs avatar
Hade en afte nere i halsen/svalget för omkring 2 år sen. Var ett smärre helvete, kunde knappt äta eller dricka någonting utan att det gjorde ont som fan. Till slut upptäckte jag att röd mjölk hade en lenande effekt. Så om inte mjölk innebär något problem när du har Krohn/IBS tycker jag du ska testa det. Funkade åtminstone för mig
Citera
2013-02-19, 17:58
Medlem
kan man inte ta en tops och smeta lite xylocain direkt på blåsan och låta det sitta en liten stund innan man tar bort det? Borde väl hjälpa
Citera
2013-02-19, 19:56
Medlem
Wikipedia skriver: "Naturknep: tugga på rå potatis och placera bitarna med tungan mot aften tills PH-värdet är neutraliserat kring aften." Då borde det också fungera med bikarbonat, som har diskuterats i alternativmedicinska forumet. T.ex. en tesked bikarbonat i en halv dl vatten, skölj runt i fem minuter och spotta ut. För halsen behöver man förstås gurgla, så länge som du klarar av att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in