2010-09-21, 19:51
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Den svenska versionen verkar dock mest vara anarkokapitalistisk medan LP är liberala.

Precis min tanke, är jag efterbliven om jag föreslår timbro?

Stockholm är inte räknat än btw! jag tror gott och väl de kan spurta förbi Landsbygdsdemokraterna och Norrländska samlingspartiet!
Citera
2010-09-21, 19:54
Medlem
Orzions avatar
Det viktigaste för LP borde rimligtvis vara det man redan påbörjat dvs att faktiskt bestämma vad man egentligen tycker, först när man vet vad man egentligen tycker i de större frågorna kan man realistiskt börja arbeta med resten.
Citera
2010-09-21, 19:57
Medlem
Robespierres avatar
Någon borde förresten kontakta Neo och kolla hur intresset ser ut för en artikel/intervju/whatever om partiet.
Citera
2010-09-21, 20:00
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robespierre
Någon borde förresten kontakta Neo och kolla hur intresset ser ut för en artikel/intervju/whatever om partiet.

De har haft reklam i Neo.
Citera
2010-09-21, 20:11
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procinctu
Det vill vi nog alla

Det är svårare än vad man tror faktist, men det jobbas på det inför nästa val. Förhoppningsvis kommer LP börja synas på riktigt innan nästa val och till skillnad från de större partierna kommer vi kampanja under hela "mallanvals"-perioden.
Som sagt, alla ideér mottages säkerligen med glädje.

Det jobbas på att ta fram en mer praktisk politik inför nästa val. Vet inte om den kommer vara så kortsiktig som du föreslår men den kommer iaf vara mer praktisk inriktad än vår nuvarande ideologiska manifest.

Under FRA debatten var partiet inte riktigt väckt än, det är först det senaste året eller så som LP har kommit igång på riktigt.

Min poäng är att ni kommer antagligen inte att kunna få igenom hela er politik, ni kommer alltid att behöva förhandla, och till en början lär ni inte få något inflytande alls om ni kommer in i riksdagen. Så det kan vara bra att försöka nå så många människor som möjligt med mer kortsiktiga mål istället för att direkt prata om ett 100% fritt samhälle även om det är det som är målet. Att säga att ni vill helt privatisera skolan från början skulle nog skrämma iväg ganska många människor. Annars tycker jag också definitivt att det finns på tok för lite riktiga liberala partier i sverige, plus att ni är det enda liberala partiet som står upp för saker som att ni är emot FRA etc. Det kortet kan vara värt att använda mycket, om man tittar till exempel på PP i EU valet verkar det ju vara en viktig fråga för många, ni har ett hål att fylla bland de liberala partierna, om man tycker integritet är viktigt i nuläget står det ju bara mellan kommunisterna och PiratPartiet.
Ni kan ju också prata om vad lissabonfördraget innebär. Alliansen och sossarna verkar ju ha samma åsikt om alla dessa sakerna, från FRA till lissabonfördraget etc.
Citera
2010-09-21, 20:19
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Min poäng är att ni kommer antagligen inte att kunna få igenom hela er politik, ni kommer alltid att behöva förhandla, och till en början lär ni inte få något inflytande alls om ni kommer in i riksdagen. Så det kan vara bra att försöka nå så många människor som möjligt med mer kortsiktiga mål istället för att direkt prata om ett 100% fritt samhälle även om det är det som är målet. Att säga att ni vill helt privatisera skolan från början skulle nog skrämma iväg ganska många människor. Annars tycker jag också definitivt att det finns på tok för lite riktiga liberala partier i sverige, plus att ni är det enda liberala partiet som står upp för saker som att ni är emot FRA etc. Det kortet kan vara värt att använda mycket, om man tittar till exempel på PP i EU valet verkar det ju vara en viktig fråga för många, ni har ett hål att fylla bland de liberala partierna, om man tycker integritet är viktigt i nuläget står det ju bara mellan kommunisterna och PiratPartiet.
Ni kan ju också prata om vad lissabonfördraget innebär. Alliansen och sossarna verkar ju ha samma åsikt om alla dessa sakerna, från FRA till lissabonfördraget etc.

Håller med i de mesta men samtidigt så blir det svårt att gå från de "hård"liberala idealen då det kommer kännas som om att LP håller på att bli ett parti i mängden. Men visst får man nog vara lite pragmatisk om man ska in i riksdagen. Det unika med LP är dock att de inte hycklar med vad de vill. Finns många partier som vill liberalisera lite, men LP är öppna med att de vill gå fullt ut. Jag tror att det kan ge en del också faktiskt.

