2013-02-01, 13:50
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackuggla90
Suck jag verkar sova dåligt med metamina har prövat tillsätta magnesium+järn eftersom jag ibland har myrkrypningar vet ej om de beror på medicinen men.. Har även provat cirkadin (melatonin) 2 mg men tycks inte sova bättre. Kan tillägga att jag även prövat mindre dos över dagen utan gott resultat. Finns det något man kan göra för att sova bättre? För dagligen fungerar medicinen bra för mej.
Ta det så tidigt på dagen det går, för annars påverkas sömnen ja, det är så med dopamina/serotogena droger. Annars finns lugnande receptfritt på apoteket också, som du kan testa.
Citera
2013-02-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Ta det så tidigt på dagen det går, för annars påverkas sömnen ja, det är så med dopamina/serotogena droger. Annars finns lugnande receptfritt på apoteket också, som du kan testa.

Vad är de för lugnande receptfritt? Vad ska jag ta så tidigt på dagen som möjligt? =)
Citera
2013-02-01, 14:34
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Vad är de för lugnande receptfritt? Vad ska jag ta så tidigt på dagen som möjligt? =)
Metaminan.

Här har du till exempel: http://www.apoteket.se/privatpersone...x?Varuid=55183
Citera
2013-02-01, 15:28
Medlem
Tar den med 2,30 timmars intervall eller 3 timmar.. Tar senaste dos kl 17.00
Citera
2013-02-08, 01:16
Medlem
Hey!

Har precis fått licens godkänd och provar mig nu fram med metaminan.
Körde först 2.5+5+5+2.5 i några dagar och sedan 7,5+7,5mg, var 3-4e timme.
Den sista dagen på 7,5... resulterade i djupa dippar, extrem förvirring och grinighet, blev även smått paranoid och nervös mellan varven, och rebounden på det var fan inte att leka med.

Började noja ur att det här inte alls kommer fungera på mig, pga alla biverkningar. Men jag testade istället 5+5+5 idag, i 2,5 timmars intervaller och metaminan fungerade!

Det var som att hjärnan varvade ner på riktigt. Allt blev mycket lugnare, med en fokus jag bara uppnår efter meditation. Och det gick (nästan) att sitta still 3 timmar i ett kök och diskutera, utan att ständigt avbryta med intressantare samtalsämnen, eller fastna i det där ständiga pundandet med saker, för att hålla hjärnan igång. Ja, känslan var bara mjuk och rebounden slapp jag helt och hållet.

Men det finns mkt mer att ge känns det som. Skallen kommer inte riktigt igång, och det går inte att tänka lika klart, trots att fokus fungerar bättre. Det är ungefär som det vore en jävla massa skit i backspegeln när jag ska plocka fram något ur minnet.

Hur lång tid tog det för er att ställa in rätt dos, och hur försiktig har ni varit?
Har någon känt av biverkningar och har dessa avtagit med tiden?

När det väl fungerar blir jag glad och hoppfull, men känner även en sorg till och från, men det kanske bara är naturligt med tanke på hur livet sett ut, och att det äntligen stannar upp.

Kommer iaf öka med 5mg till eftermiddagen och se vad som händer, och sedan utvärdera några dagar.
Citera
2013-02-08, 01:19
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderToad
Hey!

Har precis fått licens godkänd och provar mig nu fram med metaminan.
Körde först 2.5+5+5+2.5 i några dagar och sedan 7,5+7,5mg, var 3-4e timme.
Den sista dagen på 7,5... resulterade i djupa dippar, extrem förvirring och grinighet, blev även smått paranoid och nervös mellan varven, och rebounden på det var fan inte att leka med.

Började noja ur att det här inte alls kommer fungera på mig, pga alla biverkningar. Men jag testade istället 5+5+5 idag, i 2,5 timmars intervaller och metaminan fungerade!

Det var som att hjärnan varvade ner på riktigt. Allt blev mycket lugnare, med en fokus jag bara uppnår efter meditation. Och det gick (nästan) att sitta still 3 timmar i ett kök och diskutera, utan att ständigt avbryta med intressantare samtalsämnen, eller fastna i det där ständiga pundandet med saker, för att hålla hjärnan igång. Ja, känslan var bara mjuk och rebounden slapp jag helt och hållet.

