2012-03-06, 17:30
Medlem
Hajimes avatar
Ska börja nytt jobb och behöver en slicer/trancherkniv då det är kniven jag kommer använda mest. Min budget är på ca 1500:- har kollat på fujiwara Fkm och tojiro främst på grund av priset. Är det något att ha? Kniven jag vill ha ska vara dubbelslipad, inte kolstål men gärna kolstålskärna, inte för "flexig", helst trähandtag. Några rekommendationer?
Citera
2012-03-06, 22:47
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Ursäkta en tråkig fråga, men någon som vet var man kan hitta Sharpmakern billigast? Är det fortfarande den som gäller för att vässa knivar som hemanvändare?
Citera
2012-03-08, 09:34
Medlem
Tojiro DP3 24cm. Lite för otymplig för min smak, nästa kniv kommer bli både kortare och lättare.
Citera
2012-03-08, 10:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Ursäkta en tråkig fråga, men någon som vet var man kan hitta Sharpmakern billigast? Är det fortfarande den som gäller för att vässa knivar som hemanvändare?
S-makern är en mycket bra kombination mellan lättanvändning/pris/mångsidighet. Om den är "den som gäller" är svårt att säga eftersom det har i mångt och mycket med de egna preferenser att göra.

~Paul~

PS Har ingen aning om vilken butik som är billigast f n. Du får nog göra en egen sökning .
Citera
2012-03-08, 10:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistola
Tojiro DP3 24cm. Lite för otymplig för min smak, nästa kniv kommer bli både kortare och lättare.
Annars är just 24 cm ansedd som något av en allroundlängd. Jag rekommenderar inte att hoppa till exempelvis en 16 cm allkniv. Steget är trots allt för långt. Testa med en 21 cm kockkniv .

~Paul~
Citera
2012-03-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Annars är just 24 cm ansedd som något av en allroundlängd. Jag rekommenderar inte att hoppa till exempelvis en 16 cm allkniv. Steget är trots allt för långt. Testa med en 21 cm kockkniv .

~Paul~

Japp, min tanke precis Kanske ska testa wa-hantag (heter det så?) när jag ändå håller på
Citera
2012-03-08, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistola
Japp, min tanke precis Kanske ska testa wa-hantag (heter det så?) när jag ändå håller på
Visst, testa. Dessa handtag är dock inget för mig. Har alldeles för stora händer och fel teknik.

~Paul~
Citera
2012-03-08, 20:43
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXrasta
http://youtu.be/GTHD2J2za6Y
Sjukt vass Honosuke 240mm gyuto...

Jag måste testa om jag kan skära tunna tomatskivor med en hand med min Shun...

/L
Det där är faktiskt inte så svårt att åstadkomma själv. Se bara här på resultatet av mitt första vettiga försök till frihandsslipning: http://www.youtube.com/watch?v=NwYTbpROTM4
Citera
2012-03-09, 10:52
Medlem
Gjorde nu en beställning

JCK Original KAGAYAKI VG-10 Series KV-3 Santoku 175mm
Item# KV-3 , Option: ES (Extra Sharpness) $115.00 USD 2 $230.00 USD
JCK Original KAGAYAKI VG-10 Series KV-7 Gyuto 270mm
Item# KV-7 , Option: ES (Extra Sharpness) $159.00 USD 1 $159.00 USD

Det blev 2700 kr för tre knivar ink frakt. Tänkte att det är lika bra o köpa en extra till damen så kan hon misshandla den bäst hon vill o låtabli mina :P

valde till ES (Extra Sharpness) för några dollar.

Blev lite förvånad borde inte det va standad att man vill ha dom så vassa som möjligt ?

Hoppas jag köppt bra prisvärda knivar nu.
Citera
2012-03-09, 11:52
Medlem
dePauls avatar
Du kommer säkert att bli nöjd. Grattis! Personligen hade jag inte valt ES.

~Paul~
Citera
2012-03-09, 13:48
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highlanderxxx
Blev lite förvånad borde inte det va standad att man vill ha dom så vassa som möjligt ?

Det vanliga ar val att man vill ha dem sa vassa som mojligt. Det ar dock en ganska ny foreteelse (riktad till vastvarlden) att de kommer slipade alls.

Traditionellt sa skall kocken sjalv lagga den eggen han/hon vill ha for att passa det som kniven skall anvandas till.
Om du koper tex en Aritsugu A sa kommer den med en egg som du med knapp nod kan skara smor med
Citera
2012-03-09, 18:31
Medlem
deBuyers avatar
Första inlägget för mig. Såklart att detta inlägget kommer att berätta för er vilken kniv jag använder.

Jag använder en Mr Tanaka R2 Custom.
Bladet har en inre kärna av R2 pulverstål med en hårdhet på hela 62-63 HRC. Runt detta R2 stål så ligger det 32 lager som skapar ett fantastiskt vackert mönster. Handtaget är i mikarta som är format exemplariskt efter handen. En toppenkniv!
Köpte den från cleancut.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in