Lissabon var faktiskt bra på ett sätt, där står tydligt hur man går ut ur EU
Citera
2010-09-21, 20:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Menar du att de som grundad LP går i skolan? Om det är småbarn som driver partiet tror jag inte att dom kommer ha en chans 2014.
Om de e så att du menar att jag lika väl kan marknadsföra partiet som alla andra som går i skolan, så visst det kan jag göra, men det kommer inte göra någon skillnad så länge inte LP vaknar upp och får lite uppmärksamhet så att folk vet vad det är för något., om dom gör de så hjälper jag gärna.

Som Pimson säger så kan t.ex. universitet vara en sak som tar tid och energi, men de flesta jobbar. Jobb är det där "etc" som jag smög in..

Lp håller som bäst på att "få lite uppmärksamhet". Bara ett års seriöst jobb med hemsida, forum och lite (jämfört med andra partier) affischering och flygbladsutdelning har gett vad som ser ut att bli minst en tredubbling av antalet röster. Trenden är klart uppåtgående och jag har svårt att se vad som skulle kunna stoppa det. Det är tillräckligt många inblandade nu för att det ska kunna fortsätta även om någon i kärnan lägger av.
Senast redigerad av HelgeBuk 2010-09-21 kl. 20:25.
Citera
2010-09-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det viktigaste för LP borde rimligtvis vara det man redan påbörjat dvs att faktiskt bestämma vad man egentligen tycker, först när man vet vad man egentligen tycker i de större frågorna kan man realistiskt börja arbeta med resten.

Och jag som trodde att det var klart att partiet verkade för att (på sikt) införa en nattväktarstat... Eller menar du rent praktiska frågor, som vad man kan stötta på kort sikt?
Citera
2010-09-21, 20:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Och jag som trodde att det var klart att partiet verkade för att (på sikt) införa en nattväktarstat... Eller menar du rent praktiska frågor, som vad man kan stötta på kort sikt?

Dels hur man vill gå till väga för att nå sina mål men också ta ställning i mer praktiska frågor som om man t.ex vill ha kvar IP rätt i sin nattväktarstat eller inte etc etc
Citera
2010-09-21, 20:48
Medlem
Poita_s avatar
Jag undrar hur ni ställer er till övervakningskameror, ska det vara förbjudet att rikta en övervakningskamera mot en offentlig gata till exempel eftersom jag antar att man kommer få övervaka sin egendom hur mycket man vill.

En annan fundering jag har är vem som kommer att äga mark, en stad till exempel Stockholm, vem äger marken där? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar, kommer företag att köpa upp marken och sedan hyra ut den? Eller kommer staten att äga den,. Hur ser det där systemet ut nu och hur planerar ni att ändra det?
Citera
2010-09-21, 20:58
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Jag undrar hur ni ställer er till övervakningskameror, ska det vara förbjudet att rikta en övervakningskamera mot en offentlig gata till exempel eftersom jag antar att man kommer få övervaka sin egendom hur mycket man vill.

En annan fundering jag har är vem som kommer att äga mark, en stad till exempel Stockholm, vem äger marken där? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar, kommer företag att köpa upp marken och sedan hyra ut den? Eller kommer staten att äga den,. Hur ser det där systemet ut nu och hur planerar ni att ändra det?
1. Kommer inte finnas "offentliga gator" utan alla kommer vara privatägda. Då bestämmer ägaren om det är kameror eller inte. Liberala Partiet arbetar inte med förbudspolitik. Däremot kommer ägarna och stadsborna förmodligen skapa någon slags överenskommelse angående användandet av kameror, men det är inget som staten ser över.
2. Ingen statlig egendom, allt som inte redan är privat kommer väl säljas ut. Redan nu har jag för mig att rätt mycket i städerna är privatägt. Tror inte att de som bor i städerna kommer se någon märkbar skillnad innan och efter, förutom att det byggs mer och renoveras mer i och med lägre skatter.
Citera
2010-09-21, 21:00
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
1. Kommer inte finnas "offentliga gator" utan alla kommer vara privatägda. Då bestämmer ägaren om det är kameror eller inte. Liberala Partiet arbetar inte med förbudspolitik. Däremot kommer ägarna och stadsborna förmodligen skapa någon slags överenskommelse angående användandet av kameror, men det är inget som staten ser över.
2. Ingen statlig egendom, allt som inte redan är privat kommer väl säljas ut. Redan nu har jag för mig att rätt mycket i städerna är privatägt. Tror inte att de som bor i städerna kommer se någon märkbar skillnad innan och efter, förutom att det byggs mer och renoveras mer i och med lägre skatter.

1. Det tror jag inte, det finns en del liberaler som tror på "allmänna vägar" såtillvida att det är i stort sett omöjligt att bestämma ägandeskapet eftersom så många blandat sitt arbete med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in