Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Det handlar inte, som jag har påpekat flera gånger, om vem som är renlärig, det handlar om att det inte går att kompromissa bort hörnstenarna i liberalismen
Varför skulle detta gälla just (ny)liberalismen? För sympatisörer till andra ideologier säger ju inte samma sak. Menar du att liberalismen skulle vara så svag att den inte fungerar om man inte introducerar den hundraprocentigt?
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
och fortfarande uppnå önskat resultat.
Det är ju just önskade resultat vi pratar om. Det går ju inte att vara kompromisslös heller och uppnå önskat resultat. Inte om man ska gå vägen via att få folk att rösta på en.
För övrigt tycker jag du missuppfattat vad liberalism är, om du tror att frihet är ett självändamål. Det är ju underförstått att frihet är
metoden att skapa ett bra samhälle med lyckliga människor. Och av den anledningen kan man inte applicera frihetsprincipen in absurdum, genom att t.ex. prata om friheten till saker som gör samhället sämre. Som liberal hävdar jag dock att det nästan inte finns några friheter som gör samhället sämre, men det går förstås att tänka sig en eller två enstaka undantag - undantagen som bekräftar "regeln". De två jag hittat, är friheten att licensfritt inneha massförstörelsevapen såsom ABC-vapen, samt friheten att licensfritt inneha extremt beroendeframkallande substanser, sånt som fungerar som kattmynta på människor, vilket i praktiken sannolikt skulle innebära heroin (samt syntetiska motsvarigheter), meta-/amfetamin och crack. Några andra undantag har jag inte hittat, vilket jag tycker får sammanfattas som ett ganska bra betyg åt nyliberalismen!
(Dock förutsätter en hundraprocentig frihet en mycket effektiv polis, samt en fungerande psykvård som ser till att samhällsfarliga psykiskt sjuka (t.ex. knarkare) inte springer omkring lösa och skaffar sig pistoler etc)