2024-05-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Undrar samma. Varit slut länge nu och det är bedrövligt utan.

Har varit i kontakt med dom som tillverkar produkten, klistrat in deras Mail här:

”We are happy to hear that you are satisfied with the product.
About half a year ago, Chemipal received the rights to distribute the brand in Europe as well.
The distribution is done by sub-distributors who operate all over the country independently.
Currently we are working on a new production of the products and expect to launch it next month to the Israeli market and then to some European countries.
As soon as I have a broader picture regarding the schedules I will be happy to share them with you.

Best regards,
Eli”

Citera
2024-06-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citrouz
Har varit i kontakt med dom som tillverkar produkten, klistrat in deras Mail här:

”We are happy to hear that you are satisfied with the product.
About half a year ago, Chemipal received the rights to distribute the brand in Europe as well.
The distribution is done by sub-distributors who operate all over the country independently.
Currently we are working on a new production of the products and expect to launch it next month to the Israeli market and then to some European countries.
As soon as I have a broader picture regarding the schedules I will be happy to share them with you.

Best regards,
Eli”

Borde med andra ord vara på gång inom någon månad. Börjar bli ohållbart att inte ha tillgång till oralmedic. Finns det ens något motsvarande alternativ?
Citera
2024-06-21, 10:06
Medlem
N!xxos avatar
Har i många år lidit av afte, har 2st nu på insidan av underläppen och dom gör extremt ont när jag ska prata eller äta. Använt Oralmedic vid flera tillfällen, i perioder har jag köpt på mig 5-10 förpackningar för att alltid ha hemma då det endast finns 2 behandlingar i dom.
Märkte att dom är slut i hela världen mer eller mindre nu och har panik för jag inte kan bli av med skiten nu utan får härda ut i 2v säkert 😵😱

Såg ett tips från en i USA som jag ångrar att jag inte hade använt mig av, han knäckte topsen så vätskan täckte lite av sin bomull sen hällde han i resterande i en medicin kopp och sparade. Doppa en tops där i när det behövdes.
Hade nog kunnat spara massa behandlingar med hjälp av det 🙄

Omgivningen som inte lider av detta vet fan inte HUR ont dom där små jävla blåsorna gör och hur det påverkar ens humör.
Citera
2024-06-23, 03:04
Medlem
Jag börjar misstänka att det är just afte jag har trodde först att jag på något vis lyckats bita mig precis vid kindbenet i munnen i sömnen och på något sätt lyckats göra det i sömnen men kan inte komma åt så långt in själv ska dubbelkolla med en läkare imorgon men om det är denna skit jag lyckats få på något vis så undrar jag bara om det är att härda ut eller var värt med medicin då jag nu på rak arm inte kan komma på hur det ska kunna hjälpa speciellt bra med att det känns som man har ett litet hål längst inne i munnen och ser bara massa lös vitaktig hud där inne
Citera
2024-06-26, 13:40
Medlem
chran508s avatar
Hoppas verkligen Oralmedic kommer tillbaka snart. Har haft en saftig jävel på underläppen nu i två veckor...
Citera
2024-08-22, 23:50
Medlem
temps avatar
Har dragits med dessa förbannade helvetes blåsorna (såren) under hela mitt liv. Började som barn och avtog möjligen något i vuxen ålder, även om de fortfarande dyker upp allt som jämt.

Som Stenmark sade, det är ingen idé att förklara för den som inte förstår.

Det har varit tillfällen, när blåsorna suttit bak på sidan av tungan och skrapat mot hörntänderna, i kombination med blåsor i nedre läpp och kinder, där jag dragit tallrikar med mat i golvet i ren uppgivenhet över denna fruktansvärda smärta. Det gör så jävla ont, och är man som mig som lätt blir ilsken och frustrerad vid smärta, blir livet en plåga när dessa blåsor uppstår.

Det värsta är också att man kan förutspå när de ska komma. Råkar man bita sig i kinden vet man att man möjligen har 2-4 dar innan den börjar utvecklas. Men det är inte allt. Det är sannolikt även en hel jävla vecka till den blommat ut helt, och kanske 10-14 dar till den nått smärt-peaken. Peaken brukar hålla i sig 2-3 dar för att sedan mattas av. Ja, ett kindbett blir närmast en tortyr när man vet vad man har framför sig. Sen kan de bara uppstå "ur intet" såklart.

Ett intressant fenomen jag lagt märkte till, men aldrig kommit att diskutera med andra som också har afte, är hur fruktansvärt jävla ont det kan göra att dricka rent vatten. Vatten kan nästa skapa den värsta smärtan av dem alla (om vi åsidosätter starka såser etc).

Jag har en egensnickrad teori om att nån typ av osmos sker när vatten kommer i kontakt med blåsan. Det är nåt i dess bådas kemiska uppsättning som är helt jävla okompatibelt. Som att den drar ihop sig och slår på alla jävla varningssignaler den kan. Det är fler gånger än jag kan räkna på fingrar och tår som jag stått och kramat handfatet i en helvetisk smärta efter något så enkelt som att dricka vatten ur kranen.

