2013-05-14, 16:57
Medlem
Hayeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieRetards
Jag tänker rösta på liberala partiet. Dock tycker jag att den fria invandringen borde inrättas efter att välfärdssystemet avskaffats. Jaja... Tur att man inte är skattebetalare
Här råder det delade meningar inom partiet, men jag håller med. Däremot är bla Migrationens Kraft på min lista över böcker att läsa, och jag vet inte hur den behandlar ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius94
Hur många röster siktar ni på till valet 2014?
Så många som möjligt, inget mål är uppsatt såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av DieRetards
Omstruktureras? Snarare försvinna. Fast en sådan förändring kommer ta tid. Vilket gör att den fria invandringen kommer kosta massor av pengar under tiden.
Den statliga välfärden bör försvinna ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Kan inte göra annat än att hålla med.

Något som jag tror är viktigt att understryka är hur viktigt det är med modern kommunikationsteknologi. Jag tror inte att man kommer att vinna mer än ett tiotal röster, på sin höjd, genom flyers och affischer. Även radio känns aningen förlegat.

De få som är villiga att inse att välfärdssamhälle är ohållbart är antingen redan liberaler eller under 30 år gamla. Dessa personer finns på Twitter, Facebook, Youtube och TV och det är fritt fram att nå ut till dem. Med en tillräckligt bra debatt, informationsfilm eller debattartikel kan man konvertera tusentals ungdomar.

Jag tror att nyckelkorten att spela är de stora tabufrågorna som andra partier aldrig vågar röra vid: drogpolitik (med fokus på cannabis) och prostitution.

Jag skulle tro att minst 50% av alla ungdomar tycker det är aningen underligt att det är helt olagligt att köpa sex, medan det är ok att spela in porrfilm eller sälja sex. Det är en öppning in till liberalism.

Samma sak med drogpolitiken: En drog som idag kostar Sverige stora summor pengar, aldrig dödat en enda person, rankas längre ner på listan över farliga droger än medicin och har potential att stärka vår ekonomi - cannabis. Det är en nyckel in i debatten.
Många bra synpunkter. Här håller jag med, men är i minoritet inom partiet (som anser att inriktningen bör vara på ekonomin, invandringen osv). Vi vill inte profilera oss som ett "knark och horor"-parti.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det ironiska är väl att med dagens system har man snart proppat in två miljoner invandrare i landet, till största delen på grund av att välfärdssystemet är attraktivt för negrer och araber och att det är oerhört enkelt att få både uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige. Så värst begränsad är rörligheten knappast, det är hur enkelt som helst att ta sig in illegalt och sen leva gott på gratis välfärd. Man undrar om det hade kommit två miljoner människor till Sverige under samma tidsperiod om gränserna varit öppna och välfärdsstaten avskaffad?
Det kan jag inte svara på, kanske. Man kan eventuellt titta på HK som exempel, och de har ju haft en mycket stabil befolkningsökning.

Citat:
Varför det obefogade och i sak felaktiga påhoppet på svenskar? Är ni nåt slags svenskfientliga etnicitetsnihilister?
Den benämningen är inget som vi identifierar oss med.

Citat:
Nej, välfärdssystemet klarar inte av att hantera miljontals negrer och araber. Faktum är att inget system eller samhälle överhuvudtaget gör det. Det enda som i dagsläget förhindrar ett inbördeskrig är att negrerna och araberna har det bra med sina bidrag. När dessa bidrag dras in och dom måste konkurrera med högutbildade svenskar på arbetsmarknaden så kommer helvetet braka lös. Det statslösa Somalia är väl ett bra exempel på ungefär hur det kommer att se ut.
Numera har ju Somalia en stat, men under tiden landet var statslöst förbättrades förhållandena faktiskt, vilket är intressant.

Citat:
Lite verklighetsförankrade kunskaper i antropologi, historia och kultur hade väl inte skadat för ert parti? Eller tror ni på allvar att välståndet hade blomstrat och fred rått i ett negerarabiskt IQ-75-"samhälle"?
Nu är detta en laddad fråga så jag väljer att inte svara på den.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vad anser Liberala Partiet om koppleriverksamheter?

En affärsrörelse som bygger på att flera prostituerade går ihop under en chef/organisatör, och att denne person sedan har hand om och bokar upp kundkontakter åt de prostituerade mot att endel av pengarna stannar hos honom/henne?

