2010-09-14, 20:28
Medlem
Chutotoros avatar
Häftig samling

Vad är tanken bakom kortare carving/trancherknivar som tex din Itou? Är det inte lite opraktiskt? Vore kul att se dina kockknivar sen också
Citera
2010-09-14, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Häftig samling

Vad är tanken bakom kortare carving/trancherknivar som tex din Itou? Är det inte lite opraktiskt? Vore kul att se dina kockknivar sen också
Meningen var att jag skulle använda carvern i samband med jakt och fiske. Så blev det dock inte. När jag fick se kniven så kunde jag inte förmå mig att använda den. Har ju så många andra som klarar jobbet .

Min Itou Carver är inte så kort som man skulle tro. Kortet ljuger lite. Bladet är ca 150 mm långt, perfekt för lite tricksigare arbeten.

Jaktkniven har ett 95 mm långt blad och Santokun 175 mm.

~Paul~

PS Skall se om jag kan ta lite bilder på mina köksknivar också. Det får bli i utomhusmiljö.
Citera
2010-09-14, 20:43
Medlem
Bondpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Wall off URL

~Paul~

Jag vart nästan lite pilsk av din vackra samling! är själv helt galen i knivar
Citera
2010-09-14, 20:51
Medlem
FordEscis avatar
Jag fick två Anders-Petterknivar i 25-årspresent som jag är mycket nöjd med.
Citera
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondpojken
Jag vart nästan lite pilsk av din vackra samling! är själv helt galen i knivar
Jag tror att det är en liten knivsamlare i de flesta killar/män . Ofta hänger det ihop med andra intressen som friluftsliv, jakt eller fiske. Vi som samlar på knivar samlar gärna också på armbandsur, ficklampor och sportfiskerullar .

Jag samlar dessutom på kristallfigurer, Rosa Ljung porslin samt självklart kokböcker.

~Paul~
Citera
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Jag fick två Anders-Petterknivar i 25-årspresent som jag är mycket nöjd med.
Ja, det är riktigt fina knivar för sitt pris.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 21:01
Medlem
Dragonauts avatar
Ja du Paul. Du gillar ju buck, fälkniven och spydies iaf Roligt att du har en dodo! Skulle dock gärna se fler bilder på din WTC-kniv med låda om man får komma med önskemål Då får gärna PMa om du kanske tycker det är en aning OfT
Citera
2010-09-14, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Ja du Paul. Du gillar ju buck, fälkniven och spydies iaf Roligt att du har en dodo! Skulle dock gärna se fler bilder på din WTC-kniv med låda om man får komma med önskemål Då får gärna PMa om du kanske tycker det är en aning OfT
Inga problem. Jag tar några bilder i morgon i dagsljus. Det blir så taskig kvalité på bilderna annars.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 21:33
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, Kyocera är billigare men jag tycker ändå att Itou är värda sitt pris .

Här är mina tre pjäser.

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinatreItouknivartwbeskuren100914.jpg

~Paul~

Saknar min Itou såååå mycket. Inget roligt att jobba med en 240mm Moritika Kiritisuke i AS. Skickade tillbaka min Itou för drygt tre veckorsedan nu...
Citera
2010-09-14, 22:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Saknar min Itou såååå mycket. Inget roligt att jobba med en 240mm Moritika Kiritisuke i AS. Skickade tillbaka min Itou för drygt tre veckorsedan nu...
Förstår din ångest .

~Paul~
Citera
2010-09-14, 23:19
Medlem
2 frågor till er som verkar ha provat allt.

Är på väg att skaffa mig en sujihiki men pg.a. ngt ansträngd ekonomi så blir det budget och har i princip bestämt mig för en fujiwara 270mm.

Frågan är om jag ska gå på FKH eller FKM. Hur "mycket" rostar FKH, har aldrig haft en HC kniv innan.

Sen är jag på jakt efter en bra skalkniv runt 6-8 cm. Någon som har rekommendationer.. samma sak där budget, en hyffsad kniv.. använder den inte så ofta men de gånger jag behöver den så svär jag idag. Har någon billig IKEA variant som inte går så vass hur f-n jag än bär mig åt.

Hittade Wüsthof Gourmet för 137:- vilken verkar som ett bra klipp eller finns det andra knivar som springer cirklar runt den i samma prisklass? ~ 200:-
Citera
2010-09-14, 23:30
Medlem
chikakas avatar
Finns det någon vettig knivserie, tex på jck som inte har så super"snäv" egg? Vill kunna skärpa dem med sharpmakern (40 el 30), orkar inte skicka iväg och kan inte hantera våtstenar och frihand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in