Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det där klargjorde inte någonting, kan man inte försvara något fysiskt så äger man det inte. Det är helt omöjligt att kontrollera att immaterialrätten respekteras om ni inte vill ha tankepoliser och statsmän som går igenom alla medborgares tillgångar 24/7. Immaterialrätt har inget med äganderätt att göra. Vart står förresten KLP i denna fråga?
Nej men om man ska utgå ifrån det resonemanget så måste man även upphäva lagar som till exempel kräver att läkemedelsföretag redovisar i studier och publikationer vad som finns i deras läkemedel.
Om man inte har någon ensamrätt på att tjäna in pengar på sitt läkemedel (om än i en begränsad tid) så finns det inget initiativ till att forska fram nya.
Forskningen är dyr, men själva tillverkningen är billig. Nästan 99% av priset på läkemedel är intäkter tänkta att väga upp kostnaderna för forskningen.
Vidare har jag svårt att acceptera att andra företag tjänar pengar på konstnärliga verk som fotografier. Om en fotograf tar en bild ska han ha credd och ersättning om ett företag marknadsför sid på h*ns bild.
Samma sak med program och dataspel.
Sedan kan man diskutera om VEM som bryter mot lagen när man laddar ned spel. H*n som bröt kontraktet med speltillverkaren/programmeraren när h*n laddade upp programmet eller h*n som laddade ner programmet...
EDIT:
sedan så kan man ju även diskutera straffet för att bryta mot upphovrättslagen för privat bruk.
Jag, som fotograf, kanske skulle bli lite sur över att se mina bilder på någons privata hemsida utan att de frågat mig, men jag skulle inte driva det till domstol.
Däremot så skulle jag bli förbannad om mina bilder marknadsförde en produkt i en reklamkampanj.
Det handlar även om att ha kontroll på sina saker. Jag vill inte, till exempel, att odemokratiska organisationer använder mina bilder, även om det är en massa blondiner och svenska lantbilder som motiv.