Jag har svårt för att se det oetiska i det såvida de prostituerade väljer det fritt, vilket vi förutsätter när vi pratar om att legalisera sexköp, men det verkar väcka starka och negativa känslor när man talar om koppleri. Antagligen eftersom det är så starkt förknippat med män som utnyttjar svaga kvinnor i nuläget - men så hade det förstås inte alls behövt se ut om fenomenet drogs ut i ljuset.
Som tidigare nämnt, att det bör vara lagligt.
Citera
2013-05-14, 17:31
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayek
Den benämningen är inget som vi identifierar oss med.
Av vilken anledning fann ni det relevant att ifrågasätta och relativisera svenskheten i ert partiprogram? Jag är helt införstådd med att ni förmodligen inte bryr er så mycket om kollektiva grupper och att frågan om etniska svenskar, svensk kultur osv. således inte blir särskilt politiskt intressant för er, men frågan då är varför ni väljer att uttala er förklenande i ämnet och på så sätt ta ställning?
Citera
2013-05-14, 18:57
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Som tidigare nämnt, att det bör vara lagligt.

Trevligt initiativ att besvara frågor, cred för det!

Anser du själv att vi bör instifta fri invandring till Sverige så fort världfärdssystemet avskaffats, eller tidigare/senare?

Anledningen till att jag har svårt för att fullt ut identifiera mig med liberala partiets åsikter är eftersom jag inte anser att vi bör avskaffa välfärdssystemet helt; t.ex. så måste bassjukvård och skolgång för alla barn. Därmed anser jag inte heller att fri invandring är en lysande idé (innan stora delar av världen går med på detsamma).
Citera
2013-05-14, 19:48
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Av vilken anledning fann ni det relevant att ifrågasätta och relativisera svenskheten i ert partiprogram? Jag är helt införstådd med att ni förmodligen inte bryr er så mycket om kollektiva grupper och att frågan om etniska svenskar, svensk kultur osv. således inte blir särskilt politiskt intressant för er, men frågan då är varför ni väljer att uttala er förklenande i ämnet och på så sätt ta ställning?
Partiprogrammet är inte antaget av partiet ännu. Vad du såg var ett utkast skrivet av en eller flera personer (det är en wiki och är som sådan öppen för alla) och är på intet sett partiets åsikter. Däremot kan det mycket väl komma att bli det efter det extra årsmöte som ska hållas innan årets slut och där partiprogrammet ska spikas.

Du är välkommen att bidra med synpunkter på wikin
Citera
2013-05-14, 20:09
Medlem
Hayeks avatar
Citat:
Som Imperator skrev.

Citat:
Trevligt initiativ att besvara frågor, cred för det!

Anser du själv att vi bör instifta fri invandring till Sverige så fort världfärdssystemet avskaffats, eller tidigare/senare?
Ser ingen anledning att vänta med det efter att välfärdssytemet skrotats, förutom av eventuella logistiska anledningar som kanske uppkommer.

Citat:
Anledningen till att jag har svårt för att fullt ut identifiera mig med liberala partiets åsikter är eftersom jag inte anser att vi bör avskaffa välfärdssystemet helt; t.ex. så måste bassjukvård och skolgång för alla barn.
Aktuellt exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=Cmr1HFzFGuI

Jag ska själv bli läkare, och tror väldigt starkt på välgörenhet när det kommer till sjukvård för de som inte har medel att själva betala för den. Det tog dock en del tid och en smärre "liberal resa" för att komma dit jag är i dagsläget i den här frågan.

Angående obligatorisk skolgång så har jag alltid varit avogt inställd till det (ett enormt slöseri med tid och resurser för att se till så att människor kommer ut likriktade och fantasilösa), men jag förstår varför andra kanske inte är det.

http://www.youtube.com/watch?v=Omx5KrRVkMc
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
(filmerna är mycket mer pedagogiska än vad jag skulle kunna vara över text)

Citat:
Därmed anser jag inte heller att fri invandring är en lysande idé (innan stora delar av världen går med på detsamma).
Personligen ser jag "fri invandring" som en självklarhet. Om en människa har tillräckliga medel och vilja att flytta till en plats så är det en bisarr tanke att någon skulle komma och säga "nej, du är född på fel ställe, så du kan inte bara flytta till den här platsen, som vi har lagt beslag på trots att vi inte äger den från första början". Om man nu faktiskt äger platsen så är det givetvis annorlunda. Så för mig handlar det varken om invandring eller utvandring (in och ut ur vad då?), utan om människors rätt (semantik, det är ingen positiv rättighet jag pratar om) att förflytta sig över jorden om de inte kränker någons negativa rättigheter genom att göra detta.

