2011-12-21, 14:36
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag tänkte köpa en riktigt bra kniv-yxa och ge bort till min kusin, ja hon gillar att laga mat och när hon var över och hälsade på så blev hon förtjust i en av mina knivar som är typiska här jag bor.
Man kan skära, hacka, stycka och filea med den.
Det skall vara en med lite tyngd och rak anläggnings yta som sedan svänger upp.

http://www.martinezygascon.net/portal/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&c ategory_id=6&Itemid=55&lang=es

Ja någon av dom översta på denna sida.
Går det att köpa i Sverige?
Och det skall vara en kvalitets för proffs.

Visserligen kan jag köpa här men det är stora problem att få ta med den på flyget, måste förpackas i special låda som låses in annars tror dom det är ett vapen. Ja frakten blir samma pris som nästan 10 knivar.

Och skulle ni gilla att arbeta med en sådan kniv?

Rullkragen
Citera
2011-12-21, 14:56
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Jag tänkte köpa en riktigt bra kniv-yxa och ge bort till min kusin, ja hon gillar att laga mat och när hon var över och hälsade på så blev hon förtjust i en av mina knivar som är typiska här jag bor.
Man kan skära, hacka, stycka och filea med den.
Det skall vara en med lite tyngd och rak anläggnings yta som sedan svänger upp.

http://www.martinezygascon.net/portal/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&c ategory_id=6&Itemid=55&lang=es

Ja någon av dom översta på denna sida.
Går det att köpa i Sverige?
Och det skall vara en kvalitets för proffs.

Visserligen kan jag köpa här men det är stora problem att få ta med den på flyget, måste förpackas i special låda som låses in annars tror dom det är ett vapen. Ja frakten blir samma pris som nästan 10 knivar.

Och skulle ni gilla att arbeta med en sådan kniv?

Rullkragen
Jag har väldigt svårt att se att en sådan kniv ska gå att hitta i Sverige. Omöjligt lär det inte vara, men jag har inte den blekaste om var man skulle hitta den. Det klokaste är nog att du köper den där du är ändå. Och nog borde det väl räcka med att du checkar in kniven med ditt vanliga bagage? För om jag inte missminner mig så bor du på andra sidan Atlanten och flyger väl knappast hem med bara handbagage ändå?
Citera
2011-12-21, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Jag har haft mina kockknivar med mig på otaliga flygresor till syd- och centraleuropa och det har aldrig varit några problem. Jag packar helt enkelt ned dem i incheckningsbagaget, precis som Dragonaut föreslår.

~Paul~
Citera
2011-12-21, 15:42
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Tack för svaren, provade för några år sedan att ta med lite silver bestick och fick till svar att man måste ha någon typ av special låda som går i bagagerummet. Men det har kanske blivit enklare nu.
Så jag ringer och frågar.

Men annars är det väl en suverän kniv, för man behöver ju bara en till alt man utför i köket.

Rulkragen
Citera
2011-12-21, 16:03
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Tjenis!

Tack för svaren, provade för några år sedan att ta med lite silver bestick och fick till svar att man måste ha någon typ av special låda som går i bagagerummet. Men det har kanske blivit enklare nu.
Så jag ringer och frågar.

Men annars är det väl en suverän kniv, för man behöver ju bara en till alt man utför i köket.

Rulkragen
Det låter konstigt det där med lådan. Men har de sagt att det är så de vill ha det så är det ju bara att foga sig. Men ring du och fråga för säkerhets skull. Annars hade du ju kunnat skicka den som paket till dig själv. Inte gratis direkt och lite sent påtänkt. Men ändå.

Kniven i sig är inget jag personligen skulle bemöda mig med. Och något så enkelt som "en kniv som klarar allt" vet jag inte om det finns. Det som kommer närmst är väl gyuton eller "kockkniven" om man nu ska uttrycka sig lite mer luddigt.
Citera
2011-12-21, 16:44
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det låter konstigt det där med lådan. Men har de sagt att det är så de vill ha det så är det ju bara att foga sig. Men ring du och fråga för säkerhets skull. Annars hade du ju kunnat skicka den som paket till dig själv. Inte gratis direkt och lite sent påtänkt. Men ändå.

Kniven i sig är inget jag personligen skulle bemöda mig med. Och något så enkelt som "en kniv som klarar allt" vet jag inte om det finns. Det som kommer närmst är väl gyuton eller "kockkniven" om man nu ska uttrycka sig lite mer luddigt.

JA jag bor i Huston och här är dom nojiga att alla är terrorister, alla som inte är födda här tror dom skall kapa flygplanen, kanske lite överdrivet men något ditåt.

Jag tror kniven är populär här för folk är bekväma samt många är från Sydamerika där den härstammar från. Fungerar bra till det mesta.
Men jag håller med flera olika för varje ändamål är bäst.

Rulkragen
Citera
2011-12-21, 16:50
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
JA jag bor i Huston och här är dom nojiga att alla är terrorister, alla som inte är födda här tror dom skall kapa flygplanen, kanske lite överdrivet men något ditåt.

Jag tror kniven är populär här för folk är bekväma samt många är från Sydamerika där den härstammar från. Fungerar bra till det mesta.
Men jag håller med flera olika för varje ändamål är bäst.

Rulkragen
Ja jag förstår. Men det är ju just det som borde lösa sig om du checkar in kniven bland ditt vanliga bagage. Då kommer du ju inte åt den iaf. Jag vill minnas att bland andra rob1234 här på forumet (som också bor i USA för övrigt) har flugit över Atlanten med knivar i bagaget utan problem. Men i handbagaget som sagt är det ju kört.
Citera
2011-12-21, 18:48
Bannlyst
Hejsan. Hoppas på ett snabbt svar.
Köpt victorinox knivar till min dotter som julklapp, hon är 22 och bara har Ica knivar.
Nu har jag köpt victorinox kockkniv5.2063.20 och filekniv 5.3703.20. Är det en dålig julklapp?
Citera
2011-12-21, 18:58
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Hejsan. Hoppas på ett snabbt svar.
Köpt victorinox knivar till min dotter som julklapp, hon är 22 och bara har Ica knivar.
Nu har jag köpt victorinox kockkniv5.2063.20 och filekniv 5.3703.20. Är det en dålig julklapp?

Inte alls, hur trevliga som helst. De är ganska standard i restaurangkök av en anledning.
Citera
2011-12-21, 19:08
Medlem
DartFrogs avatar
O om hon sen skaffar några superduperknivar i framtiden så e ju victorinoxerna inget man kastar bort, alltid bra o ha till sånt man inte vill sätta sin finkniv i... men nått o vässa dem med vore bra oxo!
Citera
2011-12-21, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
O om hon sen skaffar några superduperknivar i framtiden så e ju victorinoxerna inget man kastar bort, alltid bra o ha till sånt man inte vill sätta sin finkniv i... men nått o vässa dem med vore bra oxo!
Jo hon får en chefschoice som slipare.
Citera
2011-12-21, 20:14
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Jo hon får en chefschoice som slipare.

Det är däremot sämre. Elektriska slipar (och de där fiskars med hjul..) är djävulens påfund. Förstör mer än de hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in