2014-03-11, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Det går alltså i alla fall, men deras partibeteckning är inte skyddad. Har jag förstått det rätt? Att man inte behöver vara registrerad för att kunna ta röster i valet?

Jag är inte säker på att så verkligen är fallet, men det verkade så iaf. utifrån det jag läste på sidan. Men det finns säkert någon som har bättre koll på vad som verkligen gäller. Klantigt oavsett vilket.
Citera
2014-03-11, 14:05
Medlem
Jag måste bekräfta innan jag kan säga säkert men som jag fattar det så ska det vara såhär:

1. Vi håller på att registrera den. Jag tror att allt är inskickat och betalt (innan deadline osv) men ska inte svära på det. Gissningsvis håller ansökan på att behandlas.
2. Det går att få röster utan det, men betäckningen är inte lika skyddad.
3. Vi samlade in namnunderskrifterna någon gång i våras/somras så allt sånt är klart.

Återkommer ikväll eller så när jag pratat med de som jobbar på den frågan. Det är möjligt att jag helt missuppfattat allt men jag tror det är så.
Citera
2014-03-11, 15:27
Medlem
Ok, jag hade fel. Allt är klart förutom att vi inte lyckats hitta en Notarius Publicus till att gå igenom alla namnunderskrifter utan att ta helt hutlöst betalt.

Som jag fattar det bestämdes det att det går nästan lika bra utan att registrera namnet varför vi vill lägga pengarna på valrörelsen istället.

Vi ska dock hitta på en NP som kan göra det för en mer rimlig summa och fixa det, dock verkar det ju vara för sent för det här valet.
Citera
2014-03-12, 01:10
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Ok, jag hade fel. Allt är klart förutom att vi inte lyckats hitta en Notarius Publicus till att gå igenom alla namnunderskrifter utan att ta helt hutlöst betalt.

Som jag fattar det bestämdes det att det går nästan lika bra utan att registrera namnet varför vi vill lägga pengarna på valrörelsen istället.

Vi ska dock hitta på en NP som kan göra det för en mer rimlig summa och fixa det, dock verkar det ju vara för sent för det här valet.

Förståeligt, men jag tror ändå att det skadar partiets trovärdighet något. Är ändå en viktig symbolhandling att man registrerar sin partibeteckning (tror jag).
Citera
2014-03-12, 02:17
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Hur dyrt kan det vara? Alla mojliga mikropartier finns ju registrerade.
Citera
2014-03-12, 07:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Hur dyrt kan det vara? Alla mojliga mikropartier finns ju registrerade.

Det rör sig väl också endast om en engångssumma som man betalar en gång och sedan är beteckningen registrerad för alla framtida val (eller hur nu formuleringen löd).
Citera
2014-03-12, 11:26
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, nu glömde du bort att tänka.
Om doktor Mengele opererar in ett foster i din mage medan du är inspärrad i Auschwitz så har du rätt att freda dig mot hans övergrepp mot dig till vilket pris som helst. Det är doktor Mengele som bär skulden till alla konsekvenser av sina handlingar. Du som var offer och aldrig valde någon handling är helt fri från skuld och har all rätt att freda dig från alla konsekvenser från våldsverkare har orsakat dig.

Men du har inte rätt att mörda en annan människa för att du valde att ha sex med en kondom eller piller som råkade vara det där 1 av 100 som inte funkar.

Jag kan inte riktigt släppa detta ur hjärnan!

Är jag rätt ute om jag tänker att problematiken ligger i att det inte går att avgöra när ett embryo blir ett foster blir ett barn, och därför måste man ställa sig skeptisk till all abort (utom i fall med våldtäkt)?
Citera
2014-03-12, 11:31
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag kan inte riktigt släppa detta ur hjärnan!

Är jag rätt ute om jag tänker att problematiken ligger i att det inte går att avgöra när ett embryo blir ett foster blir ett barn, och därför måste man ställa sig skeptisk till all abort (utom i fall med våldtäkt)?

