Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Här håller jag helt med dig. Min uppfattning är att detta också är vägen som LP tänkt sig. Principprogrammet innehåller en del mycket kontroversiella punkter. Att marknadsföringen skall fokusera på de "mjuka områdena" är nog också viktigt. Men som sagt, det är väl så marknadsföringen är tänkt att ske? Eller vad säger HrGrand?
Om LP en dag kommer uppnå en vettig storlek kommer förstås media att slå upp de komtroversiella punkterna i partiprogrammet och framställa LP som ett dödsknark-och-prostitutionsparti. (med viss rätt). Då är det viktigt att man kan formulera varför man valt att behålla dessa för vanliga människor till synes vansinniga idéer i principprogrammet, även om man inte har för avsikt att genomdriva dem inom annat än en avlägsen framtid.
Prostitutionsfrågan behöver väl inte vara speciellt kontroversiell, sålänge man formulerar sig rätt.
Fel sätt: "Jag gillar horor / jag gillar att prostituera mig!"
Rätt sätt: "Folk kommer alltid prostituera sig; det relevanta när det gäller prostitutionsförbud är huruvida det verkligen gör nånting bättre, eller om det bara tjänar till att få politikerna att framstå som goda"
Varken horor eller torskar gagnas ju av att det är kriminellt att köpa sex. Tvärtom, om det är ungefär lika olagligt att köpa sex som att våldta, är sannolikheten större att de prostituerade överlag måste tampas med en sämre sorts kund än annars.
Många länder som är seriösare än Sverige har bordeller där de prostituerade kan jobba mycket tryggare än vad de kan i Sverige. För om en prostituerad i Sverige vill anlita nån till marknadsföring eller som säkerhetsvakt, måste detta bli en kriminell (eftersom det är olagligt att tjäna pengar på att hjälpa prostituerade, hyresbolag får inte ens hyra ut lägenheter till folk som de har skäl att misstänka är prostituerade). Detta i sin tur gör att de prostituerade blir fast hos oseriösa hallickar. Medan de prostituerade i t.ex. Nevada har en enormt mycket bättre situation (vilket bl.a. återspeglades av en dokumentär i TV4 för några år sen).