2009-06-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Eller valfri annan konkret, enligt min mening. Liberalism behöver förstås som ett idébygge, inte som ett medel för något enskilt konkret ändamål.

Instämmer fullständigt!
Citera
2009-06-08, 23:31
Medlem
SyphaXs avatar
Citat:
Eller valfri annan konkret, enligt min mening. Liberalism behöver förstås som ett idébygge, inte som ett medel för något enskilt konkret ändamål.

Bästa som sagt i denna tråd.
Citera
2009-06-08, 23:34
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyphaX
Bästa som sagt i denna tråd.
Tackar!
Citera
2009-06-08, 23:37
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Jag har inte föreslagit ett avliberaliserande av principprogrammet. Jag menar att KLP tjänar mer på en mjuk approach. Förtydliga att partiets huvudsakliga mål inte är att legalisera tung narkotika. Förklara att KLP är medvetna om att det skulle leda till negativa konsekvenser i dagens Sverige.

Att avskaffa så många "individens-frihet-kränkande" lagar som möjligt på så kort tid som möjligt skulle leda till katastrofala följder i vårt samhällssystem. Det är jag övertygad om att alla håller med om. Därför borde marknadsföringen av partiet vara mjukare, mer realistisk och ett handlingsprogram anpassat till hur verkligheten de facto ser ut borde skrivas. Självklart ska liberalismen vara grunden, men man måste vara realistisk också.

Vi kanske ska börja där. Vill KLP legalisera samtliga droger och avkriminalisera fyllekörning och barnporrsinnehav? I så fall, vill KLP det inom ett par år eller vill KLP att det ska bli resultatet på lång sikt i och med att liberalismen införs successivt som samhällssystem? Båda är precis lika liberala, men den ena är extremistisk och kontraproduktiv.
Här håller jag helt med dig. Min uppfattning är att detta också är vägen som LP tänkt sig. Principprogrammet innehåller en del mycket kontroversiella punkter. Att marknadsföringen skall fokusera på de "mjuka områdena" är nog också viktigt. Men som sagt, det är väl så marknadsföringen är tänkt att ske? Eller vad säger HrGrand?

Om LP en dag kommer uppnå en vettig storlek kommer förstås media att slå upp de komtroversiella punkterna i partiprogrammet och framställa LP som ett dödsknark-och-prostitutionsparti. (med viss rätt). Då är det viktigt att man kan formulera varför man valt att behålla dessa för vanliga människor till synes vansinniga idéer i principprogrammet, även om man inte har för avsikt att genomdriva dem inom annat än en avlägsen framtid.
Citera
2009-06-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Här håller jag helt med dig. Min uppfattning är att detta också är vägen som LP tänkt sig. Principprogrammet innehåller en del mycket kontroversiella punkter. Att marknadsföringen skall fokusera på de "mjuka områdena" är nog också viktigt. Men som sagt, det är väl så marknadsföringen är tänkt att ske? Eller vad säger HrGrand?

Om LP en dag kommer uppnå en vettig storlek kommer förstås media att slå upp de komtroversiella punkterna i partiprogrammet och framställa LP som ett dödsknark-och-prostitutionsparti. (med viss rätt). Då är det viktigt att man kan formulera varför man valt att behålla dessa för vanliga människor till synes vansinniga idéer i principprogrammet, även om man inte har för avsikt att genomdriva dem inom annat än en avlägsen framtid.

Ja du har förstått precis vad jag menar. Efter att ha läst på lite mer om LP har jag kommit fram att det redan är så.

LP behöver väl en sisådär en kvarts miljon röster för att komma in i Riksdagen. Jag kan nog övertala 5-10 kompisar att rösta på dem, det är en start i alla fall. :-)
Citera
2009-06-09, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla

Prostitutionsfrågan behöver väl inte vara speciellt kontroversiell, sålänge man formulerar sig rätt.
Fel sätt: "Jag gillar horor / jag gillar att prostituera mig!"
Rätt sätt: "Folk kommer alltid prostituera sig; det relevanta när det gäller prostitutionsförbud är huruvida det verkligen gör nånting bättre, eller om det bara tjänar till att få politikerna att framstå som goda"

Varken horor eller torskar gagnas ju av att det är kriminellt att köpa sex. Tvärtom, om det är ungefär lika olagligt att köpa sex som att våldta, är sannolikheten större att de prostituerade överlag måste tampas med en sämre sorts kund än annars.
Många länder som är seriösare än Sverige har bordeller där de prostituerade kan jobba mycket tryggare än vad de kan i Sverige. För om en prostituerad i Sverige vill anlita nån till marknadsföring eller som säkerhetsvakt, måste detta bli en kriminell (eftersom det är olagligt att tjäna pengar på att hjälpa prostituerade, hyresbolag får inte ens hyra ut lägenheter till folk som de har skäl att misstänka är prostituerade). Detta i sin tur gör att de prostituerade blir fast hos oseriösa hallickar. Medan de prostituerade i t.ex. Nevada har en enormt mycket bättre situation (vilket bl.a. återspeglades av en dokumentär i TV4 för några år sen).
Citera
2009-06-09, 07:40
Bannlyst
Citat:
Jo, men det är inte taktiskt att gå ut med legalisering av barnporrsinnehav som en kärnfråga. Det är väl snarare det som är min poäng.

