2009-04-29, 18:15
Medlem
Citat:
Jag tror inte hon ljuger, det hade jag märkt. Hon är ledsen nu, hon tror jag ska dumpa henne.
Haha.

Ja folk brukar tro att dom alltid skulle märka om deras närstående ljuger.
Dom brukar även ha fel.
Citera
2009-05-01, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Klamydia kan ligga latent väldigt länge och det är det som gör det farligt för tjejer som kan bli sterila av det (kan leda till äggledarinflammation). Kan även orsaka bitestikelinflammation hos killar, fast det är väl mindre vanligt om jag förstått det hela rätt.

Provresultaten kan ju ge fel svar, men det beror nog på felaktigt lämnade (urin)prov. Men även då är det tveksamt. Som jag förstått det så gör dom nuförtiden DNA-analys och dom ska ju vara väldigt träffsäkra. Har ni fått göra strykprov ser jag inte hur dom skulle ha missat det.

Om din tjej testat positivt får du automatiskt en behandling, behöver inte lämna prov.

Men ja.. jag får nog ställa mig bland otrohetsförespråkarna. Tyvärr.

Men hur ser provresultatet ut, ifall det ligger latent vid provtillfället, syns det eller inte?

Barnmorskan vi pratade med igår sa att all antibiotika, som hon käkat för alla "urinvägsinfektioner", kan ha dämpat klamydian. Hon menade alltså att klamydia bakterierna kan ha varit väldigt oaktiva och få, att dom varit i "dvala" p.g.a. all antibiotika hon ätit, att det därför fanns en möjlighet att klamydian inte upptäcktes vid tidigare prover. Hon sa även att utifrån sett ser det ju onekligen ut som att någon varit med någon annan, men att det inte var den enda möjliga orsaken till att hon hade fått klamydia(läs det jag skrev ovan). Barnmoskan sa även att p-medel inte döljer klamydia.

Vi ska göra var sitt prov på måndag iaf. Jag vill och tror inte att hon gjort något, men jag kan inte bortse från det faktum att hon faktiskt har (fått?) klamydia.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-05-01 kl. 13:38.
Citera
2009-05-01, 14:14
Medlem
distanss avatar
Citat:
Men hur ser provresultatet ut, ifall det ligger latent vid provtillfället, syns det eller inte?

Det syns. Med latent innebär helt enkelt att det inte brutit ut, men likväl har man bakterierna i kroppen. Därför är det viktigt att man även testar sig fast man inte har symtom. Vi kan väl säga att en "kompis" blivit smittad två ggr av tjejer som inte visste att dom hade det, men likväl testade dom positivt efter att "kompisen" hade fått symtomen. Båda gångerna hade tjejernas tidigare killar varit ute och slaskat under uppbråttsfasen - givetvis utan deras vetskap - och dom hade ju ingen anledning att tro att dom skulle blivit smittade eftersom dom haft samma partner sista x månaderna/åren.

Citat:
Barnmorskan vi pratade med igår sa att all antibiotika, som hon käkat för alla "urinvägsinfektioner", kan ha dämpat klamydian. Hon menade alltså att klamydia bakterierna kan ha varit väldigt oaktiva och få, att dom varit i "dvala" p.g.a. all antibiotika hon ätit, att det därför fanns en möjlighet att klamydian inte upptäcktes vid tidigare prover. Hon sa även att utifrån sett ser det ju onekligen ut som att någon varit med någon annan, men att det inte var den enda möjliga orsaken till att hon hade fått klamydia(läs det jag skrev ovan). Barnmoskan sa även att p-medel inte döljer klamydia.

Jag har skickat in prov via posten (hemmatest) vid ett par tillfälle och frågade en läkare om inte bakterierna dog när dom låg i -15 grader i en brevlåda 1½ dag innan det kom fram. Och svaret var då att eftersom dom gör DNA-analys så spelar det ingen roll, dom hittar det oavsett. Så jag tycker det låter lite långsökt. Men, jag vet inte till 100% Vore ju troligare att antibiotikan helt hade tagit ut det isf?!

Citat:
Vi ska göra var sitt prov på måndag iaf. Jag vill och tror inte att hon gjort något, men jag kan inte bortse från det faktum att hon faktiskt har (fått?) klamydia.

