Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Precis. Eftersom den bär med sig endel negativa egenskaper så antar jag det finns bra egenskaper som överträffar tex en damascuskniv för samma pengar?
Äkta damaskus är faktiskt tillverkad i kolstål

. Men OK, förstår att du syftar på moderna damaskusknivar med elektrosvetsad kappa.
Kolstål är duktilare, dvs mer elastiskt, något som inom knivvärlden kallas för slagseghet. Det vill säga, stålet tål mer av mekanisk påverkan genom vridningar, chock, slag och bändningar. En annan fördel är litet och väldistribuerat korn vilket leder till förmåga att få fram en snäv egg. En snäv egg skär bättre än en trubbig dito, trots att skärpan faktiskt kan vara identisk på själva eggåsen. Ett kolstålblad är också lättare att slipa/bryna (oftast, det finns undantag).
Nackdelarna kan vara en sämre grad av slitstyrka, dvs att skärpan försvinner fortare än hos ett rostfritt blad, samt att det rostar mycket lättare, vilket kan medföra att eggen blir skör och flisar ur (i samband med rödrost och gropfrätning). Eggen är som sagt ibland endast några tusendelar mm (micron) och det säger sig självt att redan ett minimalt angrepp av rost försvagar den ganska rejält. Slutligen så kan kolstål som sagt lämna bismak i det man skär i.
Observera att jag nu talar i generella termer. Det finns både kolstål och rostfritt som bryter mot dessa regler. Skall jag vara ärlig så skulle jag mycket hellre ha en kockkniv i ett förkromat CPM M4 eller en del japanska stålsorter som tyvärr inte finns till salu i stället för både traditionellt rostfritt eller kolstål.
~Paul~