2006-11-28, 19:14
Medlem
Är det någon som är bekant med de otroligt irriterande och smärtsamma såren i munnen som hindrar en från att röra käkarna normalt?

Hur botar ni?
Hur överleverni den ständigt återkommande pesten?

Citera
2006-11-28, 19:43
Medlem
Japp, moi.

Det är ganska jobbigt. Får blåsor genom att bita mig i läppen. Såret inflammeras sedan och det eskalerar. Eller så får jag blåsor genom att äta banan, och framför allt då av de strängar som sitter fast på bananen.

Senaste blåsan jag hade satt i underkäken, precis bakom visdomstanden på vänster sida. Den var nästan lika stor som en lillfingernagel och smärtade ganska ordentligt. En vän som kikade på den, och är skolad i slika frågor, var rädd att mycket vävnad kring blåsan skulle dö. Det hände dock inte. Den läkte på ganska bra och försvann efter 1.5 vecka, jag har dock fortfarande ett ärr, eller en krater, där blåsan tidigare satt.

Kan vara otäckt med andra ord.

Men, frukta ej, ty jag har råd att ge eder. Det första är att du bör undvika banan. Min tandläkare menar att bananen kan framkalla munblåsor.

Det andra är att du bör använda tandkrämen Zendium. Sen jag började borsta med Zendium, enbart Zendium, har jag inte haft problemen. Tydligen är den lite extra skonsam och borstar inte bort en del av munhålans naturliga skydd.

Det finns även ett "lim" som du kan stryka på blåsorna när det börjar komma. Gägget lägger sig som en hinna på såret och skyddar mot baciller och annat. Karies och Baktus inräknat. Använder sällan den dock, brukar däremot blitzkriega ner blåsan genom att smörja på zendium och låta det ligga där. Bedövar nog bara men det känns bra.
Citera
2006-11-28, 21:12
Medlem
trooploopers avatar
kenakort receptfri salva på apoteket fixar biffen
Citera
2006-11-29, 08:38
Medlem
bananer och zendium

Jag tillhör ej den sorten som hava tycke för banan
Zendium använder jag flitigt sen jag blev utsatt för horskapet första gången för några månader sedan.

Den där dundersalvan som rekades på apoteket tål jag nog att testa.

Jag har även fått ett grönt jävla spritbaserat bedövningsmedel utskrivet (nej, inte absinth) hehe Funkar fint men smakar apa.

Det vidirgaste är att vakna upp av att "få en käftsmäll" på morgonen, vet inte vad det beror på emn det är en vedervärdig smärta. Vaknade 05.50 idag och först nu kan jag använda munnen något så när på som den var menad att användas.

Nåja, får ta det som en man, ligga lågt i två veckor, ta en snus och hålla käft
Citera
2006-11-29, 18:57
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka
Jag tillhör ej den sorten som hava tycke för banan
Zendium använder jag flitigt sen jag blev utsatt för horskapet första gången för några månader sedan.

Den där dundersalvan som rekades på apoteket tål jag nog att testa.

Jag har även fått ett grönt jävla spritbaserat bedövningsmedel utskrivet (nej, inte absinth) hehe Funkar fint men smakar apa.

Det vidirgaste är att vakna upp av att "få en käftsmäll" på morgonen, vet inte vad det beror på emn det är en vedervärdig smärta. Vaknade 05.50 idag och först nu kan jag använda munnen något så när på som den var menad att användas.

Nåja, får ta det som en man, ligga lågt i två veckor, ta en snus och hålla käft
bedövningen heter Andolex.
Finns också receptfri Xylocainsalva eller Avoclair
Citera
2006-11-29, 20:14
Medlem
Jag vet att jag nu gnäller men...

...Jag mår verkligen skit just nu. Jag kan knappt öppna munnen, inte tugga, knappt svälja och röra tungan inne i munnen kunde jag knappt göra heller fram tills nyss då en värktablett svaldes.

Det är riktigt tungt både fysiskt men främst mentalt just nu.
En så liten blåsa, ett så stort problem....
Citera
2007-10-24, 16:56
Medlem
vet hur det känns, afte är verkligen ett helvete. Och smärtan är OBESKRIVLIG.

Har haft afte ett par gånger förut och nu känner jag att det är på g igen (två blåsor på två dagar), finns det något att göra för att mildra det kommande helvetet?

Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka
...Jag mår verkligen skit just nu. Jag kan knappt öppna munnen, inte tugga, knappt svälja och röra tungan inne i munnen kunde jag knappt göra heller fram tills nyss då en värktablett svaldes.

Det är riktigt tungt både fysiskt men främst mentalt just nu.
En så liten blåsa, ett så stort problem....
Citera
2007-10-24, 18:49
Medlem
Nemiuss avatar
Tycker det brukar hjälpa/läka snabbare om man borstar tänderna extra noga. Även att se till att man får tillräckligt med sömn, bra för immunförsvaret.
Citera
2007-10-24, 20:14
Medlem
Tjohildas avatar
Fick vidriga blåsor i munnen av cellgifter. Det hjälper faktiskt att skölja munnen ofta med Ramlösa. Sen finns det Aloe-verajuicer och tandkrämer som är bra. Men visst fan gör det ont...
Citera
2007-10-24, 21:04
Medlem
Pansarmeyers avatar
Ett tips är att käka en stor grillad med bröd och massor av senap och ketchup. Sköljes ner med ett glas tysk apelsinjuice. Efter att ha kämpat mot gråten i några minuter infinner sig efter måltiden ett själslugn som gränsar till religiöst.

Zendium! Tack för tipset, ska jag köpa.
Citera
2007-10-24, 22:35
Medlem
Instämmer med Trooplooper

Bege dig snarast till apoteket och köp Kenakort T. Det är en kortisonsalva som är otroligt effektiv mot afte.

Att de små jävla blåsorna kan göra så fruktansvärt ont. Fy.

Men som sagt, Kenakort T är et som gäller. Jag lovar, när du väl har lagt en klick på blåsan kommer du att förbanna dig att du inte köpte den tidigare. Mycket effektiv.
Citera
2008-04-06, 22:19
Bannlyst
Drar upp tråden lite...

Jag har afte just nu och det är skitskönt att använda knäckebröd som sandpapper mot blåsorna! Ta en bit knäcke och gnid sönder den del av tungan som är drabbad haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in