Men var det inte redan konstaterat hos henne? Jag skriver bara om egen erfarenhet, förlåt, min kompis erfarenhet och det som sägs i detta forum ska ju inte tas som absoluta sanningar - jag är ju inte den undersökande läkaren. Det är ju ett tufft läge, man vill ju tro det bästa om folk. Men, klamydia är VÄLDIGT smittsamt och vi har en stor tradition i Sverige av att kunna hitta det. Så.. ja.. Prata med läkaren i enrum och be om hans syn på det hela.

Och glöm för allt i världen inte att berätta hur det går... Lycka till!
Citera
2009-05-01, 15:00
Bannlyst
Citat:
Det syns. Med latent innebär helt enkelt att det inte brutit ut, men likväl har man bakterierna i kroppen. Därför är det viktigt att man även testar sig fast man inte har symtom. Vi kan väl säga att en "kompis" blivit smittad två ggr av tjejer som inte visste att dom hade det, men likväl testade dom positivt efter att "kompisen" hade fått symtomen. Båda gångerna hade tjejernas tidigare killar varit ute och slaskat under uppbråttsfasen - givetvis utan deras vetskap - och dom hade ju ingen anledning att tro att dom skulle blivit smittade eftersom dom haft samma partner sista x månaderna/åren.

Jag har skickat in prov via posten (hemmatest) vid ett par tillfälle och frågade en läkare om inte bakterierna dog när dom låg i -15 grader i en brevlåda 1½ dag innan det kom fram. Och svaret var då att eftersom dom gör DNA-analys så spelar det ingen roll, dom hittar det oavsett. Så jag tycker det låter lite långsökt. Men, jag vet inte till 100% Vore ju troligare att antibiotikan helt hade tagit ut det isf?!

Men var det inte redan konstaterat hos henne? Jag skriver bara om egen erfarenhet, förlåt, min kompis erfarenhet och det som sägs i detta forum ska ju inte tas som absoluta sanningar - jag är ju inte den undersökande läkaren. Det är ju ett tufft läge, man vill ju tro det bästa om folk. Men, klamydia är VÄLDIGT smittsamt och vi har en stor tradition i Sverige av att kunna hitta det. Så.. ja.. Prata med läkaren i enrum och be om hans syn på det hela.

Och glöm för allt i världen inte att berätta hur det går... Lycka till!

Nja, olika antibiotika påverkar väl olika bakterier och var dom finns i kroppen. Annars skulle det ju räcka med ett enda antibiotika mot allt, eller?

Ja det vore ju oerhört konstigt om hon nu skulle fått det innan mig. Jag menar att klamydian isf kunnat ungdå 2 test och dessutom inte smittat mig under fyra måndaers tid(sista testet gjordes 4 månader efter att vi hade sex första gången typ). Frågan är ju hur sannolikt det är att det skulle bli sådär som jag skrivit ovan, om det ens är möjligt.

Ska som sagt ta prov båda två på måndag igen, vad betyder det om jag inte är smittad respektive är smittad denna gång?

Edit: Hur blir det, rent rättsligt eftersom det är smittskydde lag, om båda av oss säger att vi inte har varit med någon annan när vi båda två varit rena på föregående prover under våran tid som par och plötsligt en visar possitivt? Går det vidare till rätten, eller hur funkar det när det blir en sån här situation?

Edit 2: Vad är strykprov föressten? På ungdomsmottagningen har vi fått kissa i burk, det fick hon nog göra hos läkaren också tror jag. Hon tog även blodprov hos läkaren, om det var för klamydia eller inte har jag ingen aning om.

Edit 3: Räcker det med en enda klamydia bakterie, för att det ska ge utslag på prov, eller måste det vara X många bakterier innan det kan börja ge utslag på prover?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-05-01 kl. 15:39.
Citera
2009-05-01, 23:51
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Nja, olika antibiotika påverkar väl olika bakterier och var dom finns i kroppen. Annars skulle det ju räcka med ett enda antibiotika mot allt, eller?

Jo, precis, olika ab slår mot olika saker. Ab mot urinvägsinfektion och klamydia verkar lite olika på bakterierna efter en snabb koll på FASS.

Citat:
Ja det vore ju oerhört konstigt om hon nu skulle fått det innan mig. Jag menar att klamydian isf kunnat ungdå 2 test och dessutom inte smittat mig under fyra måndaers tid(sista testet gjordes 4 månader efter att vi hade sex första gången typ). Frågan är ju hur sannolikt det är att det skulle bli sådär som jag skrivit ovan, om det ens är möjligt.

Nej, det verkar inte speciellt troligt nej

Citat:
Ska som sagt ta prov båda två på måndag igen, vad betyder det om jag inte är smittad respektive är smittad denna gång?