Men det finns mkt mer att ge känns det som. Skallen kommer inte riktigt igång, och det går inte att tänka lika klart, trots att fokus fungerar bättre. Det är ungefär som det vore en jävla massa skit i backspegeln när jag ska plocka fram något ur minnet.

Hur lång tid tog det för er att ställa in rätt dos, och hur försiktig har ni varit?
Har någon känt av biverkningar och har dessa avtagit med tiden?

När det väl fungerar blir jag glad och hoppfull, men känner även en sorg till och från, men det kanske bara är naturligt med tanke på hur livet sett ut, och att det äntligen stannar upp.

Kommer iaf öka med 5mg till eftermiddagen och se vad som händer, och sedan utvärdera några dagar.

Bolusdosen (den första ingångsdosen, vill säga) skall vara större än de övriga doserna, som skall syfta till att upprätthålla terapeutisk nivå. Själv tar jag 4 + 3 + 2 alt. 5 + 3 + 1.
Citera
2013-02-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg
Ljug. Säg att du får så mycket bieffekter att du måste sluta ta Ritalin. Om du redan ätit Concerta, Ritalin och Strattera kommer du få Metamina. Det är alltid på plats fyra på listan. Efter jag tagit Ritalin och Strattera tvingade dom mig ta Concerta. Jag rörde aldrig skiten. Sa att jag fick biefekter och sen Metamina. Man ska aldrig vara ärlig mot psykiater. Det är bara ett spel. Dom är bundna av sina regler. Man måste lista ut vad man vill ha och spela spelet så att man får det. Funkade för mig. Metamina är det bästa som hänt mig i hela mitt liv.

Har du historik av missbruk el liknande så är dom inte alls glada att godkänna licensansökningar för metamina överhuvudtaget.
Citera
2013-02-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Bolusdosen (den första ingångsdosen, vill säga) skall vara större än de övriga doserna, som skall syfta till att upprätthålla terapeutisk nivå. Själv tar jag 4 + 3 + 2 alt. 5 + 3 + 1.

Ok, tack! Ska prova att lägga in en extra halva på morgondosen nästkommande vecka, och känna efter. Sedan gå vidare med ytterligare justeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av dip
Har du historik av missbruk el liknande så är dom inte alls glada att godkänna licensansökningar för metamina överhuvudtaget.

Kraven som ställs är bara högre, ingenting annat. Tre månader med slumpmässiga drogtest innan ansökan ens behandlas är det första. Sedan eventuella krav på blodprover under den första tiden, som läkemedelsverket vill få in för att utesluta sidomissbruk. Vill någon med historia verkligen prova metamina i terapuetiskt syfte, löser det sig.
Citera
2013-02-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann

Tar över lite här.. Riktigt så är det inte, eller mja till viss del... Tillägger att Dosen kan ha betydelse men dosen skall inte minskas under dagen för att minska risk för rebound utan helt enkelt därför att det tar mellan 3 och 10 timmar för centralstimulerande läkemedel att lämna kroppen till – HÄLFTEN, och då bör man successivt minska dosen för att inte få en ökande koncentration av läkemedlet i kroppen under dagen målet är en så jämn och stabil verkan som möjligt.

så att ta 4+3+2 dvs minska under dagen kan altså öka risk för rebound.. Värt att nämna
Citera
2013-02-11, 10:03
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Tar över lite här.. Riktigt så är det inte, eller mja till viss del... Tillägger att Dosen kan ha betydelse men dosen skall inte minskas under dagen för att minska risk för rebound utan helt enkelt därför att det tar mellan 3 och 10 timmar för centralstimulerande läkemedel att lämna kroppen till – HÄLFTEN, och då bör man successivt minska dosen för att inte få en ökande koncentration av läkemedlet i kroppen under dagen målet är en så jämn och stabil verkan som möjligt.

så att ta 4+3+2 dvs minska under dagen kan altså öka risk för rebound.. Värt att nämna