Jag har alltid varit ganska onationalistisk av mig, men har verkligen inget emot folk som är det.
Senast redigerad av Hayek 2013-05-14 kl. 20:16.
Citera
2013-05-14, 21:02
Medlem
På Liberala Partiets wiki, under "invandring/gränspolitik":

Liberala Partiet anser att fri invandring på sikt bör införas i samband med att välfärdstaten avskaffas.

Kanske lämpligt att anta denna formulering eftersom det tydligen är århundradets fråga...?

Bara en tanke, tror verkligen folk att inga svarta eller araber skulle ta sig hit om det inte vore för välfärden? Om man kan få ett oerhört mycket bättre liv nån annanstans, för samma arbetsinsats, vad finns det för anledning att inte åka? Det skulle förmodligen välla in lycksökare från världens alla ofria och fattiga rövhål...
Citera
2013-05-14, 21:09
Medlem
"Liberala Partiet anser att fri invandring på sikt bör införas i samband med att välfärdstaten avskaffas."

Skulle detta vara partiets officiella hållning så skulle de få min röst vid nästa val. Det som står på hemsidan idag ställer jag mig inte bakom.
Citera
2013-05-15, 06:45
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Jag ska själv bli läkare, och tror väldigt starkt på välgörenhet när det kommer till sjukvård för de som inte har medel att själva betala för den. Det tog dock en del tid och en smärre "liberal resa" för att komma dit jag är i dagsläget i den här frågan.

Angående obligatorisk skolgång så har jag alltid varit avogt inställd till det (ett enormt slöseri med tid och resurser för att se till så att människor kommer ut likriktade och fantasilösa), men jag förstår varför andra kanske inte är det.

http://www.youtube.com/watch?v=Omx5KrRVkMc
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
(filmerna är mycket mer pedagogiska än vad jag skulle kunna vara över text)

1. De enorma kostnader som underklassens (som vi kan tänka oss är de som oftast inte kommer ha råd att betala, förutom när medelklassen får HIV och står ansikte mot ansikte med en kostnad på 300 000 om året) sjukvård kostar varje år kommer omöjligt kunna betalas av välgörenhet. Är det dessutom rätt att vi förlitar oss på att överklassen ska förse underklassen med sjukvård? Medelklassen kommer förstås inte lägga så mycket på den, de behöver sina pengar till sin egen vård.

2. Obligatorisk skolgång är något jag förkastar. Det jag menade var att barn måste ha tillgång till en betald skolgång om deras föräldrar inte kan hemmaskola dem (som jag gärna hade gjort när jag får barn).

Problemet jag ser med hemmaskolning i Sverige är att det sociala livet blir lidande. I USA träffas man ofta genom sporter och andra mötesplatser, och där kan man helt klart bygga hela sitt sociala umgänge utifrån det. I Sverige är det dock så att man träffas genom skolan, sedan fortsätter man umgås om man också har en sport gemensam. Spelar man en sport och möter någon som inte går på samma skola så blir det svårt att få ett tight umgänge med denna, speciellt i unga år.

Ungen kommer dessutom förr eller senare fråga varför hen inte får gå i skola med sina vänner, hen förstår ju inte vad som är så dåligt med den svenska skolgången.

Citat:
Personligen ser jag "fri invandring" som en självklarhet. Om en människa har tillräckliga medel och vilja att flytta till en plats så är det en bisarr tanke att någon skulle komma och säga "nej, du är född på fel ställe, så du kan inte bara flytta till den här platsen, som vi har lagt beslag på trots att vi inte äger den från första början". Om man nu faktiskt äger platsen så är det givetvis annorlunda. Så för mig handlar det varken om invandring eller utvandring (in och ut ur vad då?), utan om människors rätt (semantik, det är ingen positiv rättighet jag pratar om) att förflytta sig över jorden om de inte kränker någons negativa rättigheter genom att göra detta.