Aha, du menade så. Ja, det håller jag med om!

Citat:
Om man är liberal för att man gillar knark, barnporr eller valfritt annat tabubelagt ämne tycker jag man är fel ute.

Exakt! Kunde inte hålla med mer! Det var därför jag invände mot partiledarens "jag gillar bögar och knark"-uttalande. Liberalism ska förespråkas pga en insikt om frihetens goda konsekvenser, inte primärt för att man gillar någon av de saker som bara en nyliberal kan tolerera.
Citera
2009-06-09, 08:35
Medlem
Citat:
Sant

Men såvitt jag förstår ändrade de ju tillbaka till Lp någon gång sedan 2006. Men kan vara förvirrad, HrGrand får väl räta ut frågetecknen åt oss.
Mjo, vi har bestämt oss för att registrera "Liberala partiet", trots att det blivit nekat tidigare. Folkpartiet använder sig sällan av "liberalerna", och även om de gör det har de inte monopol på liberalism. En stor anledning till att Folkpartiet protesterade 1991 var ju att de samma år lade till "liberalerna" och därför kände att de behövde arbeta in namnet. Personligen har jag svårt att förväxla "Folkpartiet liberalerna" med "Liberala partiet", fast det kanske bara är jag. Är dock inte främmande för att registrera Klassiskt liberala partiet, och låta det stå så på valsedlarna medan vi kallar oss Liberala partiet i andra sammanhang. Men det får vi ta när det kommer.
Senast redigerad av HrGrand 2009-06-09 kl. 08:38.
Citera
2009-06-09, 09:30
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Mjo, vi har bestämt oss för att registrera "Liberala partiet", trots att det blivit nekat tidigare. Folkpartiet använder sig sällan av "liberalerna", och även om de gör det har de inte monopol på liberalism. En stor anledning till att Folkpartiet protesterade 1991 var ju att de samma år lade till "liberalerna" och därför kände att de behövde arbeta in namnet. Personligen har jag svårt att förväxla "Folkpartiet liberalerna" med "Liberala partiet", fast det kanske bara är jag. Är dock inte främmande för att registrera Klassiskt liberala partiet, och låta det stå så på valsedlarna medan vi kallar oss Liberala partiet i andra sammanhang. Men det får vi ta när det kommer.
Om de tjafsar om detta kan det ge en del PR om man kan få ut det i media. Kör på.
Citera
2009-06-09, 10:33
Bannlyst
Citat:
Mjo, vi har bestämt oss för att registrera "Liberala partiet", trots att det blivit nekat tidigare.

Kan man registrera något som blivit nekat tidigare?
Citera
2009-06-09, 12:24
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Prostitutionsfrågan behöver väl inte vara speciellt kontroversiell, sålänge man formulerar sig rätt.
Fel sätt: "Jag gillar horor / jag gillar att prostituera mig!"
Rätt sätt: "Folk kommer alltid prostituera sig; det relevanta när det gäller prostitutionsförbud är huruvida det verkligen gör nånting bättre, eller om det bara tjänar till att få politikerna att framstå som goda"

Varken horor eller torskar gagnas ju av att det är kriminellt att köpa sex. Tvärtom, om det är ungefär lika olagligt att köpa sex som att våldta, är sannolikheten större att de prostituerade överlag måste tampas med en sämre sorts kund än annars.
Många länder som är seriösare än Sverige har bordeller där de prostituerade kan jobba mycket tryggare än vad de kan i Sverige. För om en prostituerad i Sverige vill anlita nån till marknadsföring eller som säkerhetsvakt, måste detta bli en kriminell (eftersom det är olagligt att tjäna pengar på att hjälpa prostituerade, hyresbolag får inte ens hyra ut lägenheter till folk som de har skäl att misstänka är prostituerade). Detta i sin tur gör att de prostituerade blir fast hos oseriösa hallickar. Medan de prostituerade i t.ex. Nevada har en enormt mycket bättre situation (vilket bl.a. återspeglades av en dokumentär i TV4 för några år sen).
På samma sätt kan och bör man argumentera för legalisering av droger.

Enbart att man gillar något för tillfället illegalt kommer inte ge något gensvar för legalisering hos väljarmassorna, det stämmer. (Du tröttnar aldrig på att mjölka det där uttalandet va?). Men det finns inget motsatsförhållande i att man kan gilla att besöka prostituerade samtidigt som man inser att deras situation skulle förbättras av en legalisering. Även om misstänkliggörandet om att man bara vill förenkla sitt hor-konsumerade kommer som ett brev på posten.
Citera
2009-06-09, 12:39
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Har inte orkat sätta mig in i pragmatism-debatten som pågått här, men kort och koncist kan jag säga att LP är och kommer vara ett principfast parti. Jag ger inte mycket för pragmatism, om vi går med på icke-liberala förslag finns det ju ingen anledning att vi heter Liberala partiet. Antingen så representerar vi Sveriges liberaler eller så gör vi inte det.
Tack. Det känns faktiskt skönt att du säger det för det är av den anledningen som jag känner att jag kan ställa mig bakom partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in