2007-11-13, 13:00
Medlem
fbes avatar
Det verkar finnas smaksatt...
http://mobil.fass.se/LIF/produktfakt...23&DocTypeID=6
Citera
2007-11-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Jag tror det blir svårt att ordna. ordinarie behandlingsvariant sträcker sig över en vecka. Det finns ett endosalternativ, ett gram Azitromycin, men ett gram är ganska mycket och jag har svårt att tro att det är smaklöst. Dessutom kan det bli svårt att tigga till sig den "icke ordinarie" kuren av en läkare utan goda skäl.

Etiskt sett är jag kluven. Det är förstås ett jäkla sätt att dra på sin tjej könssjukdomar och vara otrogen etc. Samtidigt så är det OFANTLIGT mycket värre om hon får gå med infektionen och bli steril av eländet, så på något sätt försöker du ju göra det rätta lite halvt om halvt.

Hursom. Lyckas du inte behandla henne, så snälla, kryp till korset och berätta, för att bli ofrivilligt barnlös senare i livet för att ens kille var en fegis är ett så bittert öde.

Men om jag får läkemedlet gratis av ungdomsmottagningen och sedan ringer vårdcentralen för test av könssjukdom, så borde inte de olika instanserna veta att jag har klamydia. Så därmed borde jag kunna få ta ut två doser av antibiotikan. Sedan blandar man ut det i en sås med mycket vitlök yougurt och basilika t.ex.
Citera
2007-11-13, 13:09
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordahlJ
Men om jag får läkemedlet gratis av ungdomsmottagningen och sedan ringer vårdcentralen för test av könssjukdom, så borde inte de olika instanserna veta att jag har klamydia. Så därmed borde jag kunna få ta ut två doser av antibiotikan. Sedan blandar man ut det i en sås med mycket vitlök yougurt och basilika t.ex.

Jag tror att vi i Sverige ännu så länge inte samkör register inom sjukvåden så det borde inte vara några problem.

Däremot så är det så att klamdia lyder under smittskyddslagen och då är det både brottsligt och omoraliskt att inte meddela sexpartners om sin sjukdom. Se till att ungdomsmottagningen skickar ut ett anonymt brev det är det mista du kan göra för din tjej. Tänk om inte kuren du lurar i henne fungerar? Hon kan ju för fan bli steril på grund av dig.
Citera
2007-11-13, 13:53
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tror att vi i Sverige ännu så länge inte samkör register inom sjukvåden så det borde inte vara några problem.

Däremot så är det så att klamdia lyder under smittskyddslagen och då är det både brottsligt och omoraliskt att inte meddela sexpartners om sin sjukdom. Se till att ungdomsmottagningen skickar ut ett anonymt brev det är det mista du kan göra för din tjej. Tänk om inte kuren du lurar i henne fungerar? Hon kan ju för fan bli steril på grund av dig.
Ja, obehaget av att krisa nu är av garanterat övergående slag, men hennes sterilitet riskerar att bli ett livslångt trauma.
Tänk på din karma!
Citera
2007-11-13, 14:02
Medlem
jokers avatar
För det första så kommer du inte lyckas pula i henne antibiotika i smyg varje dag... till slut kommer hon undra varför din mat har en distinkt bismak av penicillin varje dag. Typ.

Även om du skulle lyckas så är det oetiskt. Tänk på att din tjej faktiskt kan ha varit lika ful som du och fått lite stake vid sidan av. Det mest rakryggade är att berätta för henne själv direkt att hon borde testa sig. Det mindre rakryggade, men helt acceptabla är att ange henne som sexualpartner vid smittspårningssamtalet.
Citera
2007-11-13, 14:22
Medlem
Citat:
Hej. Jag hade en sexuell kontakt med en kvinna nyligen. Det var inte min partner och nu har jag testat mig mot klamydia. Har inte fått provsvaren en och jag påstod på ungdomsmottagningen att jag inte hade en partner. Kan jag gå tillvårdcentralen och testa mig igen för att få ut en till behandlingskur?
Skulle jag sedan kunna krossa denna medicin i maten för att behandla hennes ev könssjukdom. Är tabletterna krossningsbara? Och skulle hennes ev klamydia kunna bli "botad" på detta sätt. Har ingen lust att berätta om en eventuell könssjukdom. Det skulle "förstöra" en hel del.

Tack på förhand
Hon behöver ju inte få reda på att du har varit otrogen. Säg till henne att du är orolig att du har fått Klamydia. Börjar hon anklaga dig för att du har varit otrogen så är det bara att tutta i henne lite lögner. Säg att det kan ta flera år innan Klamydia bryter ut och att du måste ha fått det i kroppen innan du blev tillsammans med henne.

Men detta fungerar nog bara om erat förhållande är rätt färskt. Har ni varit ihop i många år så kan det blir svårt att lura henne. Men värt ett försök....
Citera
2007-11-13, 14:36
Medlem
fbes avatar
Citat:
...och så trugar du henne att äta exakt ALL sås...
Citera
2007-11-13, 14:41
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppsfixerad
Säg att det kan ta flera år innan Klamydia bryter ut och att du måste ha fått det i kroppen innan du blev tillsammans med henne.

Har jag fel när jag säger att klamydia KAN ligga latent i kroppen ett tag innan det "bryter ut"? Min tjejkompis påstod att det hade hänt henne.

Isåfall är ju saken klar

Eller säg att du blivit biten av en koala eller nåt, jag tror dom kan bära på klamydia
Citera
2007-11-13, 14:42
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Har jag fel när jag säger att klamydia KAN ligga latent i kroppen ett tag innan det "bryter ut"? Min tjejkompis påstod att det hade hänt henne.

Isåfall är ju saken klar

Eller säg att du blivit biten av en koala eller nåt, jag tror dom kan bära på klamydia
Jag har också hört det där om latent, vet inte om det stämmer dock.
Citera
2007-11-13, 16:35
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Jag har också hört det där om latent, vet inte om det stämmer dock.

Jag tror inte det.

Citat:
Inkubationstiden, tiden från det du blivit smittad till sjukdomen bryter ut, är några dygn upp till någon vecka.

Källa: www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=2691
Citera
2007-11-13, 17:24
Medlem
Citat:

Isåfall är ju saken klar

Haha!

"Älskling, ska vi gå till skansen du o jag, läste att de hade SÅ söta koalor där!"

Nä men jag tycker inte heller du ska låta henna bli steril för livet pga detta.
Citera
2007-11-13, 19:48
Medlem
fbes avatar
Citat:

Isåfall är ju saken klar

Den kan vara asymtomatisk, om det är det du tänker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in