2013-07-17, 19:47
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
På tal om amfetamin, varför skaffar du dig inte det helt enkelt, vanligt gamalt hederligt racemiskt amfetamin. Antingen på gatan eller via silk road som resten av kidsen(det positiva här är åtminstone att du kan köpa det inrikes då), sedan köper du dig en våg med 3 decimaler och väger upp terapeutiska doser, alternativt löser upp allt i ex PEG och doserar i vätskevolym.
Har du testat det själv en del? Undrar ju för vet ju av den lilla erfarenhet jag samt vänner och andra angivit, att det ju är bankat med koffein och lite smått och gått som kanske inte är optimalt, osv.
Eller ja om man får tag på exakt samma batch som man provat och vilken känns bra så är det väl kanske inga problem......förutom allt trassel.

Citat:
Det finns en positiv sak framöver som du kan sätta dina förhoppningar till. det är att Vyvance med största säkerhet kommer att bli licensfritt och sättas i samma kategori som metylfenidatprepen. ett preliminärt beslut om detta togs i typ nov-jan och det sades då på fullt allvar(i någon eu-instans) att det skulle kunna börja föreskrivas inom 3 månader. Givetvis trodde ingen med 2-siffrigt antal hjärnceller på det och nu, typ 8 månader senare har det fortfarande inte hamnat i samma föreskrivningsklass som metylfenidat, men det kommer....
Härligt att höra!
Citera
2013-07-17, 20:07
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Eller så läser man biverkningarna, väljer dom som ser bra ut och säger till läkaren att man upplevt detta, och går vidare till nästa preparat tills man arbetat sig igenom dom.

Dom kan aldrig på en miljon år bevisa hurvida du tagit eller ej tagit preparatet, och såvida du inte har narkotikahistorik så finns det ingen anledning att begära urinprov heller.

Så gjorde jag efter fyra år på ritalin som gjorde mig helt socialt avtrubbad.

Så kan man göra absolut, och det var det som var problemet. Hon trodde väl att jag gjorde exakt så för att snabbt byta mig upp till metamina, som jag från början inte hade något intresse utav.
Sjuksköterskan hånlog åt mig när jag sa att "jag vill ha något annat, något som faktiskt fungerar". Då sa hon utan att tänka en gång extra att vi borde avsluta hela behandlingen. Då hade jag köat för utredning m.m i två år samt gått igenom de tidigare metylfenidatpreparaten. Ingen chans att jag hade gjort allt i onödan och fortsatte därför med medicinen. Det var först när jag ringde till psyket och klagade som jag fick en ny tid, och de kunde hon konstatera att hela min underkropp, händer och armar var iskalla och att min puls var på cirka 138bpm. Lägg därtill en extrem ångest och extremt huvudvärk med mera.

Ungefär såhär ser det faktiskt ut på vissa håll i landet, eller så är det bara jag som haft väldigt otur.

EDIT: Anledningen till varför Vyvanse dröjer är främst på grund av överdrivet höga priset enligt chefen för psykiatrin där jag bor. Han menar också att det fungerar sämre än metamina, vilket jag kan hålla med om. Tycker att det tog alltför lång tid innan man märkte någon kännbar effekt, dessutom så gick den ur snabbare än vad den skulle.
Senast redigerad av Gentlemahn 2013-07-17 kl. 20:17.
Citera
2013-07-17, 20:09
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Har du testat det själv en del? Undrar ju för vet ju av den lilla erfarenhet jag samt vänner och andra angivit, att det ju är bankat med koffein och lite smått och gått som kanske inte är optimalt, osv.
Eller ja om man får tag på exakt samma batch som man provat och vilken känns bra så är det väl kanske inga problem......förutom allt trassel.

Härligt att höra!

