Citat:
Ursprungligen postat av
nutkjell
Kan vara värt att belysa att det verkligen inte finns någon konsensus bland libertarianer gällande abort.
(fri är dessutom ökänd för sin intellektuella ohederlighet)
Men tankebanan är ju fullständigt logisk om man anser att det inte går att dra någon gräns för när ett foster blir ett barn, alltså när ett foster får sina negativa rättigheter.
Då måste man i konsekvensens namn säga att abort är mord. Om man däremot anser att det går ange en tidpunkt för när ett foster blir en människa, ja då hamnar frågan i ett annat ljus. Jag är förstås ingen expert, men jag skulle personligen säga att dagens gräns för abort är satt allt för långt, och att aborter i vecka 18 är att jämställa med mord. Men att säga var gränsen exakt borde gå är som sagt lite pudelns kärna. Går det inte dra gränsen, så ska man inte heller ha abort.
Jag resonerar lite med mig själv här, som ni kanske förstår. Jag tycker ju att det är en stor samhällsnytta i att folk kan göra abort, och så även i ett liberalt samhälle. Får man inte göra abort så kommer väl två saker hända – antalet ofrivilliga graviditeter minskar (önskvärt), och antalet livsfarliga hemma-aborter ökar (inte önskvärt). Att abort även blir straffbart ger antagligen inte mer än marginell effekt på dessa två faktorer.