2009-01-28, 11:30
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Sluta nu, vad du hittar för pseudoargument mot det enda riktigt liberala partiet i Sverige är ointressant. Det heter ju Folkpartiet Liberalerna. Är inte det argument nog mot dina och Realizts mumbo-jumbo-argument?

jupp, man kan inte argumentera mot fakta.
Citera
2009-02-05, 03:55
Medlem
MonkeyPlas avatar
En ytterst ovetenskaplig opinionsundersökning:

Jag roade mig med att gräva fram FB's opinionsundersökning för riksdagsvalet 2006 samt undersökningen av hur folk de facto röstade. Och jämföra det med den aktuella opinionsundersökningstråden.

Innan valet 2006: LP - 46 röster
https://www.flashback.org/showthread.php?t=362492&page=9

De facto röster: LP - 24 röster (ca 50%)
https://www.flashback.org/showthread.php?t=374622

I hela riket: Klassiskt Liberala Partiet - 202 röster
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/rike/ovriga.html

I detta val var alltså knappt 10% av LP-röstarna representerade på flashback.

Om man drar den djärva slutsatsen att förhållandet mellan LP röstare på flashback i förhållande till riket är den samma, samt att röstbenägenheten också är det skulle det i dagens läge innebära att:

Innan valet 2010: LP - 120 röster
https://www.flashback.org/showthread.php?t=747725

De facto röster 2010 från flashback skulle då bli 60st (50% av de preliminärt angivna)
Om FB representationen fortsatt är 10% av riket som helhet innebär det att LP's reella väljarstöd i nuläget är ca 600 röster

Så, vad säger ni. Skall jag starta ett eget opinionsinstitut? Eller är det för tidigt för mig att "quit my day job"
Citera
2009-02-05, 08:17
Medlem
Intressant för flashbackare!
Ska bli kul att se om det blir som du förutspått. En ökning på 200% är ju najs. (Tänk positivt, tänk positivt...)
Citera
2009-02-06, 23:54
Medlem
bernankes avatar
Själv fick jag kallelse till årsmötet idag.
Citera
2009-02-07, 01:04
Medlem
Supersmurfens avatar
Fick bekräftelse på medlemskapet idag (igår)

Ska nog fan dra till göteborg om inte annat för att svinga en bägare med hr grand!
Citera
2009-02-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen

Ska nog fan dra till göteborg om inte annat för att svinga en bägare med hr grand!
I datoråldern blir jag fascinerad över hur snabbt det ändå går att skicka ett brev. De små miraklen...
Vi valde en lördag framför en söndag just för att kunna svinga bägare.
Citera
2009-02-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
De facto röster 2010 från flashback skulle då bli 60st (50% av de preliminärt angivna)
Om FB representationen fortsatt är 10% av riket som helhet innebär det att LP's reella väljarstöd i nuläget är ca 600 röster

Här skulle man högt ovetenskapligt kolla på hur läget är bland unga och då ligger LP när jag skriver detta på över 7% av de som i dag vet vad de skulle rösta på (ni kan inte titta på de procenten där som står utan måste räkna själva då procenten där räknar med de som bara klickat för resultat, inte vet eller att de inte ska rösta):
Hur skulle du rösta?

Men tyvärr lär det resultatet sakna total förankring med hur det egentligen ser ut bland ungdomar i stort. Men man får väl gotta sig åt vad man kan få!
Citera
2009-02-11, 01:40
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob-E
Här skulle man högt ovetenskapligt kolla på hur läget är bland unga och då ligger LP när jag skriver detta på över 7% av de som i dag vet vad de skulle rösta på (ni kan inte titta på de procenten där som står utan måste räkna själva då procenten där räknar med de som bara klickat för resultat, inte vet eller att de inte ska rösta):
Hur skulle du rösta?

Men tyvärr lär det resultatet sakna total förankring med hur det egentligen ser ut bland ungdomar i stort. Men man får väl gotta sig åt vad man kan få!
Ja det där är ju ännu mer ovetenskapligt än mitt siffertrixande. Procentantalen i sig är ju ganska meningslösa eftersom man inte har en rättvisande represention sett till riket som helhet.

