2011-11-04, 21:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Så dePaul. VG-10 tillverkas i Japan men kniven jag tittade på va likadan som den japanska OEM-kniv jag köpte för ett tag sedan och det stod "Swedish steel" på skylten. Vem ljuger? Är det fel på skylten eller är det så att det inte är VG-10 stål i dessa knivarna? Eller kan det vara så att knivarna trotts att dom ser lika dana ut har olika stål??
Tyvärr vet jag inte vilken kniv du menar och därför kan jag inte svara på vari felet ligger. En sak är dock säker. Det är det japanska Takefu som tillverkar VG-10 stålet. De har i några enstaka fall exporterat färdiga ämnen till andra länder, som Kina och Taiwan men aldrig gått med på att dessa länder tillverkar stålet som sådant.

Jag är inte säker på att någon medvetet ljuger. Förmodligen handlar det om missinformation.

~Paul~
Citera
2011-11-05, 01:37
Medlem
rob1234s avatar
Cooks Illustrated har testat knivslipar.....
En hjul-grejj for $7.99 slog sharpmakern
http://www.cooksillustrated.com/equipment/overview.asp?docid=14677
Lanken funkar nog bara nagon vecka, de brukar stanga dem efter det (for att fa folk att betala)

Disclaimer: Aven om jag foredrar vatstenar sa har jag inga tvivel om att i flexibilitet, effekt och livslangs sa slar sharpmakern den vinnande losningen med hastlangder. CI ar inte direkt att lita pa i knivrelaterade sammanhang.
Citera
2011-11-05, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tyvärr vet jag inte vilken kniv du menar och därför kan jag inte svara på vari felet ligger. En sak är dock säker. Det är det japanska Takefu som tillverkar VG-10 stålet. De har i några enstaka fall exporterat färdiga ämnen till andra länder, som Kina och Taiwan men aldrig gått med på att dessa länder tillverkar stålet som sådant.

Jag är inte säker på att någon medvetet ljuger. Förmodligen handlar det om missinformation.

~Paul~

http://japanesechefsknife.com/images/Img199.jpg

Jag är helt säker på att den hade samma utseende som denna gekko-kniven. Jag är dock ganska säker på att kanjit inte stämmer. Sen stod det Swedish steel på skylten som dom tejpat på förpackningen. Det va i kyoto så jag har ingen möjlighet att kolla igen, men ska åka dit en till innan jag åker hem iaf.
Citera
2011-11-05, 07:42
Medlem
Det känns ju som att den fasttejpade skylten kan ha fel...
Svenskt stål har ju bra rykte så dom drog nog bara till med det.
Citera
2011-11-05, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Lanken funkar nog bara nagon vecka, de brukar stanga dem efter det (for att fa folk att betala)

Disclaimer: Aven om jag foredrar vatstenar sa har jag inga tvivel om att i flexibilitet, effekt och livslangs sa slar sharpmakern den vinnande losningen med hastlangder. CI ar inte direkt att lita pa i knivrelaterade sammanhang.
Haha, den var fin . Säkert ett väl utfört och mångfacetterat test .

~Paul~
Citera
2011-11-05, 08:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
http://japanesechefsknife.com/images/Img199.jpg

Jag är helt säker på att den hade samma utseende som denna gekko-kniven. Jag är dock ganska säker på att kanjit inte stämmer. Sen stod det Swedish steel på skylten som dom tejpat på förpackningen. Det va i kyoto så jag har ingen möjlighet att kolla igen, men ska åka dit en till innan jag åker hem iaf.
Den är förvillande lika Gekkon. Det är därför lätt att anta att det rör sig om samma stål, dvs VG-10.

Svårt att säga varför det stod "Swedigh Steel" på skylten. VG-10 är lika mycket svenskt som 12C27 är japanskt.

~Paul~
Citera
2011-11-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den är förvillande lika Gekkon. Det är därför lätt att anta att det rör sig om samma stål, dvs VG-10.

Svårt att säga varför det stod "Swedigh Steel" på skylten. VG-10 är lika mycket svenskt som 12C27 är japanskt.

