2011-12-22, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
STJ-10

http://japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#VG-10 Multi Color Damascus
Den kombinationen hittar jag inte. STJ-10 är ingen damaskuskniv. Däremot är det en 300 mm yanagiba tillverkad av Mr Saji i G3 (Gin 3) med skaft i hjorthorn. Kniven kostar $ 135, vilket får anses vara ett ganska OK pris för den här typen av material.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 15:03
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den kombinationen hittar jag inte. STJ-10 är ingen damaskuskniv. Däremot är det en 300 mm yanagiba tillverkad av Mr Saji i G3 (Gin 3) med skaft i hjorthorn. Kniven kostar $ 135, vilket får anses vara ett ganska OK pris för den här typen av material.

~Paul~

Multi color damascus var alltså i länken, när jag kopierade. Det är just yanagiban jag syftar på. Jag fölll direkt för hjorthornshandtaget och tycker att en yanagiba kan vara bra att ha, och perfekt för att stilla min prylbögighet.
Citera
2011-12-22, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Multi color damascus var alltså i länken, när jag kopierade. Det är just yanagiban jag syftar på. Jag fölll direkt för hjorthornshandtaget och tycker att en yanagiba kan vara bra att ha, och perfekt för att stilla min prylbögighet.
Jo, den ser fin ut. Det är väl bara att slå till

~Paul~
Citera
2011-12-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Jag måste säga att jag tycker att din är riktigt jävla snygg.

Rob: möjlighet att lägga upp bilden på din Shigefusa på nått annat ställe för oss som inte har google+ ?

Vet inte om folk sett denna förrut men mycket trevliga bilder från dvs knivbutiker i japan:
http://yayasyumyums.blogspot.com/2011/08/knife-shops-in-japan-tokyo-kyoto-osaka.html

Står gott om Sakai Yusuke knivarna i posten. Nån som har erfarenhet av deras knivar+
Senast redigerad av neophytehc 2011-12-22 kl. 15:34.
Citera
2011-12-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noctone
IKEAs Molybden.

Slår Globals program med hästlängder. Bara att lyfta på hatten för den snåle smålänningen.

Du rekommenderar alltså IKEAs kniv? dePaul, nåt du har koll på om det är nåt att hänga i julgranen? Budgeten ligger på runt femhundringen, kanske det finns nån annan bra i den prisklassen?
Citera
2011-12-22, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stinkragge
Du rekommenderar alltså IKEAs kniv? dePaul, nåt du har koll på om det är nåt att hänga i julgranen? Budgeten ligger på runt femhundringen, kanske det finns nån annan bra i den prisklassen?
Som vi redan har konstaterat så är kniven inte lika noggrant ihopskruvad som de japanska knivarna. Jag har dessutom hört att stålet trots allt inte håller skärpa lika länge som inhemska japanska alster. Det må eller ej må vara sant eftersom stålet ju är VG-10 trots allt.

För de pengarna gör man dock inget större misstag dock.

~Paul~
Citera
2011-12-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stinkragge
Tänk dock på att den kniven som Noctone pratar om, 365+, inte är samma kniv som SLITBAR som då ska innehålla VG-10.
Citera
2011-12-23, 00:32
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:

~Paul~

Snabb fråga nu.. är det bara jag som inte kommer åt den delen av specials längre? Nu kan jag bara se Honed Beauty och sen tar sidan slut.. i flera webbläsare, med omstart mellan, så det bör ju vara mer än mig..
Citera
2011-12-23, 05:01
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Rob: möjlighet att lägga upp bilden på din Shigefusa på nått annat ställe för oss som inte har google+ ?

De ligger pa picasa, men ar bara oppet for de som har lank. Tyvarr verkar min google+ grej (som jag inte anvander) ha atit hur jag skall kunna lanka till bilderna utanfor google+. Vet nagon hur man gor sa skicka ett pm, for jag hittar inte tillbaka till mina bilder via picasa vilket gor mig lite besviken...
Citera
2011-12-23, 07:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Snabb fråga nu.. är det bara jag som inte kommer åt den delen av specials längre? Nu kan jag bara se Honed Beauty och sen tar sidan slut.. i flera webbläsare, med omstart mellan, så det bör ju vara mer än mig..
Har inga som helst problem med detta.

~Paul~
Citera
2011-12-23, 08:15
Medlem
lefthooks avatar
Citat:
Har inga som helst problem med detta.

~Paul~
inte jag heller!
Citera
2011-12-23, 10:05
Medlem
Harrypotheads avatar
Citat:
OK, det är av sådana här anledningar som jag presenterar listan. Rättar till.

1. dePaul
2. Dragonaut
3. Memnok
4. Harkeleight
5. Rob1234
6. PerWik
7. natogandalf
8. bigsmooth
9. krutkurt
10. Glappkontakt
11. Geass
12. OB
13. fukko
14. kesostampe
15. Weller
16. Ingeliv
17. Krilleman66
18. sanoj88
19. herr.hatt
20. Harrypothead
21. Fickludd
22. ”
23. maiden80
24. CookWithMyEdge
25. Chutotoro
26. AldoRaine
27. Bedragen

~Paul~

Hur går det med detta dePaul? Hört något mer eller blir det att ta upp jakten igen efter nyårshelgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in