2013-10-30, 00:41
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Fick precis sex nya burkar, verkar som att mitt landsting skiter fullständigt i Lisdex!

Jo, men det är ju essentiellt samma sak. För min del hade jag inte brytt mig om det var Lisdexamfetamin eller Dexamfetamin.

Tycker det dock verkar som att många på detta forum är jätteangelägna med att få något Amfetaminpreparat utskrivet för sin ADHD... Frågan är hur många som vill ha det i medicinskt syfte och hur många som vill ha ett lagligt kryphål för att berusa sig.
Citera
2013-10-30, 21:22
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Jo, men det är ju essentiellt samma sak. För min del hade jag inte brytt mig om det var Lisdexamfetamin eller Dexamfetamin.

Tycker det dock verkar som att många på detta forum är jätteangelägna med att få något Amfetaminpreparat utskrivet för sin ADHD... Frågan är hur många som vill ha det i medicinskt syfte och hur många som vill ha ett lagligt kryphål för att berusa sig.

Fast nej, nu är det ju faktiskt så att det finns en skillnad. Testade Vyvanse när jag var i USA i ren nyfikenhet och det höll inte speciellt länge, tog bra tid innan jag kände att det fungerande riktigt och fick även lite svårt att sova. En sådan tablett motsvarar 1 1/2 dos metamina och då är den dosen metamina bättre också. Enda anledningen jag ser att det skrivs ut är till folk med missbrukarpotential, tex tidigare missbruk m.m.
Citera
2013-10-30, 22:55
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Fast nej, nu är det ju faktiskt så att det finns en skillnad. Testade Vyvanse när jag var i USA i ren nyfikenhet och det höll inte speciellt länge, tog bra tid innan jag kände att det fungerande riktigt och fick även lite svårt att sova. En sådan tablett motsvarar 1 1/2 dos metamina och då är den dosen metamina bättre också. Enda anledningen jag ser att det skrivs ut är till folk med missbrukarpotential, tex tidigare missbruk m.m.

Det metaboliseras ju i kroppen nästan direkt till Dextroamfetamin, den farmakologiska verkan är ju identisk. Lysinemolekylen är inaktiv och dithängd för att det inte ska gå att missbruka intravenöst, inget annat.
Citera
2013-10-31, 02:14
Medlem
vad brukar vara en bra dos i rus syfte?
Citera
2013-10-31, 15:37
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Det metaboliseras ju i kroppen nästan direkt till Dextroamfetamin, den farmakologiska verkan är ju identisk. Lysinemolekylen är inaktiv och dithängd för att det inte ska gå att missbruka intravenöst, inget annat.

Jo jag vet, men trots detta upplevde jag en skillnad mellan metaminan och vyvansen. Är väl säkert olika från person till person. Chefen för psykiatrin i mitt landsting menar att de inte tänker köpa in det pga kostnaden och just för att metamina funkar mer problemfritt.
Citera
2013-10-31, 16:53
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Jo jag vet, men trots detta upplevde jag en skillnad mellan metaminan och vyvansen. Är väl säkert olika från person till person. Chefen för psykiatrin i mitt landsting menar att de inte tänker köpa in det pga kostnaden och just för att metamina funkar mer problemfritt.

Jo, men subjektiv verkan är ju olika från gång till gång... Mitt Metylfenidat känns ju inte lika alla dagar heller, det betyder ju inte att jag tycker att mina piller är olika.
Citera
2013-11-02, 16:28
Medlem
KringExs avatar
Metamina är guds gåva till mänskligheten!
Citera
2013-11-02, 18:50
Medlem
deyys avatar
Var nog 8-10 månader sen jag tog metamina senast. Då var tillgången dålig och priset på internet låg på 20-25kr.
Har det ändrats något på slutet eller ser situationen likadan ut?
Citera
2013-11-03, 23:04
Medlem
dharmabumps avatar
Antagligen inte mitt ämne. Tror jag kliver av, inte minst pga urintest i åratal som går mig nerverna. Stångats med öppenvården i tre år... måste pusta ut ett tag. Bisarr tid.
Citera
2013-11-04, 12:00
Medlem
Hej,
Undrar hur mycket Metamina ni tar och i vilket/vilka syften?
Jag har endast erfarenhet av 10-20, 30mg/dag. I syfte att öka koncentration, bli pigg och lite gladare
När ni ska "flumma" eller få "rus" hur mkt tar ni då?
Använder någon i kombination med SSRI? Så på annan tråd att det skulle ta bort effekten!? av Metamina? Eller rent ut sagt vara farligt? Jag tror inte alls på det, men ska kolla upp. Någon som har kunskap eller erfarenhet?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Citera
2013-11-04, 19:26
Medlem
kevin.mcclouds avatar
jag har kronisk depression och add och jag äter både ssri och metamina. ssri sen 12 år tillbaks och metamina sen i början av sommaren. min läkare, som jag litar helt och fullt på, är den som förskrivit båda två och har inte nämnt något om att kombinationen skulle kunna vara farlig. däremot kan jag tro på att det gör mig mindre känslig, äter 15 mg metamina/dag men får inte särskilt stor effekt. lite klarare i huvudet men inte mycket mer. kommer antagligen få höjas något men då jag haft en riktigt dålig period rent depressivt har fokus legat på ny ssri och ökad dos av den det senaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsan76
Hej,
Undrar hur mycket Metamina ni tar och i vilket/vilka syften?
Jag har endast erfarenhet av 10-20, 30mg/dag. I syfte att öka koncentration, bli pigg och lite gladare
När ni ska "flumma" eller få "rus" hur mkt tar ni då?
Använder någon i kombination med SSRI? Så på annan tråd att det skulle ta bort effekten!? av Metamina? Eller rent ut sagt vara farligt? Jag tror inte alls på det, men ska kolla upp. Någon som har kunskap eller erfarenhet?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Citera
2013-11-04, 22:44
Medlem
Numes avatar
Citat:

Behöver inte vara skilda åt. Bör komma naturligt att vilja hitta enkla utvägar till för högt satta mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in