Jag har alltid varit ganska onationalistisk av mig, men har verkligen inget emot folk som är det.
Jag tror mig vara väldigt onationalistisk, men jag blir ändå nervös så fort jag tänker på att alla skulle kunna komma här men vi skulle inte komma någonstans. Kanske barnsligt resonemang, men jag tycker det känns orättvist.
Citera
2013-05-15, 13:13
Medlem
Hayeks avatar
Citat:
1. De enorma kostnader som underklassens (som vi kan tänka oss är de som oftast inte kommer ha råd att betala, förutom när medelklassen får HIV och står ansikte mot ansikte med en kostnad på 300 000 om året) sjukvård kostar varje år kommer omöjligt kunna betalas av välgörenhet. Är det dessutom rätt att vi förlitar oss på att överklassen ska förse underklassen med sjukvård? Medelklassen kommer förstås inte lägga så mycket på den, de behöver sina pengar till sin egen vård.
Håller inte med om din slutsats. Sjukvården i Sverige är redan väldigt dyr, och jag är tveksam till att systemet skulle klara av att en stor del människor plötsligt skulle behöva bromsmediciner mm. Man måste sätta det i relation till hur det skulle bli/är i dagsläget (som med allt annat). Hela klassfrågan känns förresten som en enorm förenkling av verkligheten och är för mig ointressant, jag försöker till största mån undvika att tänka kollektivistiskt och istället se individer.

Vad man däremot kan säga är att människor skulle få väldigt mycket mer resurser att använda på det sätt de finner lämpligast utan skatt och i ett friare ekonomiskt klimat, något som jag tror skulle arta sig väldigt fördelaktigt för de mest utsatta (genom bla välgörenhet).

Antar att du har sett den här:
https://www.youtube.com/watch?v=PGMQZEIXBMs

Citat:
2. Obligatorisk skolgång är något jag förkastar. Det jag menade var att barn måste ha tillgång till en betald skolgång om deras föräldrar inte kan hemmaskola dem (som jag gärna hade gjort när jag får barn).
Skolgång =/= utbildning. Sen är det såklart förkastligt att personer ska tvingas med hot om våld att betala för något dylikt (eller någonting öht).

Citat:
Problemet jag ser med hemmaskolning i Sverige är att det sociala livet blir lidande. I USA träffas man ofta genom sporter och andra mötesplatser, och där kan man helt klart bygga hela sitt sociala umgänge utifrån det. I Sverige är det dock så att man träffas genom skolan, sedan fortsätter man umgås om man också har en sport gemensam. Spelar man en sport och möter någon som inte går på samma skola så blir det svårt att få ett tight umgänge med denna, speciellt i unga år.
I dagsläget är det på det här sättet ja, men finns inget som säger att det måste vara så. Vi skulle lika gärna kunna ha det som i USA. Problemet med skolan är också att elever som annars inte hade umgåtts eller rent av inte fungerar tillsammans nu buntas ihop under flera år, med resultat som mobbning mm. Det finns många sätt för barn att träffa andra barn, och skolan är tyvärr långt ifrån optimal.

Citat:
Ungen kommer dessutom förr eller senare fråga varför hen inte får gå i skola med sina vänner, hen förstår ju inte vad som är så dåligt med den svenska skolgången.
Det är inget jag kan kommentera utan sånt bör lösas inom familjen, men om ett barn har en stark vilja att gå i skola tycker jag att barnet kanske också borde få göra det. Inte svårare än så.

Citat:
Jag tror mig vara väldigt onationalistisk, men jag blir ändå nervös så fort jag tänker på att alla skulle kunna komma här men vi skulle inte komma någonstans. Kanske barnsligt resonemang, men jag tycker det känns orättvist.
Det är nog en väldigt naturlig känsla (som jag själv upplever ibland). När vi är i det stadiet tror jag att vi inte kommer att vara ensamma med det (tveksamt att Sverige blir en early adopter ärligt talat). Sen har vi "tur" att vara födda här, då vi redan i dagsläget har ganska stora möjligheter till förflyttning i världen.
Citera
2013-05-15, 17:05
Bannlyst
Har Lp någon mail eller liknande där man kan få svar på lite frågor om partiet? Jag har läst igenom ert program och jag håller med om det mesta, men har även några frågor jag skulle vilja ha svar på.
Citera
2013-05-15, 20:57
Medlem
Hayeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av briska
Har Lp någon mail eller liknande där man kan få svar på lite frågor om partiet? Jag har läst igenom ert program och jag håller med om det mesta, men har även några frågor jag skulle vilja ha svar på.

Fråga antingen Emil;
emil.tisell@liberalapartiet.se
+46706081089

...eller mig här i tråden/via pm.
Citera
2013-05-17, 21:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Bra att ni börjar bli lite mer aktiva nu http://www.newsmill.se/artikel/2013/05/15/centerpartiets-ungdomsf-rbund-resonerar-som-socialdemokrater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in