Kan vara värt att belysa att det verkligen inte finns någon konsensus bland libertarianer gällande abort.

(fri är dessutom ökänd för sin intellektuella ohederlighet)
Citera
2014-03-12, 11:42
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Kan vara värt att belysa att det verkligen inte finns någon konsensus bland libertarianer gällande abort.

(fri är dessutom ökänd för sin intellektuella ohederlighet)

Men tankebanan är ju fullständigt logisk om man anser att det inte går att dra någon gräns för när ett foster blir ett barn, alltså när ett foster får sina negativa rättigheter.

Då måste man i konsekvensens namn säga att abort är mord. Om man däremot anser att det går ange en tidpunkt för när ett foster blir en människa, ja då hamnar frågan i ett annat ljus. Jag är förstås ingen expert, men jag skulle personligen säga att dagens gräns för abort är satt allt för långt, och att aborter i vecka 18 är att jämställa med mord. Men att säga var gränsen exakt borde gå är som sagt lite pudelns kärna. Går det inte dra gränsen, så ska man inte heller ha abort.

Jag resonerar lite med mig själv här, som ni kanske förstår. Jag tycker ju att det är en stor samhällsnytta i att folk kan göra abort, och så även i ett liberalt samhälle. Får man inte göra abort så kommer väl två saker hända – antalet ofrivilliga graviditeter minskar (önskvärt), och antalet livsfarliga hemma-aborter ökar (inte önskvärt). Att abort även blir straffbart ger antagligen inte mer än marginell effekt på dessa två faktorer.
Citera
2014-03-12, 12:38
Bannlyst
Citat:
Men tankebanan är ju fullständigt logisk om man anser att det inte går att dra någon gräns för när ett foster blir ett barn, alltså när ett foster får sina negativa rättigheter.

Då måste man i konsekvensens namn säga att abort är mord. Om man däremot anser att det går ange en tidpunkt för när ett foster blir en människa, ja då hamnar frågan i ett annat ljus. Jag är förstås ingen expert, men jag skulle personligen säga att dagens gräns för abort är satt allt för långt, och att aborter i vecka 18 är att jämställa med mord. Men att säga var gränsen exakt borde gå är som sagt lite pudelns kärna. Går det inte dra gränsen, så ska man inte heller ha abort.

Jag resonerar lite med mig själv här, som ni kanske förstår. Jag tycker ju att det är en stor samhällsnytta i att folk kan göra abort, och så även i ett liberalt samhälle. Får man inte göra abort så kommer väl två saker hända – antalet ofrivilliga graviditeter minskar (önskvärt), och antalet livsfarliga hemma-aborter ökar (inte önskvärt). Att abort även blir straffbart ger antagligen inte mer än marginell effekt på dessa två faktorer.

Jag måste säga att du satte huvudet på spiken där Blown!
Citera
2014-03-12, 13:09
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Jag måste säga att du satte huvudet på spiken där Blown!

"Någon gång ska väl även den fan lyckas" som syokonsultenten sa!

Vad är då slutsatsen för ett liberalt scenario? Att det är en strikt medicinsk fråga? Kan det kanske avgöras från fall till fall (fostret kanske utvecklas långsamt/ovanligt fort)? Är det först vid en medicinsk konsensus som en liberal med gott samvete kan ställa sig bakom abort?
Citera
2014-03-13, 04:15
Medlem
Choegoups avatar
Citat:

Jag resonerade i exakt likadana banor, även om jag brydde mig betydligt mindre om konsekvenserna. För mig spelade rätt princip roll. En vän delade dock med sig av en länk som var av nytta. Sektionen under "Arbitrary Cutoffs" hjälpte mig att tänka på det hela lite annorlunda. Rekommenderar dock hela, då det är väl formulerade argument. http://truthsite.org/WhyAbortionIsntMurder.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in