Edit: Hur blir det, rent rättsligt eftersom det är smittskydde lag, om båda av oss säger att vi inte har varit med någon annan när vi båda två varit rena på föregående prover under våran tid som par och plötsligt en visar possitivt? Går det vidare till rätten, eller hur funkar det när det blir en sån här situation?

Eftersom hon är smittad kommer du att få Doxyferm utskrivet oavsett. Dom förutsätter att du också är smittad nämligen. Det är därför jag inte riktigt förstår varför du ska lämna prov. Sen kommer dom att fråga vilka du haft oskyddad sex med det sista året. Du kan ju alltid ljuga och säga "ingen", alternativt kan du klämma in nån tjej som nobbade dig på krogen Det är sekretessbelagt, så dom får aldrig reda att det är du. Sen i sin tur får dom en lapp hem i brevlådan att dom måste testa sig. Här i Malmö är det "Postfack 8" som är avsändaren hehe.

Citat:
Edit 2: Vad är strykprov föressten? På ungdomsmottagningen har vi fått kissa i burk, det fick hon nog göra hos läkaren också tror jag. Hon tog även blodprov hos läkaren, om det var för klamydia eller inte har jag ingen aning om.

Strykprovet är den härliga topsen dom stoppar ner i URINRÖRET. Inte en helt underbar känsla. Snoppen blir ungefär lika stor som en vindruva. Någon överlevnadsinstinkt tror jag Tänk på att morgonurin är det bästa, alt vänta några timmar innan du lämnar provet. Blodprov tar dom mig veterligen endast för HIV.

Citat:
Edit 3: Räcker det med en enda klamydia bakterie, för att det ska ge utslag på prov, eller måste det vara X många bakterier innan det kan börja ge utslag på prover?

Det behövs X antal skulle jag tro.. Annars får dom nog leta järnet

Det bör gå minst en vecka från ett eventuellt smittotillfälle innan prov tas. Man ska inte ha kissat på två timmar innan provtagning. Om detta är uppfyllt är klamydiatestet mycket säkert.

http://www.vardguiden.se/templates/A...Articleid=2691
Citera
2009-05-02, 00:01
Medlem
Eh Whatevers avatar
Är hon populär / har varit populär?

Dom är oftast bäst på att ljuga, även knulla runt.
Citera
2009-05-02, 01:27
Bannlyst
Citat:

Det bör gå minst en vecka från ett eventuellt smittotillfälle innan prov tas. Man ska inte ha kissat på två timmar innan provtagning. Om detta är uppfyllt är klamydiatestet mycket säkert.

http://www.vardguiden.se/templates/A...Articleid=2691

Där kanske vi har haken?

Barnmorskan (samt hennes läkare) sa att vi inte skulle ha kissat på en timma innan provtagning. Vi båda väntade ungefär en timma, inte två, innan vi lämnade proverna vi gjort, från att vi hade kissat som vanligt. Det senaste provet som min tjej gjorde, hade hon dock inte kissat någonting den dagen innan provtagning, att hon inte hade kissat sedan dagen innan provet. Sen att hon käkat en massa antibiotika, för urinvägsinfektion från och till, kan ju spela en roll också som sagt.

Sen har hon kollat upp med en kille som hon var med innan mig, mellan mig och hennes x, han hade tydligen klamydia i höstas. Men inte nämnt min tjej, till dom man ska berätta, för vilka man varit med.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-05-02 kl. 01:29.
Citera
2009-05-02, 02:13
Medlem
distanss avatar
Citat:
Där kanske vi har haken?

Barnmorskan (samt hennes läkare) sa att vi inte skulle ha kissat på en timma innan provtagning. Vi båda väntade ungefär en timma, inte två, innan vi lämnade proverna vi gjort, från att vi hade kissat som vanligt. Det senaste provet som min tjej gjorde, hade hon dock inte kissat någonting den dagen innan provtagning, att hon inte hade kissat sedan dagen innan provet. Sen att hon käkat en massa antibiotika, för urinvägsinfektion från och till, kan ju spela en roll också som sagt.

En timme eller två, tror inte det har så stor betydelse, så länge man inte är "nyspolad".

Citat:
Sen har hon kollat upp med en kille som hon var med innan mig, mellan mig och hennes x, han hade tydligen klamydia i höstas. Men inte nämnt min tjej, till dom man ska berätta, för vilka man varit med.