~Paul~

Jag va runt i Osaka och kollade lite och alla som ser ut som gekkon har VG-10 stål. Jag tror det är fel på skylten. Förövrigt så kan jag rekommendera Kitchen street i Namba om någon har vägarna förbi! Det är lite som att man kommer till matlagningsparadiset. Där finns allt och lite till i knivväg och ofta för hyfsade pengar. När jag börjar jobba så ska jag lura mig själv till att jag har behovet av en dyr sashimi-kniv. Dom är ju bara så läckra!!
Citera
2011-11-05, 15:59
Medlem
re-make-remodels avatar
Har varit borta från tråden under en tid, mycket arbete, men jag har följt med någorlunda.
Det ser trots allt ut att arta sig med en svensk kniv. Och självklar är jag med.
Såg en bild på askviril, kanske kunde vara något.
Under tiden som har gått har jag insett att vad den stora frågan i tråden handlar om är stålet och då gärna kolstål eller rostfritt och sedan schatteringar ner i micronivå. Jag använder alla sorter men hyser en stark känslomässig förkärlek till kolstål. Jag har använt alla sorter professionellt och under långa dagar, med alla former av livsmedel och vad jag kommer fram till är att jag vet mindre och vill ha fler knivar. Jag är nästan säker på att de flesta som vill köpa sin första riktiga kniv och känner sig rådvilla finner gott i att skaffa sig en VG-10 kniv av typ som passar för dem. Det finns ingen kniv, inget stål som slår VG-10 i ett restaurangkök. Nu är det ju inte alltid så enkelt. Det är inte alltid man vill ha den bästa kniven, ibland vill man ha den snyggaste, den hårdaste, den vassaste, den dyraste. Men som allround om jag bara hade tre knivar och arbetade i ett bra (läs stressigt) kök då skulle det vara VG-10.
Någon dag när jag har tid ska jag försöka betygsätta alla knivar med deras respektive stål utifrån egen erfarenhet och med egen utgångspunkt. Det kunde vara intressant i sammanhanget tror jag.
Jag föredrar en kock-kniv på 210mm och använder sällan 240mm. Nästan aldrig 270mm som exempel. Kock-kniven är grundbulten i ett kök och arbetshästen. Därför är det inte avgörande vad man använder för övriga knivar. Min suji använder jag kanske var tredje dag och då under begränsat med tid men kock-kniven dansar sju timmar varje dag och då måste den brynas oavsett stål. Återkommer om detta.
Citera
2011-11-05, 18:23
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234

Den där är ju 4 år gammal! Så en vecka är nog inga problem ; )
Citera
2011-11-05, 22:22
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Den där är ju 4 år gammal! Så en vecka är nog inga problem ; )

Testen ar gammal, men de ateranvander dem flitigt och skickar ut i deras nyhetsbrev.
Citera
2011-11-06, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av re-make-remodel
Har varit borta från tråden under en tid, mycket arbete, men jag har följt med någorlunda.
Det ser trots allt ut att arta sig med en svensk kniv. Och självklar är jag med.
Såg en bild på askviril, kanske kunde vara något.
Under tiden som har gått har jag insett att vad den stora frågan i tråden handlar om är stålet och då gärna kolstål eller rostfritt och sedan schatteringar ner i micronivå. Jag använder alla sorter men hyser en stark känslomässig förkärlek till kolstål. Jag har använt alla sorter professionellt och under långa dagar, med alla former av livsmedel och vad jag kommer fram till är att jag vet mindre och vill ha fler knivar. Jag är nästan säker på att de flesta som vill köpa sin första riktiga kniv och känner sig rådvilla finner gott i att skaffa sig en VG-10 kniv av typ som passar för dem. Det finns ingen kniv, inget stål som slår VG-10 i ett restaurangkök. Nu är det ju inte alltid så enkelt. Det är inte alltid man vill ha den bästa kniven, ibland vill man ha den snyggaste, den hårdaste, den vassaste, den dyraste. Men som allround om jag bara hade tre knivar och arbetade i ett bra (läs stressigt) kök då skulle det vara VG-10.
Någon dag när jag har tid ska jag försöka betygsätta alla knivar med deras respektive stål utifrån egen erfarenhet och med egen utgångspunkt. Det kunde vara intressant i sammanhanget tror jag.
Jag föredrar en kock-kniv på 210mm och använder sällan 240mm. Nästan aldrig 270mm som exempel. Kock-kniven är grundbulten i ett kök och arbetshästen. Därför är det inte avgörande vad man använder för övriga knivar. Min suji använder jag kanske var tredje dag och då under begränsat med tid men kock-kniven dansar sju timmar varje dag och då måste den brynas oavsett stål. Återkommer om detta.
Välkommen tillbaka! Kul läsning! Skall bli trevligt att läsa fortsättningen.

~Paul~
Citera
2011-11-06, 10:26
Medlem
Kremls avatar
Jag har samma knivar sen jag började i kockyrket för snart 20 år sedan..

Primärt en Mac mighty följt av ett antal Dreizack/Wusthof, riktiga arbetshästar som klarar allt.

De ligger perfekt balanserade i handen och har med tiden i princip vuxit ihop med mig

Under åren har man sett och provat många andra knivar men ALDRIG ens övervägt att byta till något annat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in