För att uppnå och bibehålla jämna nivåer av preparatet i blodet så är det dock att rekommendera.
Citera
2013-02-11, 16:29
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:

Nu motsäger ju du dig själv. Meningen är ju att plana ut kurvan litet snyggt, så att den den inte peakar och sedan droppar. Att man sedan bibehåller terapeutisk effekt genom att omdosera med jämna intervaller (vanligtvis första dosen till frukost, andra till lunch och tredje till middagen) hjälper ju till under dagtid. Kvällsdosen är mest för att undvika rebound. Så risken för rebound är ganska liten i det här fallet, eftersom det är med c:a 4-5 h mellanrum, som jag tar doserna, och
dexamfetamin skall väl ha en halveringstid på 8-10 h.

Om jag efter morgondosens verkan har lyckats tillgodogöra mig alla mina 20 mg dexamfetamin (men egentligen gör man ju inte det; peroral administrering är ganska underlägsen som metod, då amfetamin bara tas upp i tunntarmen och inte riktigt till 100 %), så är det efter 4-5 h ungefär en fjärdelel mindre i blodet, alltså 5 mg fattas, men tar man då 15 mg, (och det dröjer ju ett tag för tabletterna att upptagas, när man väl har mat i magen) så har pillerna en lång väg att färdas till tunntarmen, om det är mycket trafik, så att säga. Låt oss säga en timme, då ytterligare ett eller ett par mg fattas av den ursprungliga dosen, innan nästa har hunnit börja tagas upp (vilket går långsammare i tunntarmen utblandat med ännu mer mat). Då har den ursprungliga dosen sjunkit till omkring 13 mg, vilket har kompenserats av en stigande koncentration av den nya dosen, som slutligen går upp i 15 mg, medan den ursprungliga fortsätter att sjunka och det totala värdet landar någonstans över den initiala dosen för att kompensera för eftermiddagens begynnande trötthet och matkoman efter lunchen, låt oss då säga drygt 28 mg, som efter ytterligare 4-5 h har gått ned i 23 mg, vilket kompenseras av 10 extra mg, som nu tar ännu längre tid på sig att upptagas med redan två måltider i magen och konkurrens och utblandning av en tredje, varvid den ursprungliga dosen är nere på c:a 8 mg, den andra har sjunkit från 15 till c:a 12 och den nya långsamt stiger upp i mindre än 10 (eftersom den samtidigt halveras över nästkommande 10 h) för att totalt efter ytterligare 4-5 h ligga någonstans kring mg totalt 15 mg kvar av de två första doserna och <8 av den sista dosen, vilket totalt efter ytterligare 4-5 h landar på ett sammanlagt värde i strax under initialdosen, som efter 8-10 h sömn är nere i hälften och en ny morgondos är på sin plats i samband med morgontoaletten. Givetvis ackumuleras på detta sätt dexamfetaminet långsamt över tid, men det kompenserar alldeles utmärkt för den samtidigt tilltagande toleransen, så att jag varje dag känner mig smått speedad nog att vara arbetsam och uppmärksam på samma nivå som en neurotypisk individ och samtidigt må bättre än i mitt naturliga tillstånd, vilket i och för sig är jävligt kasst. Ingenstans hinner någon av doserna sjunka för lågt för att ge upphov till någon rekyleffekt, för vilken det inte i god tid kompenseras av nästa dos.

Det blir litet grand som ett eko med samtidigt reverb, om man skall jämföra plasmakoncentrationen med en ljudvåg, som sakta ökar i volym, vilket kompenseras av den kompressor, som är tillvänjning och leder till en så småningom konstant ton, som man lär sig att så väl kunna vakna och somna som äta till.
Citera
2013-02-11, 18:08
Medlem
likeithards avatar
När ni snackar om att "undvika rebound" låter det som om ni menar "undvika att krascha".

Hur känns en rebound? Verkar mystiskt.

Som jag ser det så antingen kraschar man på kvällen eller så mjuklandar man och försöker få effekten att dala över kvällen och in på natten (ja, förutsatt att man ämnar sköta dygnsrytmen och inte race'a).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in