2011-11-06, 11:46
Medlem
http://vimeo.com/madebyhand/no-2theknifemaker

Där har vi nån som kanske kan göra vår kniv : )
Citera
2011-11-06, 12:57
Medlem
Jag klurar lite på att expandera min arsenal.

Det jag har nu är en kockkniv modell "Gekko" samt en liten skalkniv från kai. Knivarna är förövrigt i Sverige just nu därför känner jag ett akut sug att komplettera!

Jag undrar om det är rätt väg att gå om jag utökar med en "Gekko" modell santoku. Tanken är att dessa är väldigt billiga, Santoku-modellen ligger på runt 600kr. Sen eventuellt komplettera med en begagnad okänd Deba-kniv för de lite mer "hårda" uppgifterna.

Eller ska jag skippa båda dessa knivarna och satsa på en chinese cleaver istället. Dom ser väldigt sköna ut att arbeta med.

Har för mig att jag sprang på Masamoto också som va lite dyrare, är det värt att gå upp i prisklass?
Jag borde fota när jag springer runt så man kommer ihåg allting.

Vill minnas att det fanns några knivar vid namn Sword vad är det för något?
Citera
2011-11-06, 13:30
Medlem
re-make-remodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreml
Jag har samma knivar sen jag började i kockyrket för snart 20 år sedan..

Primärt en Mac mighty följt av ett antal Dreizack/Wusthof, riktiga arbetshästar som klarar allt.

De ligger perfekt balanserade i handen och har med tiden i princip vuxit ihop med mig

Under åren har man sett och provat många andra knivar men ALDRIG ens övervägt att byta till något annat..

Jag är helt med dig vad gäller mighty, jag använde själv mac under flera år och de dammas av då och då. Den är ungefär vad man önskar sig av en kniv. Men när intresset för ditt arbete interagerar med ditt allt större intresse för knivar. då är du förlorad för alltid och då hamnar tyskarna längst ner i byrolådan tillsammans med globaler och gamla slitna victorinoxer. Jag nämde tidigare att jag tycker att VG-10 som stål är oöverträffat och då menar jag i ett restaurangkök, en stressig plats där det inte finns tid för knivexcsesser. Hemma är det något helt annat där det finns tid för stenar, pastor och stroppar. En kniv av mightys typ med helt okey molybdenumstål har ungefär halva livslängden innan den brynes i förhållande till VG-10 (i detta fallet en Hiro) med samma eggvinkel. De är ungefär lika enkla att få skärpa på. Jag använde porslinsbryne och stroppar sedan på närmsta tidning eller kartong om jag hinner. Efter dagens slut, eller arbetspasset då en bättre genomgång och putsning görs kan man konstatera att Hiron skär fritt hängande tidningspapper medan mightyn (bara) tar nagel. För att få mightyn till tidningsklyvning måste den hem och dras på sten och sedan stroppas. Hiron med samma behandling klyver hårstrån. En kniv med superstål är bra, kanske bäst, men inte i ett restaurangkök. Eggen håller något längre än VG-10 men missar du första bryningen på grund av stress och fortsätter att trycka högrev eller vad det kan vara, då har du ett helvete att få tillbaka eggen på bryne och den tiden finns inte. Det jag pratar om är kockkniven så det inte blir missförstånd. Kolstål är världsklass och det finns inget bättre att arbeta med. Jag gör det ofta bara för att få feeling. Skärpan är mer närvarande på något sätt men tyvärr så kräver den mer tid på brynet med några undantag.
Citera
2011-11-06, 13:49
Medlem
Hej.

Jag är en amatörkock som söker efter en bra kniv nu som jag kan ha länge. Behöver en bra allround kniv typ, kan man få lite tips. Har läst några sidor bak i tråden, och vill gärna beställa nåt från http://japanesechefsknife.com

Kan ni rekommendera nån som är bra för en amatör?
Citera
2011-11-06, 16:27
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigsmooth
http://vimeo.com/madebyhand/no-2theknifemaker

Där har vi nån som kanske kan göra vår kniv : )

Om vi anda skall ta oss till min sida av polen sa finns det ett stort antal jag hellre anvander an Cut Brooklyn.
Citera
2011-11-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenan83
Hej.

