2021-04-16, 03:20
Medlem
Helmutschnubbs avatar
Har haft problem med att ta attentin efter jag fick i mig lite för mycket en gång och åkte in till akut med 140+ i puls. Problemet nu är att jag får förjävlig ångest och hög puls på bara 5mg. Har även blivit känslig för koffein. Nojar jag bara eller, eller har jag friterat mitt nervsystem och hjärta? Behöver verkligen attentin för studier..
Citera
2021-04-19, 11:51
Medlem
Tjenare!

Jag har under tre månader medicinerat min ADD med Attentin, och undrar kortfattat hur länge jag bör fortsätta medicineringen? Jag kommer dock knyta tillbaka till frågan senare i texten så ni får mer "context".

Är relativt van, och reagerar bra på just dexamfetamin då jag tidigare medicinerat med Elvanse. Fun fact: jag har aldrig ens behövt prova metylfenidat . Överlag tycker jag Attentinet har gett bra effekt, speciellt nu under sista månaderna av gymnasiet. Jag studerar teknik (vill bli webbutvecklare), och planerar inte att läsa vidare inom en snar framtid åtminstone, då jag gärna vill jobba ett tag.

Nu kommer jag dock till det svåra beslutet. Jag har aldrig riktigt lärt mig att hantera mina svårigheter utan medicin, vilket lämnar mig till frågan: ska jag fortsätta medicinera ett tag eller är det mer värt att ta sig i kragen och lära sig hantera ADD utan medicinen? Eftersom jag ändå inte planerar att studera värst mycket i framtiden kanske jag slutar medicinera när jag tagit examen.

Vad tycker ni?

Mvh
Citera
2021-04-27, 22:59
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moppekopp
Tjenare!

Jag har under tre månader medicinerat min ADD med Attentin, och undrar kortfattat hur länge jag bör fortsätta medicineringen? Jag kommer dock knyta tillbaka till frågan senare i texten så ni får mer "context".

Är relativt van, och reagerar bra på just dexamfetamin då jag tidigare medicinerat med Elvanse. Fun fact: jag har aldrig ens behövt prova metylfenidat . Överlag tycker jag Attentinet har gett bra effekt, speciellt nu under sista månaderna av gymnasiet. Jag studerar teknik (vill bli webbutvecklare), och planerar inte att läsa vidare inom en snar framtid åtminstone, då jag gärna vill jobba ett tag.

Nu kommer jag dock till det svåra beslutet. Jag har aldrig riktigt lärt mig att hantera mina svårigheter utan medicin, vilket lämnar mig till frågan: ska jag fortsätta medicinera ett tag eller är det mer värt att ta sig i kragen och lära sig hantera ADD utan medicinen? Eftersom jag ändå inte planerar att studera värst mycket i framtiden kanske jag slutar medicinera när jag tagit examen.

Vad tycker ni?

Mvh

Om biverkningarna inte tar över som exempelvis fortsatt viktnedgång, så använd den sålänge du tycker att det gynnar dig. När det kommer till dagar där man egentligen inte har större behov av den så undvik gärna den om du kan & vill.

Finns mycket bra videos som förklarar precis hur medicinen fungerar & det mesta som rör ämnet. Kolla upp: Dexamphetamine & ADHD på youtube.

Sålänge man sköter kost & sömnvanor så är det generellt inte en så skadlig medicin. Däremot tar dock biverkningarna lätt över, och det är främst när dessa vanor blir rubbade som man börjar må kasst.
Citera
2021-05-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sepekastrull
Om biverkningarna inte tar över som exempelvis fortsatt viktnedgång, så använd den sålänge du tycker att det gynnar dig. När det kommer till dagar där man egentligen inte har större behov av den så undvik gärna den om du kan & vill.

Finns mycket bra videos som förklarar precis hur medicinen fungerar & det mesta som rör ämnet. Kolla upp: Dexamphetamine & ADHD på youtube.

Sålänge man sköter kost & sömnvanor så är det generellt inte en så skadlig medicin. Däremot tar dock biverkningarna lätt över, och det är främst när dessa vanor blir rubbade som man börjar må kasst.

Jag har nu valt att sluta med Attentin, "cold turkey" som det kallas, alltså tvärt utan att trappa ned doseringen. Idag, alltså första dagen utan medicin på länge, har jag inte upplevt "avtändning" eller "abstinens" eller vad man ska kalla det.