Nej jag handlar inte på SR om det är det du menar med "testat"... Tar inga droger alls sen ett par år(men har knarkat från o till i 20år, igen... Framför allt skulle jag inte köpa tjack där, av ptjaa barn känns det som. Vill jag ha tjack använder jag mina gamla stabila irl-kranar(ja e väll gammaldags) eller gör det själv.
Klart det är bankat med alla möjliga saker, koffein, kinin, sockertyper men det är ju ok, värre när det är med superpotenta rc:s... Men ALLT tjack är bankat om du inte gjort det själv, det är fakta.
Alltså mitt "råd" att köpa tjack skall snarare ses som alternativ till lirarns ide att skära upp sina armar och desperat tjuta "jag vill ha metamina", då blir det plötsligt en mycket bra ide. I övrigt så kan det funka ganska smärtfritt med om man har disciplinen att hålla sig till terapeutiska doser och aldrig korsa den gränsen. Jag känner själv ett flertal som kört den vägen i upp till närmare 20 år och fått jobb o familj att funka, men de är ju undantagsfall och helt problemfritt blir det aldrig då det räcker att bli stoppad i bilen för provtagning så får man en liten uppförsbacke ett tag.

Ang. Vyvance... Ja det verkade lovande. Men jag börjar faktiskt bli orolig för att läkemedelsverket backat eftersom inget hänt, å då menar ja att det inte blivit något officiellt dekret från dem, typ att från 1 Jan 2014 så kör vi...
Å andra sidan har ju inte motsatsen heller proklamerats så vi lever på hoppet.
Citera
2013-07-17, 20:19
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Ungefär såhär ser det faktiskt ut på vissa håll i landet, eller så är det bara jag som haft väldigt otur.

Japp så kan det vara och nej du har inte bara haft extrem otur.
Snarare skulle jag vilja säga att du haft tur, då jag uppfattar det som att du till slut fått metamina.
Det finns många som har det värre än dig. Som jag skrivit så måmga ggr förut här så är denna typ av medicinering i stort sett helt godtycklig eller slumpmässig från läkare till läkare och landsting till landsting.
En del vägrar kategoriskt att skriva ut något annat än concerta, en del håller sig helt till att skriva ut metylfdenidatpreparat men stannar där och vägrar amfetamin/metamina. En del läkare vägrar till o med överskida de doseringar på metylfenidat som är rekommenderade, fast de är satta med barn i åtanke.
Sedan finns det de läkare som skrivit ut över 50 licenser på metamina/amfetamin/vyvance/adderall och ända upp till 150 licenser.
Det sjuka är att det kan till o med skilja på vilken av kvacksalvarna man får träffa inom en o samma mottagning. Så de kan sitta i kontor bredvid varandra men agera helt olika vad gäller medicinering av Cs.
Sjukt är bara förnamnet.

Egentligen skulle man dra ihop ett par hundra anmälningar på läkare o landsting, men vem faan har orken till det......
Senast redigerad av xanax99 2013-07-17 kl. 20:26.
Citera
2013-07-17, 20:39
Medlem
Greenballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Patient: Det är inte Concerta eller Ritalin heller.

Källa? Metamina aka dexamfetamin finns inte med på FASS det är väll både Concerta och Ritalin.
Citera
2013-07-17, 21:20
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenball
Källa? Metamina aka dexamfetamin finns inte med på FASS det är väll både Concerta och Ritalin.

http://www.lakemedelsverket.se/malgr...--listan/ADHD/
Citat:
Ursprungligen postat av Läkemedelsverket
I Sverige finns det inga läkemedel som är godkända för behandling av vuxna med ADHD.
http://jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf
Citat:
Janssen-Cilag har dragit tillbaka sin ansökan om att få Concerta godkänt för vuxna i
Europa. De inlämnade studierna höll inte: Inga säkra positiva effekter längre än fem
veckor; klara bevis på att Concerta kan orsaka ångest och agiterade (starkt oroliga)
tillstånd hos vuxna; bevis på att Concerta kan orsaka aggression hos vuxna. Concerta får nu
bara användas för vuxna som före 18 års ålder fått Concerta ”med klar nytta av
behandlingen” och inte alltför kraftiga skadeverkningar; Concerta får inte skrivas ut till
andra vuxna.

[...]

Läkemedelsmyndigheterna kunde således inte godkänna Concerta för vuxna.
Jag har inte fått det innan jag fyllde 18 så det är inte tillåtet.

http://www.kmr.nu/pressrel_2011_10_1...-i-sverige.htm
Citat:
Concerta får nu INTE skrivas ut till vuxna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Citat:
Läkemedlet är inte godkänt för vuxna men får ändå skrivas ut till vuxna genom så kallad off label-förskrivning, vilket innebär att den förskrivande läkaren får skriva ut ett preparat för en åkomma eller till en grupp människor som medicinen inte är godkänd för.

