2010-08-18, 00:55
Medlem
Jag är jätte glad att se liberala partiet debattera i media !!!!

tyckte att Daniel skötte sig jätte bra, fick fram partiets budskap på ett väldigt ödmjukt och tillmötesgående vis och slog lite hål i myten som jag hört att LP skulle vara extrema! Tummen upp!!

men jag tänkte fråga om någon kunde hjälpa mig med en fundering jag tänkt på angående att staten inte äger något och måste ta alla pengarna från folket via skatter, gäller det även i Sverige då staten bedriver saker som systembolaget, apotek, etc??
Senast redigerad av nog.nog 2010-08-18 kl. 01:04.
Citera
2010-08-18, 02:58
Medlem
rymdraketens avatar
Man rodnar när Miljöpartisten orerar om hur bra denna satsning är för staden, man skapar nämligen gröna jobb!
Citera
2010-08-18, 09:12
Medlem
Jrgens avatar
Han gjorde mycket bra ifrån sig tycker jag. Fem tummar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av nog.nog
men jag tänkte fråga om någon kunde hjälpa mig med en fundering jag tänkt på angående att staten inte äger något och måste ta alla pengarna från folket via skatter, gäller det även i Sverige då staten bedriver saker som systembolaget, apotek, etc??
Staten kan endast bedriva verksamheten eftersom den förbjuder alla konkurrenter att konkurrera med dem. Resultatet är att apoteket och systembolaget kan ta ut marknadsoenliga monopolpriser, som konsumenterna annars hade sluppit. Skillnaden i pris i en monopolsituation kontra en marknadssituation kan mycket väl liknas vid en skatt.
Citera
2010-08-18, 11:56
Medlem
Supersmurfens avatar
Mycket bra! Blir imponerad att han kan vara så lugn när miljöpartisten säger såna idiotiska grejer såsom "new green deal" osv Själv hade det brunnit till i skallen på mig och jag hade troligen börjat skrika och gorma helt osorterat om social ingenjörskonst, Gulag, Alva Myrdal, Pomperipossa, Pol Pot osv Troligtvis så hade TV-teamet varit tvungen att avbryta debatten för att ringa ambulans då jag hade i konvulsioner legat på marken med fradga i munnen.

Bra att han tog upp "The broken window fallacy" och bad tittarna googla det. Uppsala är ju en studentstad och de intresserade kommer att googla, och de är intelligenta så de kommer ju förstå vad han menar. De kommer dessutom förstå att miljöpartisten inte förstår "the broken window fallacy" och detta faktum kommer att göra deras förtroende för politiker som inte förstår "the broken window fallacy" försvinner.
Citera
2010-08-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Han gjorde mycket bra ifrån sig tycker jag. Fem tummar upp.

Staten kan endast bedriva verksamheten eftersom den förbjuder alla konkurrenter att konkurrera med dem. Resultatet är att apoteket och systembolaget kan ta ut marknadsoenliga monopolpriser, som konsumenterna annars hade sluppit. Skillnaden i pris i en monopolsituation kontra en marknadssituation kan mycket väl liknas vid en skatt.