Först för någon timme sedan, alltså drygt 30 timmar efter senaste dosen har jag upplevt yrsel, trötthet, ångest och förvirring. Slutade med medicinen då jag nästan började bli lite paranoid på den. Får se hur jag mår imorgon, hoppas det inte blir värre

Vill möjligtvis övergå i ett lite mer sporadiskt bruk (vilket man antagligen inte får), men ska givetvis diskutera vidare med min läkare snart.
Citera
2021-05-15, 12:22
Medlem
Citat:
Tjenare!

Vad tycker ni?

Mvh

Svårt att säga vad som är bäst för dig i din situation eller vilken typ av problematik du har... Men kan säga att jag har ADD och började med medicin elvanse/attentin när jag var 30 år. Hade jag börjat när jag var 17/18/19 hade jag bara flummat på det och jagat ruset. Nu fungerar det som ett komplement i vardagen tillsammans med kost, mat, sömn och träning. Hade jag varit 18 hade det varit begränsad sömn och kost, väldigt lite mat samt 0 träning. Det hade inte funkat lika bra då alltså...

Så ja det kan vara bra att vänta med att ta medicinen tills du har fått en viss personlig mognad, men om du med "ta sig i kragen" menar att lära dig leva med typisk ADD-problematik typ koncentrationssvårigheter, osv, så tycker jag inte att det finns någon poäng att vänta.. Det är bokstavligen det som är syftet med medicinen
Citera
2021-05-15, 12:23
Medlem
Citat:
Jag har nu valt att sluta med Attentin, "cold turkey" som det kallas, alltså tvärt utan att trappa ned doseringen. Idag, alltså första dagen utan medicin på länge, har jag inte upplevt "avtändning" eller "abstinens" eller vad man ska kalla det.

Först för någon timme sedan, alltså drygt 30 timmar efter senaste dosen har jag upplevt yrsel, trötthet, ångest och förvirring. Slutade med medicinen då jag nästan började bli lite paranoid på den. Får se hur jag mår imorgon, hoppas det inte blir värre

Vill möjligtvis övergå i ett lite mer sporadiskt bruk (vilket man antagligen inte får), men ska givetvis diskutera vidare med min läkare snart.

Vilken dos hade du? Vad väger du? Låter helt galet
Citera
2021-06-26, 19:32
Medlem
flowerpower900s avatar
Märker man av 5mg attentin utan tolerans? Har inte adhd men är så sjukt trött och behöver vara på tårna imorgon.
Citera
2021-06-27, 11:25
Medlem
flowerpower900s avatar
Update: Känner inte ett skit 😂
Citera
2021-06-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Märker man av 5mg attentin utan tolerans? Har inte adhd men är så sjukt trött och behöver vara på tårna imorgon.

Citat:
Update: Känner inte ett skit 😂

Om du inte har någon tolerans och inte tagit något annat borde du verkligen ha känt av 5mg rent dexamfetamin. Men antar att det är personligt. Jag väger nästan 200 pannor och kan känna av en halv sådan tablett.
Citera
2021-06-27, 16:58
Medlem
flowerpower900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadHombres
Om du inte har någon tolerans och inte tagit något annat borde du verkligen ha känt av 5mg rent dexamfetamin. Men antar att det är personligt. Jag väger nästan 200 pannor och kan känna av en halv sådan tablett.

Konstigt. Högt koffeinintag har jag men aldrig tagit riktig centralstimulantia. 99% säker på att det är äkta.
Citera
2021-06-27, 19:22
Medlem
Citat:
Konstigt. Högt koffeinintag har jag men aldrig tagit riktig centralstimulantia. 99% säker på att det är äkta.

Du kommer ju antagligen inte bli särskilt hög på 5mg men en väldigt förhöjd motivation, förbättrad koncentration och ett allmänt starkare driv borde visa sig inom en timme efter intag. Somsagt, det är ju personligt ¯\_(ツ)_/¯
Citera
2021-07-05, 12:25
Medlem
Hej! Under två års tid har jag tagit elvanse 50mg och varit nöjd. Dock har jag under senaste månaderna och troligtvis längre än så (nu när jag tänker efter) fått en känsla av typ trötthet/rastlöshet/ångest/stress vid kl 14 då elvansen går ur. Har testat både concerta och attentin tidigare men utan framgång. Tycker ni att jag ska be om metamina nu under min nästa årskontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in