Någon annan som upplevt samma?

Nej fyfan, jag blir helt matt av att skriva om denna skiten till och med. Har i skrivande stund en blåsa på ca 8mm i överläppen nära mitten. Försöker äta på ena sidan käften bara men stört omöjligt att inte nånting drar i...
Citera
2024-09-23, 16:22
Medlem
N!xxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Har dragits med dessa förbannade helvetes blåsorna (såren) under hela mitt liv. Började som barn och avtog möjligen något i vuxen ålder, även om de fortfarande dyker upp allt som jämt.

Som Stenmark sade, det är ingen idé att förklara för den som inte förstår.

Det har varit tillfällen, när blåsorna suttit bak på sidan av tungan och skrapat mot hörntänderna, i kombination med blåsor i nedre läpp och kinder, där jag dragit tallrikar med mat i golvet i ren uppgivenhet över denna fruktansvärda smärta. Det gör så jävla ont, och är man som mig som lätt blir ilsken och frustrerad vid smärta, blir livet en plåga när dessa blåsor uppstår.

Det värsta är också att man kan förutspå när de ska komma. Råkar man bita sig i kinden vet man att man möjligen har 2-4 dar innan den börjar utvecklas. Men det är inte allt. Det är sannolikt även en hel jävla vecka till den blommat ut helt, och kanske 10-14 dar till den nått smärt-peaken. Peaken brukar hålla i sig 2-3 dar för att sedan mattas av. Ja, ett kindbett blir närmast en tortyr när man vet vad man har framför sig. Sen kan de bara uppstå "ur intet" såklart.

Ett intressant fenomen jag lagt märkte till, men aldrig kommit att diskutera med andra som också har afte, är hur fruktansvärt jävla ont det kan göra att dricka rent vatten. Vatten kan nästa skapa den värsta smärtan av dem alla (om vi åsidosätter starka såser etc).

Jag har en egensnickrad teori om att nån typ av osmos sker när vatten kommer i kontakt med blåsan. Det är nåt i dess bådas kemiska uppsättning som är helt jävla okompatibelt. Som att den drar ihop sig och slår på alla jävla varningssignaler den kan. Det är fler gånger än jag kan räkna på fingrar och tår som jag stått och kramat handfatet i en helvetisk smärta efter något så enkelt som att dricka vatten ur kranen.

Någon annan som upplevt samma?

Nej fyfan, jag blir helt matt av att skriva om denna skiten till och med. Har i skrivande stund en blåsa på ca 8mm i överläppen nära mitten. Försöker äta på ena sidan käften bara men stört omöjligt att inte nånting drar i...

Lider med dig, jag har nu varit utan dessa as I några månader men de lär komma närsom. Aldrig tänkt på det där med vattnet dock, utan ketchup för mig är rena döden när det snuddar dessa blåsor..
Citera
2024-11-29, 14:35
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N!xxo
Lider med dig, jag har nu varit utan dessa as I några månader men de lär komma närsom. Aldrig tänkt på det där med vattnet dock, utan ketchup för mig är rena döden när det snuddar dessa blåsor..
Ketchup och framförallt chocklad. Rena tortyren.
Citera
2024-11-29, 14:36
Medlem
chran508s avatar
Någon uppdate på Oralmedic? Jag pallar verkligen inte mer.
Hur kan det bara finnas en aktör med denna typ av lösning?
Citera
2024-12-03, 02:17
Medlem
ja hur är detta möjligt? Enda som funkar direkt och så är botemedlet borta sen flera år. Vill de inte tjäna pengar?
Citera
2024-12-17, 16:49
Medlem
swimp78s avatar
Nån som.testat silverin stickor ? Läste på reddit att vissa sa det funkade liknande. Det bränner till först sen försvinner det .
Silvernitrat

Men det används för att bränna bort vårtor och verkar giftigt. Nån som testat ?
Citera
2025-02-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp

Det som hjälper för mig är att använda antibakteriellt munskölj med Klorhexidin som t.ex. Flux pro, det gäller att börja skölja så fort man har bitit sig eller känner minsta lilla hål i tandköttet. Skölj efter varje måltid och innan du lägger dig. Det gör att den inte växer vilket brukar få bort den på en vecka. Dock inte lika effektivt om det redan är en stor blåsa, eller om du råkat bita en större hål i kinden. Men väldigt effektivt på att förhindra att små växer sig större.

Oralmedic däremot har aldrig funkat bra för mig, eftersom det kauteriserar såret så försvinner smärtan i ungefär ett dygn men sedan när den döda huden ovanpå försvinner så är såret tillbaka och större än innan, vilket förlänger läkningstiden.
Senast redigerad av THRILLHO- 2025-02-10 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in