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fa...certa/?ar=True
Citera
2013-07-17, 21:33
Medlem
Greenballs avatar
Citat:
http://www.lakemedelsverket.se/malgr...--listan/ADHD/

http://jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf
Jag har inte fått det innan jag fyllde 18 så det är inte tillåtet.

http://www.kmr.nu/pressrel_2011_10_1...-i-sverige.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fa...certa/?ar=True

Blir ju ändå lite skillnad på ett preparat som är godkänt för barn av läkemedelsverket och ett som inte är godkänt för nån. ("officiellt")
Citera
2013-07-17, 21:36
Medlem
Numes avatar
Citat:
Nej jag handlar inte på SR om det är det du menar med "testat"... Tar inga droger alls sen ett par år(men har knarkat från o till i 20år, igen... Framför allt skulle jag inte köpa tjack där, av ptjaa barn känns det som. Vill jag ha tjack använder jag mina gamla stabila irl-kranar(ja e väll gammaldags) eller gör det själv.
Klart det är bankat med alla möjliga saker, koffein, kinin, sockertyper men det är ju ok, värre när det är med superpotenta rc:s... Men ALLT tjack är bankat om du inte gjort det själv, det är fakta.
Alltså mitt "råd" att köpa tjack skall snarare ses som alternativ till lirarns ide att skära upp sina armar och desperat tjuta "jag vill ha metamina", då blir det plötsligt en mycket bra ide. I övrigt så kan det funka ganska smärtfritt med om man har disciplinen att hålla sig till terapeutiska doser och aldrig korsa den gränsen. Jag känner själv ett flertal som kört den vägen i upp till närmare 20 år och fått jobb o familj att funka, men de är ju undantagsfall och helt problemfritt blir det aldrig då det räcker att bli stoppad i bilen för provtagning så får man en liten uppförsbacke ett tag.

Ang. Vyvance... Ja det verkade lovande. Men jag börjar faktiskt bli orolig för att läkemedelsverket backat eftersom inget hänt, å då menar ja att det inte blivit något officiellt dekret från dem, typ att från 1 Jan 2014 så kör vi...
Å andra sidan har ju inte motsatsen heller proklamerats så vi lever på hoppet.
Vart fall positivt att höra att det funkar bra att medicinera med amfetamin längre perioder. Även om jag inte skulle lite på att jag fixxar det, inte med ett hekto hemma i frysen i vart fall. Personligen skulle jag nog också sky att lita på att fixxa affe ifrån någon man inte känner, för medicinsk bruk. Men alternativet att umgås med folk som har hektopåsar i frysen (bra tjack man hittat där som jag testat i doser kring 50mg, väldigt lovande var det för ev. medicinering) och jobbiga personligheter p.g.a. missbruk är ju inte längre lockande för mig.

Lite löjligt sen att läkare är rädda för missbruk om dem skriver ut Metamina. Visst en hundraburk går väl att bygga ett litet beroende på, men mycket knarkande blir det inte. Dem borde ju f.ö. skaffa mindre burkar att skriva ut eller så, fast det kanske redan finns på den vägen att sjuksköterskor delar ut det på sina håll.
Känns ju bara idiotiskt med tanke på hur relativt få alternativen (terapi inkluderat) är till Metamina.

Citat:
Japp så kan det vara och nej du har inte bara haft extrem otur.
Snarare skulle jag vilja säga att du haft tur, då jag uppfattar det som att du till slut fått metamina.
Det finns många som har det värre än dig. Som jag skrivit så måmga ggr förut här så är denna typ av medicinering i stort sett helt godtycklig eller slumpmässig från läkare till läkare och landsting till landsting.
En del vägrar kategoriskt att skriva ut något annat än concerta, en del håller sig helt till att skriva ut metylfdenidatpreparat men stannar där och vägrar amfetamin/metamina. En del läkare vägrar till o med överskida de doseringar på metylfenidat som är rekommenderade, fast de är satta med barn i åtanke.
Sedan finns det de läkare som skrivit ut över 50 licenser på metamina/amfetamin/vyvance/adderall och ända upp till 150 licenser.
Det sjuka är att det kan till o med skilja på vilken av kvacksalvarna man får träffa inom en o samma mottagning. Så de kan sitta i kontor bredvid varandra men agera helt olika vad gäller medicinering av Cs.
Sjukt är bara förnamnet.

