2012-02-03, 09:52
Medlem
Jag satt och funderade på en grej. Hur kommer det sig att vissa blad går att böja till som en banan om man vill, medan andra är spänstiga och fjädrar tillbaks?

Jag tänker att om ett blad är hårt härdat så är det märkligt att det går att forma?
Citera
2012-02-03, 10:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Jag satt och funderade på en grej. Hur kommer det sig att vissa blad går att böja till som en banan om man vill, medan andra är spänstiga och fjädrar tillbaks?

Jag tänker att om ett blad är hårt härdat så är det märkligt att det går att forma?
En på pappret enkel fråga kan ibland kräva en omfångsrik förklaring. Låt oss helt enkelt konstatera att stålets elasticitet och förmåga att motstå plastisk deformation har med dess molekylära struktur att göra som i sin tur har med stålsorten (den kemiska sammansättningen), värmebehandlingen och bladprofilen att göra.

~Paul~
Citera
2012-02-03, 10:27
Medlem
Även när det gäller samma stål, dvs laminerade VG10? Jag tycker att det borde vara centrumstålet som styr elastisk vs plastisk deformation.
Citera
2012-02-03, 12:50
Medlem
Jag väntar en knivleverans av min bror som är på väg hit från Japan. JDet blev en japansk grönsakskniv och en liknande kockkniv. Kockkniven var, enligt knivsmeden, i svenskt stål. Vad är detta månne? Vilket stål importerar japanerna härifrån för att göra knivar?

Jag har en lite dassig mobilbild på knivarna (det är de två i mitten). Den med svart handtag är den i svenskt stål (duh).

http://imageshack.us/photo/my-images/507/knivar.jpg/
Citera
2012-02-03, 13:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likse
1. Vad är detta månne?

2. Vilket stål importerar japanerna härifrån för att göra knivar?[/url]
1. Det är en Misono Western Deba.

2. De importerar i princip allt de anser överensstämmer med deras kvalitetskrav och lämplighet i samband med diverse modeller. Sandvik 19C27 är ganska populärt. Din kniv är förmodligen tillverkad i Sandvik 20C, vilket motsvarar AISI 1095.

~Paul~
Citera
2012-02-03, 13:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Även när det gäller samma stål, dvs laminerade VG10? Jag tycker att det borde vara centrumstålet som styr elastisk vs plastisk deformation.
Laminatblad uppför sig inte på samma sätt som homogena blad. En av poängerna med laminering är ju att ge bladet en högre grad av elasticitet.

~Paul~
Citera
2012-02-03, 13:21
Medlem
Dragonauts avatar
Man vet att man är skadad när man drömmer mardrömmar om att ens knivar blir illa behandlade. Jag drömde i natt om att min Itou santoku hade blivit bandslipad så att ca halva längden återstod, värmebehandlingen helt sabbad samt att den var sned och vind så den såg ut som en propeller.

Jag har fortfarande inte vågat titta om den hänger på listen som den ska
Citera
2012-02-03, 13:30
Medlem
dePauls avatar
Haha, du är inte ensam om att ha sådana mardrömmar. Händer mig rätt ofta!

Inte undra på att man vaknar helt genomsvettig .

~Paul~
Citera
2012-02-03, 13:32
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, du är inte ensam om att ha sådana mardrömmar. Händer mig rätt ofta!

Inte undra på att man vaknar helt genomsvettig .

~Paul~
Ja lakanet låg som en korv mitt i sängen när jag vaknade. Jävlar vad jag jagade det fanskapet som hade gjort sådär med min stackars kniv
Citera
2012-02-03, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Haahaaa. Hoppas att du fick tag i det svinet .

~Paul~
Citera
2012-02-03, 13:49
Medlem
Dragonauts avatar
Nej jag gjorde ju inte det tyvärr. Men det kommer fler nätter...
Citera
2012-02-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likse
Jag väntar en knivleverans av min bror som är på väg hit från Japan. JDet blev en japansk grönsakskniv och en liknande kockkniv. Kockkniven var, enligt knivsmeden, i svenskt stål. Vad är detta månne? Vilket stål importerar japanerna härifrån för att göra knivar?

Jag har en lite dassig mobilbild på knivarna (det är de två i mitten). Den med svart handtag är den i svenskt stål (duh).

http://imageshack.us/photo/my-images/507/knivar.jpg/

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Det är en Misono Western Deba.

2. De importerar i princip allt de anser överensstämmer med deras kvalitetskrav och lämplighet i samband med diverse modeller. Sandvik 19C27 är ganska populärt. Din kniv är förmodligen tillverkad i Sandvik 20C, vilket motsvarar AISI 1095.

~Paul~

Jag ber att få tacka för svaret!

Jag tittade runt litegrann och hittade denna Misono hos http://japanesechefsknife.com/SwedenSteelSeries.html

Jag antar att det är på sin plats att införskaffa en vettig slipsten, har herrn månne några tips? Bruksskärpa är väl det jag egentligen är ute efter, även om det vore kul att gå "nuts" av nördiga skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in