2009-05-02, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Troligtvis har Totalliberal missuppfattat vad det handlar om. Målet är främst att starta en organisation för att få fram ett liberalt alternativ i politiken, att komma in i riksdagen är ett ytterst fjärran mål och är inte realistiskt de närmsta åren.

Jag håller med om att riksdagen är ett fjärran mål. Men om man inte visar redan NU vad man skulle göra OM man skulle komma in i riksdagen, så kommer man heller inte dit. Eftersom väljarna då inte ser KLP som ett seriöst alternativ. Långtifrån alla väljare kan tänka sig att använda sin röst till visioner - de flesta vill veta konkret. Bl.a. därför har Miljöpartiet en liten del av rösterna trots att nästan alla är miljövänliga. Framgångsrecept: Man måste BÖRJA med att självsäkert definiera vart man vill nå, annars kommer man aldrig att nå dit. Detta gäller inom all organisationsdrift. Det vet vi som suttit i många styrelser, men rökt desto färre joints.

Alltså: Det går inte att (överdrivet, för tydlighetens skull) bara stå och göra ingenting och tro att folk ska rösta på en bara för att de kanske fått nåt flygblad i handen eller liknande. Folk röstar på en för att de vet KONKRET vad partiet skulle göra! Finns det ett osäkerhetsmoment pga att drogliberalismen håller sig allmän och inte nämner när och hur, så blir folk däremot livrädda. Ni verkar ju för f-n inte ens själva veta vad ni konkret skulle göra i t.ex. droglegaliseringsfrågan om ni skulle få makten. Ni skulle antagligen bli så förvånade att ni skulle dö byråkratdöden (kvävda under en massa papper).
Senast redigerad av TotalLiberal 2009-05-02 kl. 12:35.
Citera
2009-05-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Jag håller med om att riksdagen är ett fjärran mål. Men om man inte visar redan NU vad man skulle göra OM man skulle komma in i riksdagen, så kommer man heller inte dit.

Som sagt, du har missuppfattat saken. Målet är nattväktarstaten och planen för att komma dit, givet att vi får makten, är under utredning.
Citera
2009-05-02, 20:31
Medlem
volkovs avatar
Har läst om liberaler som inte röstar för att parlamentarism inte är förenligt med liberalismen, vilket jag iofs tycker att det finns sanning i, men vad är alternativen? Statskupp?

För övrigt uppmanar jag alla som är medlemmar att registrera sig på LPs forum och börja diskutera om partiets framtid. Där finns även flygblad som man enkelt kan skriva ut och dela ut i brevlådor eller till folk på stan. Tar kanske 40 minuter och man har fått ett 50-tal hem medvetna om att det finns en väg som inte innebär förtryck.
Citera
2009-05-02, 20:41
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Har läst om liberaler som inte röstar för att parlamentarism inte är förenligt med liberalismen, vilket jag iofs tycker att det finns sanning i, men vad är alternativen? Statskupp?
Ser inte vad som skulle vara icke-liberalt med parlamentarismen som sådan. Problemet är väl knappast att yrkespolitiker väljs demokratiskt? Problemet är inte att man röstar, men (ofta) om vad man röstar. Att rösta om införandet av kränkande lagar bör inte vara ett alternativ. Att rösta in folkvalda yrkespolitiker i rikstagen är väl ändå inte en rättighetskränkande procedur?
Citera
2009-05-02, 22:00
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Ser inte vad som skulle vara icke-liberalt med parlamentarismen som sådan. Problemet är väl knappast att yrkespolitiker väljs demokratiskt? Problemet är inte att man röstar, men (ofta) om vad man röstar. Att rösta om införandet av kränkande lagar bör inte vara ett alternativ. Att rösta in folkvalda yrkespolitiker i rikstagen är väl ändå inte en rättighetskränkande procedur?
Det faktum att de är yrkespolitiker gör det icke-förenligt med liberalism, skulle jag vilja hävda. Inte per se, men hur ofta har alla (som besluten påverkar) accepterat att politikerna ska få betalt (vilket ju i dagsläget sker via skattesedeln) för sitt beslutstagande?

Kan man däremot instifta något slags parlament där alla som vill få beslut tagna åt sig får betala för det och de som inte vill slipper och då ocskå slipper påverkas av beslutet, ja då vore det helt okej tycker jag.

(Det är du givetvis helt på det klara med men ett förtydligande var på sin plats.)
Citera
2009-05-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volkov

Eller secession, seasteding eller något annat.
Citera
2009-05-02, 22:29
Medlem
Supersmurfens avatar
2,1%-målet!

Folk postar i den här tråden utan att uppge om dem uppnått 2,1%-målet eller inte.

Skärpning!
Citera
2009-05-02, 22:33
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Folk postar i den här tråden utan att uppge om dem uppnått 2,1%-målet eller inte.

Skärpning!
Min inkomst är så pinsamt låg så att t o m jag kan avvara 2,1%. Däremot orkar jag faktiskt inte hämta min plånbok där jag mina engångskoder till banken så jag gör det imorgon. Är det gott nog?
Citera
2009-05-02, 22:36
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Min inkomst är så pinsamt låg så att t o m jag kan avvara 2,1%. Däremot orkar jag faktiskt inte hämta min plånbok där jag mina engångskoder till banken så jag gör det imorgon. Är det gott nog?

Det är det!
Citera
2009-05-02, 23:01
Medlem
pollenpers avatar
Äh, jag tryckte på fel knapp så det gick till Kim Jong-ils golftränare i stället.
Det kan väl vara detsamma.
Citera
2009-05-02, 23:42
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Äh, jag tryckte på fel knapp så det gick till Kim Jong-ils golftränare i stället.
Det kan väl vara detsamma.

Nej, det är det inte! Gör om, gör rätt! Jag litar på dig!!
Citera
2009-05-02, 23:51
Medlem
MonkeyPlas avatar
Fast med tanke på vilka resultat denne golftränare uppnår med sin adept tycker jag visserligen att han är värd alla pengar han kan få.

Själv har jag precis betalat medlemsavgiften så ett uppfyllande av 2,1% målet får vänta en aning.

Var kan man ladda ned flygbladen föresten, och kommer det finnas möjlighet att beställa klistermärken inom en nära framtid (Om man skall kunna bedriva liberal gatukamp måste man ju ha klistermärken)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in