2009-12-07, 19:41
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Nej gör inte så! Det är mycket viktigt att man bara kissar lite, av den första urinen. Gör man enligt ovan kan provet bli utspätt och falskt negativt. http://www.vll.se/Sve/Centralt/Stand...20m%c3%a4n.pdf

Ber om ursäkt för min otydlighet. Givetvis är det bättre om man får första dropparna. Men idag så görs analysen med DNA och det behövs ytterst lite för att upptäcka det, dvs man gör ingen odling.
Citera
2009-12-13, 13:21
Medlem
Itapoteket löser klamydia problemet

Om du inte orkar springa på vårdcentralen och visa ballen för massa obehöriga kan jag rekommendera att köpa vibramycin mot klamydia på www.itapoteket.com

Jag köpte även wartec mot kondylom för att vara på den säkra sidan

Tog 5 dagar att på varorna direkt hem i brevlådan
Citera
2009-12-26, 17:21
Medlem
Efter man gått på antibiotikakuren vad händer sen? Har man sjukdomen latent eller är den long gone?
Citera
2009-12-26, 18:29
Medlem
Jag har läst att man som kille ofta inte får några som helst tecken på att man har sjukdomen. Jag har också läst att har man den länge nog så kan man bli steril. Men gäller det endast pga bitestikelinflammationen som man tillslut kan få. Eller är det själva klamydian som gör att man blir steril?
Citera
2009-12-26, 20:51
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Jag har läst att man som kille ofta inte får några som helst tecken på att man har sjukdomen. Jag har också läst att har man den länge nog så kan man bli steril. Men gäller det endast pga bitestikelinflammationen som man tillslut kan få. Eller är det själva klamydian som gör att man blir steril?

Bitestikelinflammation orsakas oftast av bakterier. Klamydia är en bakterie

Tjejer har större risk att bli sterila då dom kan ha klamydia asymtomatisk, vilket jag inte tror killar kan få på samma sätt då bitestikelinflammation känns (och syns).

Ring 1177 och säg "Kan jag få en subklinisk bitestikelinflammation av klamydia".
Citera
2009-12-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Bitestikelinflammation orsakas oftast av bakterier. Klamydia är en bakterie

Tjejer har större risk att bli sterila då dom kan ha klamydia asymtomatisk, vilket jag inte tror killar kan få på samma sätt då bitestikelinflammation känns (och syns).

Ring 1177 och säg "Kan jag få en subklinisk bitestikelinflammation av klamydia".

Alltså är det bitestikelinflammationen som orsakar steriliteten och inte klamydian i sig?
Citera
2009-12-26, 23:31
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinken
Alltså är det bitestikelinflammationen som orsakar steriliteten och inte klamydian i sig?

Ja, men inflammationen beror på klamydian.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=26654

Hos yngre män beror bitestikelinflammation nästan alltid på att en könssjukdom, oftast klamydia, sprids från urinröret till bitestikeln.

Man kan också få bitestikelinflammation av gonorré, TBC, svamp och virus, men det är mycket ovanligt.
Citera
2009-12-27, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Ja, men inflammationen beror på klamydian.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=26654

Hos yngre män beror bitestikelinflammation nästan alltid på att en könssjukdom, oftast klamydia, sprids från urinröret till bitestikeln.

Man kan också få bitestikelinflammation av gonorré, TBC, svamp och virus, men det är mycket ovanligt.

Okej, tack!
Citera
2009-12-29, 01:44
Medlem
Mrs.Cullens avatar
Sterilitet?

Vad jag har förstått ligger tjejer risigare till än killar när det gäller sterilitet och klamydia, är det någon som har någon statistik/aning om hur många av de tjejer som drabbas av klamydia som drabbas av problem senare? Nån som har nån egen upplevelse att delge?
Jag var på UM idag och försökte få något vettigt ur folket där, men det enda jag fick veta var att i 80% av de par som har problem med att skaffa barn har en av dem haft klamydia. Väldigt upplyftande. Inte.
Samtidigt känns det ju som att klamydia är en så pass "vanlig" sjukdom att det borde bli totalt ramaskri om alla tjejer som fick det blev sterila?
Vore kul att få veta ifall någon vet något/har någon erfarenhet?
Citera
2010-01-02, 11:56
Medlem
2:a gången jag fått klamydia (tror jag)

Hade aldrig tidigare haft några problem "där nere" men i somras (i början) hade jag oskyddat sex med en killkompis (både han och jag var singlar) men inte så roligt ca en vecka efteråt fick jag konstiga flytningar, sveda efter jag kissat, mellan blödningar (som jag aldrig haft tidigare) och ont i tjemagen.

Blev att boka tid på hälsocentralen och läkaren där frågade om jag hade haft oskyddat sex och jag svarade: NEJ ("skulle väl leka "fina" och duktiga flickan") men jag fick pendelin dels mot infektion i underlivet (läkaren kunde inte till 100 % säkert säga att det var det) och som läkare sa: "bara utifall" pencelin för klamydia.

Jag åt pencillet och blev "bra"...Träffade sen en kille jag var tillsammans med typ ca 3 månader inga problem då inte.

sen nu för ca 2 veckor sen hade jag dum som jag är sex med samma killkompis igen och vad sitter jag med nu "igen" : konstiga flytningar, sveda efter jag kissat, mellan blödningar och ont i tjemagen.

*suck* ska ringa på måndag och beställa tid. Denhär gången ska jag göra ett klamydiatest iallfall.
Citera
2010-01-02, 12:09
Medlem
Få pencellin på en gång

Ni som testat er för Klamydia har ni fått vänta med pencelinet tills nu fått positivt besked eller har ni fått de på en gång????
Citera
2010-01-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Ni som testat er för Klamydia har ni fått vänta med pencelinet tills nu fått positivt besked eller har ni fått de på en gång????

Fick det direkt efteråt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in