Citat:
Ursprungligen postat av
IT-chefen
Det fetade - är inte ett outvecklat foster en väldigt bra exempel på icke-intelligent liv? Ett liv som oönskad avkomma kan väl antas vara ganska upplagt för lidande.
Vidare - var går gränsen för detta implicita "kontrakt" där man bjuder in till barn? Får man göra abort om man gått på p-piller? Det är ju ett aktivt sätt att motverka graviditet, ett aktivt ställningstagande att man inte vill ha ett foster i sin kropp - och ändå händer det att man blir gravid.
Tja, mitt argument var just för att belysa att det är väldigt svårt att formulera ett konkret liberalt argument gällande dessa frågor - jag har aldrig hört ett enskilt argument som ger en absolut liberal lösning på frågan i alla fall.
Jag anser att det finns ett fåtal frågor där det inte finns något absolut liberalt svar. Då menar jag inte "Hur mycket skatt, är skattefinanserad sjukvård inte bra?" eller sådana fjantfrågor - där är svaren lätta. Jag syftar på frågor som abort och landägande.
Min personliga inställning till dessa frågor är att det är frågor där demokrati faktiskt skulle kunna få spela en roll i ett samhälle som är liberalt i alla övriga områden - när det inte finns någon absolut definition så får man försöka hitta någon form av gemensam lösning.
Min personliga inställning till just abortfrågan är att en lägre gräns än dagens känns rimlig - 18 veckor är väldigt mycket. 12 veckor är fortfarande en lång tid och borde ge nog tid till att upptäcka och abortera vid behov. Dock är det inte en fråga jag är särskilt engagerad i - jag tycker det är mer intressant att nå ett liberalt samhälle först innan vi börjar tjafsa om frågorna där det finns ett flertal logiska svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Nu är ju inte jag SWesterlund men LP säger att vi ska öppna gränserna helt och hållet, till hela världen. Men invandringen hade inte blivit ett sådant problem som det är idag, för att det inte skulle gå att åka snålskjuts på samhället. Så de som skulle komma hade varit tvungna att arbeta och bli en del av samhället eller att det skulle gå dåligt. Således hade de som är ute efter att bli fullständigt försörjda av samhället inte kommit och förväntat sig det i alla fall.
Jag hoppas inte att ni tar illa upp av att jag hoppar in här...
Jag svarade på Holistic via pm då det kändes som den frågan inte var vinklad nog mot Topic för att svara på här. Men som du säger så ser jag ett problem med LPs resonemang kring frågan - de säger bara att gränserna bör vara öppna, utan att adressera hur man ska ställa sig till dagens skattefinansierade invandring. Ja, gränserna bör öppnas, men det är ett av de slutliga stegen i skapandet av det liberala samhället.
Jag ser gärna arbetskraftinvandring, men all invandring som innebär kostnader är inte liberal. Låt oss vara ärliga - är det någon som ser det som en liberal önskedröm att utgå ifrån ett samhälle med kåkstäder och social misär? Jag beskyller inte människorna som kommer hit - det är den icke-liberala politiken som förs som det är fel på.