Om det efter nästa val visar sig att andelen av LP's väljare som även röstar i FB tråden är konstant åtminstone 2 val igenom, så kan man använda FB opinopnen som (halv-seriöst) mätinstrument. LP är ju alldeles för små för att ett riktigt institut skall fånga upp dem, men har å andra sidan en betydande mängd sympatisörer just på detta forum.
Citera
2009-02-11, 02:13
Medlem
Citat:
Ja det där är ju ännu mer ovetenskapligt än mitt siffertrixande. Procentantalen i sig är ju ganska meningslösa eftersom man inte har en rättvisande represention sett till riket som helhet.

Om det efter nästa val visar sig att andelen av LP's väljare som även röstar i FB tråden är konstant åtminstone 2 val igenom, så kan man använda FB opinopnen som (halv-seriöst) mätinstrument. LP är ju alldeles för små för att ett riktigt institut skall fånga upp dem, men har å andra sidan en betydande mängd sympatisörer just på detta forum.
Nu var det väl inte riket som helhet omröstningen avsåg, utan just vad ungdomar tycker. Och det är ju kul att veta att det finns ett hyffsat stort antal potentiella väljare i den yngre kategorin! (nu kan jag inte ens se resultatet då jag inte är medlem, och jag vet inte hur representativt ungdomar-forumet är för Sveriges alla ungdomar...Men det borde ge en indikation tycker jag)
Citera
2009-02-11, 03:48
Medlem
Citat:
En ytterst ovetenskaplig opinionsundersökning:

Jag roade mig med att gräva fram FB's opinionsundersökning för riksdagsvalet 2006 samt undersökningen av hur folk de facto röstade. Och jämföra det med den aktuella opinionsundersökningstråden.

Innan valet 2006: LP - 46 röster
https://www.flashback.org/showthread.php?t=362492&page=9

De facto röster: LP - 24 röster (ca 50%)
https://www.flashback.org/showthread.php?t=374622

I hela riket: Klassiskt Liberala Partiet - 202 röster
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/rike/ovriga.html

I detta val var alltså knappt 10% av LP-röstarna representerade på flashback.

Om man drar den djärva slutsatsen att förhållandet mellan LP röstare på flashback i förhållande till riket är den samma, samt att röstbenägenheten också är det skulle det i dagens läge innebära att:

Innan valet 2010: LP - 120 röster
https://www.flashback.org/showthread.php?t=747725

Så, vad säger ni. Skall jag starta ett eget opinionsinstitut? Eller är det för tidigt för mig att "quit my day job"
Hahaha! Man ska inte tro att folk i allmänhet är ganska liberala bara för att man sitter för mycket vid flashback.
Citera
2009-02-11, 11:20
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand

Nu var det väl inte riket som helhet omröstningen avsåg, utan just vad ungdomar tycker. Och det är ju kul att veta att det finns ett hyffsat stort antal potentiella väljare i den yngre kategorin! (nu kan jag inte ens se resultatet då jag inte är medlem, och jag vet inte hur representativt ungdomar-forumet är för Sveriges alla ungdomar...Men det borde ge en indikation tycker jag)
144 röstande, 7% LP = 10 pers.

Citat:
Ursprungligen postat av Metsämarja
Hahaha! Man ska inte tro att folk i allmänhet är ganska liberala bara för att man sitter för mycket vid flashback.
Nej det tror jag inte heller, i så fall hade jag sett att nästan 8% av FB säger sig rösta på LP, och då tro att de skulle få såna siffror i ett riktigt val.

Poängen var att eftersom LP är ett så litet parti och den liberala representationen på FB är så stor, kanske det är möjligt att finna ett samband mellan röstande i hela landet, och röstande representerade på FB.
Citera
2009-02-11, 11:26
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Jag tror du har totalt rätt i sak iaf. Sedan tvivlar jag på att Flashback är en bra grund som opinionsinstitut rent generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in