ja men även fast det kan likna en skatt är det ändå inte samma sak och då har dem alltså pengar som inte är tagna från folket via skatt lr hur?
Citera
2010-08-18, 14:18
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nog.nog
ja men även fast det kan likna en skatt är det ändå inte samma sak och då har dem alltså pengar som inte är tagna från folket via skatt lr hur?
Ja, det kan man säga (förutsatt att Systembolaget och Apoteket inte mottar en massa statsbidrag, vilket jag inte alls är övertygad om). Men pengarna är fortfarande tagna med våld. För hade inte våldet varit där, så hade jag gått och köpt alkohol och medicin någon annanstans. Så i praktiken så tar staten mina pengar med våld, varje gång jag köper alkohol eller medicin.
Citera
2010-08-18, 14:58
Medlem
godaftonjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ja, det kan man säga (förutsatt att Systembolaget och Apoteket inte mottar en massa statsbidrag, vilket jag inte alls är övertygad om). Men pengarna är fortfarande tagna med våld. För hade inte våldet varit där, så hade jag gått och köpt alkohol och medicin någon annanstans. Så i praktiken så tar staten mina pengar med våld, varje gång jag köper alkohol eller medicin.
Hur är det med typ vattenfall då? Jag är inte direkt insatt i frågan, men de har ju inget monopol på marknaden. Detsamma gäller väl bilprovningen nu, för jag antar att det fortfarande kommer finnas en statlig bilprovning, även om det nu är öppet för privata aktörer att inta marknaden.
Citera
2010-08-18, 18:07
Medlem
cpxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godaftonjuice
Hur är det med typ vattenfall då? Jag är inte direkt insatt i frågan, men de har ju inget monopol på marknaden. Detsamma gäller väl bilprovningen nu, för jag antar att det fortfarande kommer finnas en statlig bilprovning, även om det nu är öppet för privata aktörer att inta marknaden.

Vattenfall får visserligen sina intäkter från en någorlunda fri marknad, men det är ju helägt av staten vilket innebär att allt nytt kapital investeras av staten, till skillnad från en privat aktör som måste söka kapital från kapitalmarknaden. Skillnaden är att medan kapitalmarknaden drivs av privatpersoners sparade pengar, där räntan är en del av vinsten som genereras genom kapitalinvesteringarna, så kommer statligt kapital alltid från skattebetalarna, utan ränta eller möjlighet för privatpersoner att omplacera "sina" investeringar. Det finns därför inga ekonomiska mekanismer som verkar för att göra goda investeringar i statligt ägda företag, eftersom de inte behöver konkurrera med andra företag om att generera så god avkastning som möjligt till sina investerare. På kapitalmarknaden däremot så kommer ett dåligt skött företag att förlora kapital genom att investerare placerar sina pengar i mer lönsamma företag som ger bättre avkastning.
Citera
2010-08-18, 18:14
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag vill bara tacka för alla varma ord! Det är kul att höra! Jag var riktigt nervös där, det ska jag erkänna. En helt ny situation, och ett ämne jag egentligen inte kan ett dugg om! Det känns skönt att ha gjort det dock. Jag kan ta med mig den här erfarenheten till nästa gång och bygga på det.

Jag vet inte exakt vilken länk som ligger här på FB, men det finns ju ett klipp med "försnack" oxå där jag får pressentera partiet bl a.

Lite OT kan jag säga att min motdebatör var en av de mest otrevliga och arroganta personer jag har träffat. Hon la ribban ganska lågt, när jag gick fram för att hälsa, då tittade hon lite föraktfullt på mig och sa: "Är det dig jag ska debattera mot?" Under hela tiden kunde hon heller inte släppa det faktum att hon skulle debattera mot en person som INTE tillhörde ett riksdagsparti. Jag var nära ett flertal ggr att be henne dra åt helvete pga henne attityd, men jag var "politisk" , och sa att det var ju upp till Patrick (han som intervjuade oss) att bestämma vilka som skulle vara med.

Sedan uppmanar jag alla att rösta på Lp, samt bidra på det sätt ni kan. Om ngn bor i Uppsala-området, gå med i vår facebookgrupp. Liberala partiet Uppsala, så ses vi framöver. Freedom brings people togheter som Den Gode Doktorn brukar säga!
Citera
2010-08-18, 18:35
Medlem
Om Alexander Bard skulle komma in rikstagen så flyr jag från Sverige.
Citera
2010-08-18, 18:44
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decitron
Alexander Bard är en idiot, men inte är han väl mer idiotisk än varje annan folkpartist?

Den här tråden handlar f.ö. om Liberala partiet. Där Alexander Bard inte är medlem.
Citera
2010-08-18, 18:44
Medlem
cpxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decitron
LOL. Då gör du nog bäst i att lägga din röst på Liberala Partiet som en nagel i ögat på Sveriges etablissemangsliberaler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in