2013-07-19, 08:18
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenball
Det tar ju bort hunger, det var nog den största biverkningen för mig. kunde gå i flera dagar utan att äta och om jag skulle äta varje dag så var jag tvungen att trugäta

Tar man många blir man pratglad men om man redan är trött upplever jag som att det som en osynlig hand sträcker sig in i min hjärna och vrider upp varvet på den fast den egentligen inte orkar så jag blir väldigt lätt irriterad då vilket är sjukt irriterande.
Har nu suttit och druckit kaffe hela natten på högvarv utan att äta, jag tror jag ungefär förstår känslan du beskriver. Kan relatera till det iallafall.
Senast redigerad av ADHD-kontot 2013-07-19 kl. 08:20.
Citera
2013-07-19, 11:21
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Du har en poäng! Tar du själv ADHD-medicin eller?

Jo, jag äter också adhd medicin. Har precis som alla andra varit tvungen att testa concerta, ritalin, medikinet och stratera innan läkaren ville skicka in en licensansökan och jag är faktiskt glad att jag gjorde det, hade jag kunnat fungera med hjälp av en medicin som är godkänd att ge till barn hade det varit toppen, för även om metamina ska ge färre biverkningar så är den egentligen inte godkänd för varken barn eller vuxna. Av vad jag har förstått så verkar det vara strattera som först kommer att godkännas för behandling av vuxna med adhd/add.

Men för att få livet att fungera så krävs mer än medicin, det finns ingen mirakelkur och inget snabbfix. Medicinen hjälper såklart till, men det räcker inte med bara den.

Får iallafall önska lycka till, processen att få en fungerande medicin är lång och även om du nu får metamina så kommer du att få börja med en låg dos för att sedan trappa upp (långsamt?). Det gäller att ha tålamod....
Citera
2013-07-19, 11:35
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenball
Det tar ju bort hunger, det var nog den största biverkningen för mig. kunde gå i flera dagar utan att äta och om jag skulle äta varje dag så var jag tvungen att trugäta

Håller med om att aptiten minskar, men jag tror att det går att få till en fungerande mathållning om man bara får in en bra rutin på det. Kroppen behöver ju mat även om man inte känner sig hungrig så då får man väl helt enkelt se till att lära kroppen att man sk äta på vissa tider och sen faktiskt hålla sig till dom.
Citera
2013-07-19, 11:43
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinityTimesTwo
Jo, jag äter också adhd medicin. Har precis som alla andra varit tvungen att testa concerta, ritalin, medikinet och stratera innan läkaren ville skicka in en licensansökan och jag är faktiskt glad att jag gjorde det, hade jag kunnat fungera med hjälp av en medicin som är godkänd att ge till barn hade det varit toppen, för även om metamina ska ge färre biverkningar så är den egentligen inte godkänd för varken barn eller vuxna. Av vad jag har förstått så verkar det vara strattera som först kommer att godkännas för behandling av vuxna med adhd/add.

Men för att få livet att fungera så krävs mer än medicin, det finns ingen mirakelkur och inget snabbfix. Medicinen hjälper såklart till, men det räcker inte med bara den.

Får iallafall önska lycka till, processen att få en fungerande medicin är lång och även om du nu får metamina så kommer du att få börja med en låg dos för att sedan trappa upp (långsamt?). Det gäller att ha tålamod....
Jaså! Men det tog inte lång tid innan jag fick 4+4+4+3. Så dom trappar upp rätt snabbt.
Citera
2013-07-19, 11:52
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoFarGone
Jaså! Men det tog inte lång tid innan jag fick 4+4+4+3. Så dom trappar upp rätt snabbt.

Det går inte nödvändigtvis lika snabbt för alla andra. Jag har käkat medicinen i över ett halvår och får fortfarande inte mer än 30mg dagligen.
Citera
2013-07-19, 12:19
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Det går inte nödvändigtvis lika snabbt för alla andra. Jag har käkat medicinen i över ett halvår och får fortfarande inte mer än 30mg dagligen.

Jag tror att det ser väldigt olika ut. I vissa fall tror jag att man bedömmer läget som mer akut och att man då väljer att trappa upp något snabbare. Tanken är ju ändå att hitta den lägsta fungerande dosen och uppenbarligen så varierar den mycket från person till person.
Citera
2013-07-19, 12:21
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Citat:

Hur funkar den uppdelningen för dig? Räcker det för att klara hela dagen och kvällen?
Citera
2013-07-19, 14:07
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Hur funkar den uppdelningen för dig? Räcker det för att klara hela dagen och kvällen?
Citat:
Jag har länge haft en tvångstanke att jag måste lägga undan min adhd medicin. Har bett om ökningar hela tiden trots att jag är jättekänslig. Har skitit i att ta morgondosen varje dag + tar aldrig medicinen på lördag söndag. Vissa dagar så låter jag bli medicinen. Sparar som minst 52st i veckan, oftast mer. Jag har en låda med runt 4000 metamina i garderoben, ganska sjukt ändå. Eller?
https://www.flashback.org/t2180743
Räcker och blir över, utan att överdriva