Egentligen skulle man dra ihop ett par hundra anmälningar på läkare o landsting, men vem faan har orken till det......
Ja detdär känns störande som fan. Speciellt att man sen skall straffas för att man är ärlig också (vilket jag nog kommer få göra). Berättat att jag har testat amfetamin ett par gånger, benzo-missbruk ett par år för för 6-12 månader sedan, Metylfenidat likaså illegalt (samt under qb-test på psyket när dem gav mig det), samt också berättat att det var lögn att jag verkligen tog dedära Cipralexen...
Närmast hjärklappningar och annat varje gång av Metylfenidat, känslobortfall av Strattera, har jag ju nämnt och skall nämna igen när jag faktiskt träffar läkaren igen.
Även om jag faktiskt skulle testa metylfenidat under förskrivning och suga i mig en burkjävel alfa-blockerare för att lindra detta.... så skulle dem ju lägga ihop 1+1 till 3: Han fiskade benzo när han ljög om cipralex-medicinering (jag pallade inte hantera den jävla situationen pga social fobi etc), och nu fiskar han Metamina att injecera IV!

Kan ju hoppas inte, har ändå en läkare som fixxade mig en benzo-nedtrappning på stört. Denne ska väl gå i pension snart och jag har ju träffat dennee ett bra tag, kanske höjjer oddsen till min fördel. Har ju setat och pratat entusiastisk om amfetamin och droger bara för att och innan jag ens hade tankar på adhd etc så att bete mig "pålitligt" funkar inte.
Citera
2013-07-17, 21:51
Medlem
Citat:
Okej, tack för ett realistiskt svar. Ska nog genomföra det där självmordet ändå då, om jag inte får tag på mycket Vyvanse online nu i veckan innan det klassas, kanske funkar. Är alldeles för psykiskt svag för kunna organisera en resa till Stockholm där Dr. Lundin håller till.

EDIT: Skulle man inte kunna använda självmord som hävstång/hot? Eller att man kanske ringer ambulans och när man hör att dom är precis utanför sig så skär man upp hela armarna och skyndar sig in i ambulansen? Hade dom övervägt att hjälpa mig att få Metamina då?

Man ska aldrig nämna att man mår dåligt i inledningsstadiet, risken finns då att prio ett är att bota "depressionen" som i sin tur kanske beror på utebliven/otillräcklig medicinering. Höll på att hända mig.

Jag har några funderingar. Jag tvivlar inte på att du kommer att må bättre med Metamina, MEN Conserta är inte helt värdelöst, det är oftast bättre än inget. Allt tar tid tid och tid, små steg fram och utvärderingar hit och dit. Men tänk på hur länge du redan har väntat, det är lönt att vänta ut och faktiskt ta vara på chansen till ett bättre liv istället för att klanta till det och däremed bara kasta bort det för att du inte får en medicin som skrivs ut som sista alternativ. Jag är osäker på om ens Ola Lundin (min läkare) skulle göra det.
Citera
2013-07-17, 22:07
Medlem
Citat:
Strattera, Ritalin och Concerta är inte godkända av läkemedelsverket för mig (vuxen) så det
känns inte mer säkert än Metamina.

Citat:
Ursprungligen postat av FASS
Ändring av Indikationer
för Strattera

2013-06-19 Indikation för vuxen
Citera
2013-07-17, 22:57
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Där ser man!
Citera
2013-07-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Så kan man göra absolut.

Sen när har sjuksköterskor licens förskrivningsrättigheter överhuvudtaget?, en tanke vore väl att begära att få prata med psykiatrikern på den aktuella kliniken, och vägrar dom där går man till kansliet och begär en ny.

Mitt 'prova' andra var över på mindre än 8 veckor, hjälper givetvis om man kan prata för sig samt se till att man är påläst innan man går dit, i mitt fall så har det faktum att jag är 'socialt överintelligent' varit mig till enorm nytta i vuxen ålder när jag haft med psykiatrin att göra.

Har även modafinil på recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in