Okej, jag neggar lite.. men att det skulle ha missats så många gånger efteråt? Du kan ju lite fint fråga om han hade typ I eller II, och sen kolla vilken hon har
Citera
2009-05-02, 02:19
Bannlyst
ledsen att säga det men hon har varit otrogen, testen ger 99% av fallen utslag på första försöket.

det ger mig ingen glädje att konstatera detta. Om du älskar henne förlåter du och ni båda kan börja om,om inte så vet du iaf att hon ljugit för dig
Citera
2009-05-02, 09:08
Bannlyst
Citat:
En timme eller två, tror inte det har så stor betydelse, så länge man inte är "nyspolad".

Okej, jag neggar lite.. men att det skulle ha missats så många gånger efteråt? Du kan ju lite fint fråga om han hade typ I eller II, och sen kolla vilken hon har

Finns det olika typer av klamydia?

Första provet gjorde hon i december (hos läkaren för urinvägs infektion), vi träffades i november, hon var med den killen i november. Jag gjorde också ett test i december. Det hade iaf bara gått några veckor från att vi hade sex, till första provet. Det kanske bara var en vecka efter att vi hade sex från sexet till att jag testade mig, nu när jag tänker efter. Mellan tjejen och den förra killen hon strulade med, var det väl ett par veckor, emellan testet. Det ska ju gå ett par, tre veckor innan man ska testa sig efter sex. Så första provet ska man väl inte kolla så mycket på.. Så det är provet för två månader sedan, som man kanske endast ska räkna in, som kan blivit fel på isf?

Alltså det jag menade är att ju kortare tid det gått från att du kissat, till att kissa på provtagningen, destu högre chans är det väl att resultatet inte visar något?

Jag tror inte tjejen ljuger, för jag ser inte minsta tecken på att hon skulle ljuga(jag ser ofta när folk ljuger, lägger märke till när dom säger något lite, lite, olikt mot vad det sagt innan och sånt) efter allt jag/vi har frågat/pratat om. Jag har sett när hon ljugit förut, om små saker, lätt att genomskåda (hon kan helt enkelt inte hålla masken och hon skäms, "gömma ansiktet" o.s.v.). Hennes vänner har sagt ocskå, att hon inte kan ljuga, att hon är värdelös på det. Jag ser däremot att hon rädd för att jag ska dumpa henne, för hon förstår att det precis ser ut som om hon varit med någon annan. Vi har pratat om det här massor, och hon är lika förvånad som jag. Det första hon typ gjorde, när hon fick reda på det, var att ringa att berätta det för hennes mamma och fråga hur hon kunde ha klamydia.

Sen hade ju hon kunnat säga nej till ett klamydiatest hos läkaren också (läkaren sa att det inte behövdes, eftersom hon hade sagt att hon var ren sist och inte bytt partner eller något sånt), men det gjorde hon inte. Hon sa att om dom ville ta prov för klamydia, för säkerhets skull, så kunde dom göra det och då gjorde dom det. Hade hon varit orolig att någon smittat henne, om hon varit med någon annan under våran tid, så hade hon ju enkelt och lätt bara kunnat säga nej till att ta klamydia test också.

Är det större chans att bli smittad som tjej, än för en kille? D.v.s. om killen kommer i tjejen.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-05-02 kl. 09:49.
Citera
2009-05-02, 12:27
Medlem
Citat:
Finns det olika typer av klamydia?
Ja.
För några år sedan upptäcktes bland annat en ny mutation som spred sig bland ungdomar och som sjukvården hade missat. Man räknade då med att mellan fem-tio procent av de som testats felaktigt hade friskförklarats. Den testmetod för klamydia som används är inriktad mot att hitta ett parti i bakteriens gener, ett så kallat målområde. Eftersom det skett en mutation just i det målområde som flera test är inriktade mot, har testernas träffsäkerhet minskats.
Citera
2009-05-02, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av precious
Ja.
För några år sedan upptäcktes bland annat en ny mutation som spred sig bland ungdomar och som sjukvården hade missat. Man räknade då med att mellan fem-tio procent av de som testats felaktigt hade friskförklarats. Den testmetod för klamydia som används är inriktad mot att hitta ett parti i bakteriens gener, ett så kallat målområde. Eftersom det skett en mutation just i det målområde som flera test är inriktade mot, har testernas träffsäkerhet minskats.

Med andra ord, så är det inte omöjligt att ett korrekt utfört prov kan ha missat klamydian?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in