2009-03-04, 18:39
Medlem
en fråga om klamydia!

hej jag har bara en fråga om klamydia och hoppas jag kan få ett svar.

fråga är: kan klamydia på NÅGOT sätt smittas genom pussar/hångel?

seriösa svar tack!
Senast redigerad av Lemzor 2009-03-04 kl. 18:42. Anledning: tyckte överskriften var felaktig
Citera
2009-03-04, 18:46
Medlem
patiponkens avatar
Jag antar att det finns en möjlighet till oral överföring, beroende kanske på var munnen varit precis innan.

"Sjukdomen orsakas av en bakterie och smittar framför allt genom samlag. Klamydia är allvarligt eftersom det kan leda till sterilitet, framför allt hos kvinnor. Därför är det viktigt att man får behandling tidigt. En klamydiainfektion går alltid att bota."

Sjukvårdsrådgivningen punkt se säger ovan iallafall.

Om du är orolig så ring närmsta vårdcentral och fråga var du kan göra ett test gällande veneriska sjukdomar så hjälper dom dig.
Det är dessutom gratis den vägen. Åtminstone undersökningen/testet.

Är du blyg kan du annars köpa ett klamydia-test på apoteket. Detta skickar man in till lab och sen får man svar. Negativt = grattis, positivt = gå till läkare.
Kostar dock en slant. Närmre 300:-.
Citera
2009-03-04, 18:47
Medlem
RonaldReagans avatar
Oral klamydia borde rimligtvis kunna smitta via hångel. Genital klamydia får du inte genom att hångla med någon med en genital klamydiainfektion.
Citera
2009-03-04, 18:48
Medlem
tack så mycket, får väll dra och göra ett sånt test. bättre och vara på säkra sidan!
Citera
2009-03-04, 19:28
Medlem
torstenhingstens avatar
vad menas med oral klamydia....? enda jag har hört om är klamydia i ögat och klamydia i underlivet......bakterien överlever inte i munnen/hals väl?
Citera
2009-03-04, 19:29
Medlem
Så vitt jag vet finns inga säkra källor på att klamydia smittar via kyssar, endast teorier.
Citera
2009-03-04, 19:32
Medlem
torstenhingstens avatar
Finns vissa som säger man ska pissa direkt efter samlag om man vill undvika klamydia...då kisset sköljer bort bakterien. Detta kan man glömma då bakterien har väldigt starka vidhäftningsmekanismer och sätter sig ordentligt i urinröret
Citera
2009-03-04, 19:43
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
vad menas med oral klamydia....? enda jag har hört om är klamydia i ögat och klamydia i underlivet......bakterien överlever inte i munnen/hals väl?

Hehe, hur fan ser klamydia ut i ögat?
Citera
2009-03-04, 19:49
Medlem
torstenhingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Hehe, hur fan ser klamydia ut i ögat?

En infektion i ögat kan ge ett rött, irriterat öga.

Man kan även få klamydia i ändtarmen
Citera
2009-03-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemzor
hej jag har bara en fråga om klamydia och hoppas jag kan få ett svar.

fråga är: kan klamydia på NÅGOT sätt smittas genom pussar/hångel?

seriösa svar tack!

så ? ingen som vet säkert?
Citera
2009-03-04, 20:09
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:

Svaret är ganska säkert: Nej. För att kunna få det via pussar/hångel så ska man i princip planterat det i halsen med vilje, är inte ens säkert på att det lyckas.
Citera
2009-03-04, 20:10
Medlem
Citat:

Nej, för inga direkta studier har gjorts så man vet inte. Teoretiskt så skulle det kunna ska eftersom klamydia kan sätta sig i halsen, men det är inte på något sätt bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in