edit: Nu på senare tid så har man väl kört lite tjack IV varje morgon för att man ska slippa vara en zombie en halvtimme innan det slår. Men annars så tar jag väl ett par 2-3 stycken två gånger om dagen och livet känns sexigt men ändå så blir man kapabel till att binda djupa känslomässiga band med dom man träffar på, det flockas kvinnor runt mig och alla tycker jag är mystisk och schysst. Har lite äventyr med nyfunna vänner. Sen på kvällen så är jag rätt lame igen vid 9. Så då slår jag i mig en pizza och sover.
Senast redigerad av SoFarGone 2013-07-19 kl. 14:18.
Citera
2013-07-19, 21:52
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Att jag är blint optimistisk är irriterande men det borde inte göra dig såhär upprörd, så vad är det? Jag tror du är arg över att du aldrig stod upp för dig själv och därav fick vänta så länge på att få Metamina. Jag tänker inte gå din pissväg, kan tänka mig hur du sitter där:

Gentlemahn: Duu, jag skulle vilja ha..
Sjuksköterska: vilja HA!??
Gentlemahn: Ha någon annan medicin.
Sjuksköterska:
Gentlemahn: Något som faktiskt..
Sjuksköterska:
Gentlemahn: ...funkar.
Sjuksköterska: Haha den va bra!
Gentlemahn: Om... om det går bra, alltså.
Sjuksköterska: Eller så avslutar jag din behandling, vad sägs om det?
Gentlemahn: Förlåt, jag vet inte vad som flög i mig, Concertan är jättebra!

SÅHÄR skulle du ha gjort:

Gentlemahn 2.0: Jag skall definitivt pröva på den här Concertan nu i en månad, jag har ju hört flera kompisar som den funkar på! Men mellan dig och mig, så visar ju faktiskt Novartis EGNA studier att det inte ens har kortsiktiga positiva effekter och att det orsakar ofta kraftigare bieffekter hos vuxna.

Läkaren: Ja, det där läste jag också. Men som sagt det är standard att du prövar dom här.

Gentlemahn 2.0: Precis, men sen om dessa inte fungerar så kanske man kan kolla på Metamina om du anser att jag är i starkt behov av medicinering för att kunna leva med min funktionsnedsättning.

Läkare: Jo men det är du ju, absolut. Vardagen verkar ju inte fungera så det är definitivt värt att kika på. Sedan är ju terapi och stöd en viktig del också som man kombinerar medicinering med.

Gentlemahn 2.0: Juste, juste.

Du slutar aldrig förvåna mig. Om allt bara utspelade sig som i drömmar...
PS. Glöm inte skriva ut ett manus till sjuksköterskan också.
Citera
2013-07-19, 22:02
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Du slutar aldrig förvåna mig. Om allt bara utspelade sig som i drömmar...
PS. Glöm inte skriva ut ett manus till sjuksköterskan också.
Slipsnisse kan du tänka dig att bara hålla käft och lyssna lite? Det är jävligt svårt att övertala människor men det är på intet sätt omöjligt. Sen har jag ett tips till den andra och det är att bli manusförfattare för varenda inlägg verkar ju bestå av någon slags dialog.
Citera
2013-07-19, 23:05
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Citat:
https://www.flashback.org/t2180743
Räcker och blir över, utan att överdriva

edit: Nu på senare tid så har man väl kört lite tjack IV varje morgon för att man ska slippa vara en zombie en halvtimme innan det slår. Men annars så tar jag väl ett par 2-3 stycken två gånger om dagen och livet känns sexigt men ändå så blir man kapabel till att binda djupa känslomässiga band med dom man träffar på, det flockas kvinnor runt mig och alla tycker jag är mystisk och schysst. Har lite äventyr med nyfunna vänner. Sen på kvällen så är jag rätt lame igen vid 9. Så då slår jag i mig en pizza och sover.

Haha, det var inte ett litet lager du lyckats samla på dig, men det kanske är bra att spara till en regnig dag.. Hade jag kunnat så hade jag nog försökt lägga undan några tabletter sådär ibland, men det är så extremt svårt att välja det totala kaoset när jag har medicin som gör att jag kan fungera.

Märker skillnad bara jag tar 1 tablett för lite eller om jag tar dom bara lite för sent.

Har förstått att doseringen ser väldigt olika ut för alla men många verkar ligga på ganska låga doser. Någon här som tar mer än den rekommenderade maxdosen på 80mg/dag?
Citera
2013-07-20, 01:20
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Haha, det var inte ett litet lager du lyckats samla på dig, men det kanske är bra att spara till en regnig dag.. Hade jag kunnat så hade jag nog försökt lägga undan några tabletter sådär ibland, men det är så extremt svårt att välja det totala kaoset när jag har medicin som gör att jag kan fungera.

Märker skillnad bara jag tar 1 tablett för lite eller om jag tar dom bara lite för sent.

Har förstått att doseringen ser väldigt olika ut för alla men många verkar ligga på ganska låga doser. Någon här som tar mer än den rekommenderade maxdosen på 80mg/dag?
Du får börja gnälla lite om tolerans, det är på tiden att du börja bygga dig en Metamina samling, du också! Roligare än frimärken Får man alltså överskrida maxdosen när det gäller licensbelagda metamina? Kanske dags för mig att be om en ökningen igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in