2013-08-11, 19:23
Medlem
Upp till ca 4500 men jag håller mig gärna under det, däremot vill jag att det ska vara en klart bättre kniv än Global.
Citera
2013-08-11, 20:00
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Upp till ca 4500 men jag håller mig gärna under det, däremot vill jag att det ska vara en klart bättre kniv än Global.
Det borde du nästan få en fin custom för.
Citera
2013-08-11, 20:01
Medlem
Ja jäklar, det var en fet budget på EN kniv..

Citat:
Citera
2013-08-11, 20:34
Medlem
Det är som sagt mitt max, jag uppskattar bra prylar men inser också att det säkert finns riktigt bra knivar för långt under det priset.

Är lite smånojjig när det kommer till custom, jag menar en vanlig kniv kan jag gå till affären och känna på innan jag köper den, en customkniv känns klart mer osäkert, men jag kanske tänker fel.
Citera
2013-08-11, 22:49
Medlem
rob1234s avatar
Hur länge kan du tänka dig att vänta?
Med din budget så kan du få något riktigt fint/bra. De flesta custommakare kan ju göra deras "standardknivar" så cusom behöver inte betyda att du ritar upp den.

Shun hade jag inte köpt eftersom den har för böjd eggkurva och du betalar mycket för namnet.
Senast redigerad av rob1234 2013-08-11 kl. 22:52.
Citera
2013-08-11, 23:03
Medlem
Citat:
Tänkte investera i en ny kockkniv, har i dagsläget knivar från Global som jag inte är jättenöjd med, det är väl helt okej men skulle inte köpa dem igen.

Nu skulle jag vilja ha förslag på en riktigt bra kniv, jag har tittat på Shun Kaji 20 cm och jag gillar utseendet samt antar att det är en bra kniv, dock är det i överkant av vad jag är villig att betala.

När jag köpte globalknivarna så trodde jag att det var the shit men insåg ganska snabbt att det var rätt dåliga knivar i förhållande till priset, så för att slippa göra samma misstag ber jag er proffs om lite råd.
För att svara på din fråga så lägga inte pengarna på en nniv från Kai. De är precis som Global överprisade.

Håller med de andra: gå custom om du orkar vänta eller handgjort. Du kan visserligen inte känna på dem innan men det är ingen stor sak. För att det ska ge något behöver du ändå jobba en längre stund med kniven alternativt att du är proffs och då vet du vad du letar efter (finns många här som kan hjälpa till efter en beskrivning). Stora frågan är som vanligt rostfritt eller kolstål? ;-)
Citera
2013-08-11, 23:40
Medlem
Pankreatits avatar
Annars är ju en vanlig rekommendation Akifusa PM: http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&c ategory_id=112&Itemid=94
Ca 1800 för en 24cm kockkniv i bra stål. Pengar kvar till en kniv till kanske?

Det är väl knappast något som kostar mer än 2000 som är direkt dåligt kan jag tänka mig.
Citera
2013-08-12, 00:38
Medlem
Jag tror det lutar åt rostfritt, jag tror jag kommer ha svårt att sköta om en kolstålskniv. Var ska jag kolla om jag vill hitta alternativ för custom?

Den akifusa PM verkar ju trevlig, gillar verkligen det utseendet.
Citera
2013-08-12, 10:34
Medlem
Jag har lovat att återkomma med sommarens fynd. Och här är de:
https://www.dropbox.com/s/s8f285pbb1miswf/SommarensKnivar.JPG

Uppifrån ner:
1. Styv filékniv från Frosts. (9210p) 5 kr
2. Frosts kockkniv. (4216) Köpet som jag är mest nöjd med. 5 kr
3. Stainless steel. Stålvaru AB Sweden. Med tjockare gods än kniv 4. 10 kr
4. KN Allkniv med trähandtag. Nu är den slipad på bara ena sidan och tänkt att skära sushi mm. 5 kr
5. Eskilstuna brödkniv. Trots mången brödknivar var den fin pga. handtaget. 10 kr
6. Erik Anton Berg. Eskilstuna Sweden rostrfri med fisklogga. Är det någon slaktkniv? Vad har man en sån till egentligen? Filéa kött? 5 kr
7. KN Styckkniv. 5 kr
8. En kortare variant av KNs brödkniv. 10 kr

Allt det där ovan är flashbacks fel! Nu har jag alldeles för många knivar (fast bara runt 20 stycken) och till och med sambon tycker att jag inte är klok. Men äsch, nöjd är jag ändå! Känns gott att man lyckas rädda svenska kvalitetsprodukter som dessutom är funktionella.
Citera
2013-08-12, 12:12
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Jag har lovat att återkomma med sommarens fynd. Och här är de:
https://www.dropbox.com/s/s8f285pbb1miswf/SommarensKnivar.JPG

Uppifrån ner:
1. Styv filékniv från Frosts. (9210p) 5 kr
2. Frosts kockkniv. (4216) Köpet som jag är mest nöjd med. 5 kr
3. Stainless steel. Stålvaru AB Sweden. Med tjockare gods än kniv 4. 10 kr
4. KN Allkniv med trähandtag. Nu är den slipad på bara ena sidan och tänkt att skära sushi mm. 5 kr
5. Eskilstuna brödkniv. Trots mången brödknivar var den fin pga. handtaget. 10 kr
6. Erik Anton Berg. Eskilstuna Sweden rostrfri med fisklogga. Är det någon slaktkniv? Vad har man en sån till egentligen? Filéa kött? 5 kr
7. KN Styckkniv. 5 kr
8. En kortare variant av KNs brödkniv. 10 kr

Allt det där ovan är flashbacks fel! Nu har jag alldeles för många knivar (fast bara runt 20 stycken) och till och med sambon tycker att jag inte är klok. Men äsch, nöjd är jag ändå! Känns gott att man lyckas rädda svenska kvalitetsprodukter som dessutom är funktionella.
Bra skit!

Haha! Samma här! Gud va skit jag fick när jag kom dragandes med en påse gamla knivar.
Citera
2013-08-12, 13:29
Medlem
Konosuken e fin annars

http://barariktigmat.se/2013/august/konosuke-hd.html

Citat:
Jag tror det lutar åt rostfritt, jag tror jag kommer ha svårt att sköta om en kolstålskniv. Var ska jag kolla om jag vill hitta alternativ för custom?

Den akifusa PM verkar ju trevlig, gillar verkligen det utseendet.
Citera
2013-08-12, 13:31
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Jag har tänkt att köpa ett bryne så att jag kan hålla mina knivar vassa, men efter att ha renoverat köket så har jag rätt lite pengar kvar. Tror ni ett Ikea bryne fungerar tills vidare? Typ några månader(3-4) tills jag har pengar igen.

Tänker på en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30167003/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in