2019-01-18, 17:57
Medlem
Kaffebitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Ta två tabletter första dagen och sen en per dag i nio dagar.

Men på förpacknings-"lappen" där mitt namn & personnummer står, så står det att jag ska ta 2 tabletter om dagen 🤔 Det är det som känns så konstigt, känns så kort.
Är kvinna för övrigt och första gången jag åkt på nåt sånt här...

Är inne på tredje dagen med tabletter nu och ska alltså ta min 6e ikväll enligt förpackningen.

Har inte haft några symtom på klamydia heller, upptäcktes av en "slump" när jag erbjöds klamydiaprov + nåt mer i och med ett annat gynekologärende.
Fy, vet ju inte hur länge man kan ha gått omkring med detta. Fattar dock vem den som smittat mig är pga jag bara legat med en man förra året, och året innan va jag frisk på testet.
Kan inte låta bli att känna mig skabbig. Usch.
Citera
2019-01-18, 18:03
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebiten
Testade positivt i måndags förra veckan, blev uppringd i måndags och hämtade ut antibiotikan Doxycyklin Ebb (?).

Det jag tyckte va konstigt var att med denna antibiotika ska jag tydligen ta 2 tabletter om dagen i 5 dagar (var 10 tabletter i förpackningen) .
Alla andra verkar fått ta 2 tabletter första dagen och sen 1 tablett återstående dagar.
Blir jag verkligen frisk på detta? 🤔
Dessutom fick jag betala 84 kr för antibiotikan.. Trodde sånt skulle vara gratis?

Enligt Läkemedelsverket finns båda ordinationer för behandling av klamydiainfektion. Du kommer att bli frisk oavsett om du tar tabletterna i fem eller nio dagar.

Sida 5 om du öppnar länk för behandling. (Och ja, det skulle varit gratis.)

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...a-infektioner/
Citera
2019-01-19, 16:40
Medlem
Kaffebitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Enligt Läkemedelsverket finns båda ordinationer för behandling av klamydiainfektion. Du kommer att bli frisk oavsett om du tar tabletterna i fem eller nio dagar.

Tack för svar!
Undrar varför jag var tvungen att betala då..?🤔
Citera
2019-01-19, 16:45
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Tack för svar!
Undrar varför jag var tvungen att betala då..?🤔

En miss i notering på receptet, inget annat. Ändå billigt tycker jag.
Citera
2019-01-20, 13:26
Medlem
Hej,

Har haft oskyddat sex ett flertal gånger och jag har aldrig testat mig för klamydia.

Har hittat ett självtest som jag funderar på att köpa och därför undrar ja om någon här har gjort samma sak, köp ett test på nätet och inte gått till vårdcentralen.

Om någon har erfarenhet av detta test så skriv gärna om det går att lita på

https://www.provsvaret.se/produkt/klamydiatest/

Tack
Citera
2019-01-22, 18:01
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belic
Hej,

Har haft oskyddat sex ett flertal gånger och jag har aldrig testat mig för klamydia.

Har hittat ett självtest som jag funderar på att köpa och därför undrar ja om någon här har gjort samma sak, köp ett test på nätet och inte gått till vårdcentralen.

Om någon har erfarenhet av detta test så skriv gärna om det går att lita på

https://www.provsvaret.se/produkt/klamydiatest/

Tack

Det finns flera aktörer som tillhandahåller provtagning. Blir det positivt behöver du ändå söka vårdcentral för smittspårning och behandling. Provtagning.se och Klamydia.se ger ingen behandling. Tillförlitligheten är likvärdig. Det ska ha gått ca tio dagar sedan senaste sex innan provtagning.
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-01-22 kl. 18:14.
Citera
2019-01-23, 06:59
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Två tabletter per dag skulle varit i 7 dagar, inte 5.
Citera
2019-01-23, 07:04
Medlem
Citat:
Men på förpacknings-"lappen" där mitt namn & personnummer står, så står det att jag ska ta 2 tabletter om dagen 🤔 Det är det som känns så konstigt, känns så kort.
Är kvinna för övrigt och första gången jag åkt på nåt sånt här...

Är inne på tredje dagen med tabletter nu och ska alltså ta min 6e ikväll enligt förpackningen.

Har inte haft några symtom på klamydia heller, upptäcktes av en "slump" när jag erbjöds klamydiaprov + nåt mer i och med ett annat gynekologärende.
Fy, vet ju inte hur länge man kan ha gått omkring med detta. Fattar dock vem den som smittat mig är pga jag bara legat med en man förra året, och året innan va jag frisk på testet.
Kan inte låta bli att känna mig skabbig. Usch.

Lever du inte promiskuösare än så, då har du verkligen inget att känna dig ”skabbig” över.
En jävla otur helt enkelt.
Citera
2019-01-23, 15:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Två tabletter per dag skulle varit i 7 dagar, inte 5.

Ja, det stämmer, slarvigt av mig. Om Kaffebiten är orolig tycker jag hon bör rådgöra med gynekologen.
Citera
2019-06-05, 18:52
Medlem
Sillmackas avatar
Köpte ett test från dynamic code, ska man lägga kartongen som man ska skicka tillbaka på brevlådan eller måste man gå med den till typ ICA?
Citera
2019-06-05, 20:04
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillmacka
Köpte ett test från dynamic code, ska man lägga kartongen som man ska skicka tillbaka på brevlådan eller måste man gå med den till typ ICA?
Det bara MÅSTE finnas instruktioner med i det du fått!
Citera
2019-06-15, 09:29
Medlem
Goddag

Nu har turen kommit till mig kanske...
Började söndag när ja skulle morgonpissa och känner att det bränner till i urinröret och efter det så har ja ständig känsla av att vara pissnödig men inget svid. Men det har tillkommit vita flytningar som ja märker av i karlsongerna. Har tidigare haft problem med prostatit men då har jag vad kan minnas aldrig haft flytningarna men har inte direkt kollat så noga. Otroligt tveksam till könis men visst chansen finns väl alltid, vart tillsammans med samma tjej i 12 år.

Vet att hon hade problem med svamp för ett litet tag sedan, osäker på om dom symtomerna stämmer in på enbart flytningar på män?

Hade ospecifik uretrit för många år sen och vad ja kan minnas försvann det bara av sig självt efter många månader.

Nån som har några idéer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in