Jag är en amatörkock som söker efter en bra kniv nu som jag kan ha länge. Behöver en bra allround kniv typ, kan man få lite tips. Har läst några sidor bak i tråden, och vill gärna beställa nåt från http://japanesechefsknife.com

Kan ni rekommendera nån som är bra för en amatör?

HAr fasnat för HD-8 fast den är slut så klart. då HD-7 finns på lagret så undrar jag nu om det är stor skillnad i 3 cm? Kommer endast ha en kniv, så den måste vara allround så att säga.
Citera
2011-11-07, 12:42
Medlem
Hej alla glada kniv entusiaster!

Någon som vet eller har erfarenhet av märket Ohishi? Hittade nämligen dessa knivar på Epicuran och blev smått sugen. http://www.epicedge.com/shopdisplayproducts.asp?id=1415&cat=Ohishi+Hammer+ Finished

Tänkte beställa än Akifusa gyuto, men behöver även en Santoku och fastnade för Ohishin.

Tack på förhand!
Citera
2011-11-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Äntligen hemma!

Och Tojiros billiga Shirogamiserie måste jag ju bara ha. Jag skall bara få tag på någon som åker till Usa och som kan ta knivarna i bagaget. Jag vill inte betala deras fraktpriser.

// Krille

Köpt en här: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260887222830
Dyker förhoppningsvis upp i veckan. Skickades 1 dag efter beställning enligt säljaren.

Gratis slö frakt (14-30) dagar) $49 vilket är helt ok.
För snabb frakt (ems 5-7 dar) + $13
Citera
2011-11-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Om vi anda skall ta oss till min sida av polen sa finns det ett stort antal jag hellre anvander an Cut Brooklyn.

Fast jag gillade designen på hans knivar. Speciellt Prospect 240 är riktigt snygg.
Vet du något om kvalitén på hans knivar? vad är det får stål han använder?

/LEX
Citera
2011-11-08, 00:22
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXrasta
Fast jag gillade designen på hans knivar. Speciellt Prospect 240 är riktigt snygg.
Vet du något om kvalitén på hans knivar? vad är det får stål han använder?

/LEX

Carpenter CTS-XHP stainless steel pa prospecten. Paul kanske kan ge dig mer om Carpenter, det enda jag vet ar att de kommer starkt pa custommarknaden i usa. Vad jag forstatt ar priset hogt for mangden arbete han stoppar in.
For min smak har den for mycket lyft i toppen, men den ar inte sa illa som jag minns. Frugan sag bilden och sade "snygg".... Det har hon inte sagt om nagon annan kniv hemma.

Edit: Yaouzzzza, han vill ha $575 for en Prospect 240. Det ar valdigt hogt om man tar med att hans knivar inte bar med sig ett mystiskt rykte som Kramer etc.

Hursomhelst, har finns info (och en hel del annat):
http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php?1637-Cut-Brooklyn-Opinions
Senast redigerad av rob1234 2011-11-08 kl. 00:52.
Citera
2011-11-08, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Carpenter CTS-XHP stainless steel pa prospecten. Paul kanske kan ge dig mer om Carpenter[/url]
Detta är Carpenters version av Crucibles CPM D2 + några förbättringar. Stålet innehåller både Molybden och Vanadin vilket tillför ytterligare i hänsyn till slitstyrka. Kornet är mindre, ytan slätare och tillsammans med den förhållandevis höga andelen krom (16 matrisprocent) så bådar det för en fin rosttröghet.

Det härdas tämligen högt, runt 64HRC. Med tanke på den höga graden av hårdhet samt hårda legeringsämnen så skulle man kunna tro att det är en pina att slipa/bryna blad i det här stålet. Rapporterna pekar dock på motsatsen. Det är inte svårare än t ex 154CM. Hårdheten bidrar till stålets styrka.

Allt som allt ett superbt stål, om än något dyrt.

~Paul~
Citera
2011-11-08, 09:44
Medlem
Paul, du är en nörd.

Och jag menar det som den finaste komplimangen möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem