2011-12-21, 21:10
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Ja jag förstår. Men det är ju just det som borde lösa sig om du checkar in kniven bland ditt vanliga bagage. Då kommer du ju inte åt den iaf. Jag vill minnas att bland andra rob1234 här på forumet (som också bor i USA för övrigt) har flugit över Atlanten med knivar i bagaget utan problem. Men i handbagaget som sagt är det ju kört.

Flyger man sa ar det en smal sak att ha knivar i bagaget. Skall man posta sa ar det en annan story numera. USPS vagrade ta emot en kniv som skulle hem till Sverige och hanvisade till att de inte langre accepterar att transpoertera vapen internationellt. Kniven aker just nu UPS mot Sverige hoppas jag sa vi far snart reda pa hur det slutar...
Citera
2011-12-21, 21:36
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Flyger man sa ar det en smal sak att ha knivar i bagaget. Skall man posta sa ar det en annan story numera. USPS vagrade ta emot en kniv som skulle hem till Sverige och hanvisade till att de inte langre accepterar att transpoertera vapen internationellt. Kniven aker just nu UPS mot Sverige hoppas jag sa vi far snart reda pa hur det slutar...
Det var ju någon här för ett tag sedan som hade fått en kniv stoppad i tullen av just samma anledning. Att posten vägrade frakta "vapen". Jag har dock inte hört något mer om de dumheterna lyckligtvis.

Klart de inte ska frakta vapen. Men knivar är inte vapen.
Citera
2011-12-22, 01:08
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Jag måste säga att jag tycker att din Shigefusa är riktigt jävla snygg.

Mitt erbjudande om en stockholmstripp for den star kvar. Aven om det i nuvarande transportlage kanske maste droja lite.
Citera
2011-12-22, 09:32
Medlem
Noctones avatar
IKEAs Molybden.

Slår Globals program med hästlängder. Bara att lyfta på hatten för den snåle smålänningen.
Citera
2011-12-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noctone
IKEAs Molybden.

Slår Globals program med hästlängder. Bara att lyfta på hatten för den snåle smålänningen.
Aha så nu har IKEA kommit på att Slitbar inte har VG-10?
Citera
2011-12-22, 11:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Vi har diskuterat det här många ggr tidigare .

Undertecknad har talat med en medlem som vill förbli anonym och som har inside info. Denne bedyrar att det verkligen rör sig om äkta VG-10. Dock tillverkas knivarna i Kina.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Enbart den dyra för 500:-. Men mina empiriska jämförelser mellan den och Kagayaki KV-5 är att stålet är typ samma, men byggkvaliteten och kvalitetskänslan är bättre i Kagayakin. SLITBAR känns lite stor och klumpig i jämförelse.

En bra kniv dock, helt klart.
Citera
2011-12-22, 12:44
Medlem
DartFrogs avatar
Men om det nu e VG-10 i den, varför har IKEA tagit bort det från infon?
Citera
2011-12-22, 12:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Men om det nu e VG-10 i den, varför har IKEA tagit bort det från infon?
Det kan man fråga sig. Förmodligen för att de själva inte är säkra . Inte alla är ju stålexperter på IKEA.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 12:58
Medlem
Harkeleights avatar
Är Gingami 3 något att ha?
Citera
2011-12-22, 14:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Är Gingami 3 något att ha?
Verktygsstål, Hitachi, samma klass som Sandvik 19C27. HRC ca 60.

Spyderco körde med det här stålet i sina tidigare köksknivar (MBS26). Ganska bra slitstyrka men något stort korn. Svårt att slipa fram en alltför snäv eggprofil pga risken för urflisning.

Vilka knivar tänker du på?

~Paul~
Citera
2011-12-22, 14:24
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Verktygsstål, Hitachi, samma klass som Sandvik 19C27. HRC ca 60.

Spyderco körde med det här stålet i sina tidigare köksknivar (MBS26). Ganska bra slitstyrka men något stort korn. Svårt att slipa fram en alltför snäv eggprofil pga risken för urflisning.

Vilka knivar tänker du på?

~Paul~

STJ-10

http://japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#VG-10 Multi Color Damascus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här